Trasig I/O port?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JohanRuben

Trasig I/O port?

Inlägg av JohanRuben »

Hej
Har lite problem med att en av spisplattorna här hemma, en av plattorna fungerar inte alls. Har plockat isär och konstaterat att det är något i en styrkrets till nivåregleringen som krånglar.

Denna IC hittas på kretskortet:
Bild

Vad jag har kunnat komma fram till är det en krets från Freescale semiconductors, och är någon typ av 8-bitars microcontroller (MCU). Den verkar också ha gått ur produktion för länge sedan :(

Styrningen består av en steglös nivåstyrning av fyra plattor via fyra stycken potentiometrar, vilkets utslag leds in på fyra stycken I/O portar på chippet. Alla plattornas signaler når chippets ben, men en utav portarna fungerar helt enkelt inte.

Min tanke var om någon visste om det var någon komponent runt omkring som kan göra så att IC:n inte lyssnar på den porten.

IC:n funktion som jag kan förstå är att den gör en A/D omvandling av spänningsnivån på inporten och skickar sedan denna data på en seriel buss till styrningen av plattorna.

Någon som någon ide?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad är det för spis?.
Det kanske är både billigare & enklare att hitta ett nytt styrkort till den.
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

det är en whirlpool spis av 2007:s modell, köpte begagnad, så ingen garanti kvar, har kollat att styrkortet kostar 1300 kr nytt från whirlpool, tänkte att man kanske kunde kolla på det innan man gick och köpte ett nytt.
Skriv svar