Finns det en sån här krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wolfheat

Finns det en sån här krets?

Inlägg av wolfheat »

Någon som vet ifall det finns en krets som gör följande/har förljande egenskaper:

Den bör ha minst 6 ingångar (kallar dem A-F) där man lägger olika spänningsnivåer.

Har nåt typ av interface så man kan kommunicera med den via en µC.

Via den kommunikationen skall man kunna "guida" de spänningsnivåer man lägger på inportarna A,B,C,D,E,F till ett visst antal utportar (ju fler desto bättre). Tex Spänningsnivån A hamnar på utport 1,2, C hamnar på utport 3,4,6,8,9 etc.

Package-kvittar.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Sök efter "analog switch".
peter555

Inlägg av peter555 »

"cross point switch" brukar de kallas.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Det bästa jag hittat hittils är denna

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1931/t/al
Bild

Men den har 8 inputs som kan guidas till 8 outputs. Jag skulle nog vilja kunna porta dem till betydligt fler. Över hundra, men jag räknar med att få använda flera kretsar till det. Och sen ligger priset på 10$/styck. Lite saftigt, tycker inte det är sån stor grej jag vill göra egentligen. Men det kanske det är...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Maxims krets är ju tänkt för switchning av videosignaler så den är kanske overkill för din applikation. Vad vill du göra för något? Det finns ingen alternativ lösning på din problemställning?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det Du skall gör där det krävs hundratals utgångar? Det kanske finns ett enklare sätt om Du beskriver hela frågeställningen och inte bara frågar efter en krets som gör en viss uppgift.

Annars är kanske det enklaste att digitalisera signalen och sedan ha ett skiftregister med motstånd som utgång. Det blir en väldig massa motstånd förståd.

Ett annat sätt är att ha OP's som buffrar en kondensator som man laddar med rätt spänning genom en analog switch. Sedan får den refreshas lagom ofta från en DAC, eller om man hanterar det helt analogt och refreshar från insignalerna. Nackdelen är att analoga signaler är störkänsliga och i en så stor härva som det här tycks bli är störproblemen många..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ wolfheat

Jag håller på att bygga en apparat som mixar 10 in -> 18 ut, eller snarare 5 par in till 8 par ut eftersom det är stereoljud det handlar om. En sådan pryl är inte gjort på en eftermiddag!

Kolla in MAX4570, mycket trevlig! Men jag vet ju inte vad det är du vill åt egentligen, så Intersil CD22M3494 är antagligen också intresant.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Ok, hann inte riktigt svara på detta igår. Men skall försöka göra det nu.

Ursprungligen kommer den här förfrågningen från ett tidigare inlägg från mig, där jag beskriver mer vad det är jag söker.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=25994

I den tråden fick jag en massa tips om PWM-moduler av alla de slag och att de kan användas som RGB-LED drivers. Kollade runt en hel del på dem och på andras projekt som involverar dessa. Det som skiljer sig mellan det jag vill göra och det de flesta som använder PWM-moduler är att de oftast har en upplösning på 12bit, medan jag endast behöver typ 6 fasta värden på utspänningen (fast för RGB-LED bör man nog ha 3*6=18 värden för att visa en specifik färg).

Det var med den bakgrunden som jag kom att tänka på att jag faktiskt inte behöver kunna modulera mina utspänningar med så stor upplösning och att det kanske gick att använda en krets (den jag försökte beskriva) typ "cross point switch". Och att det förmodligen redan fanns en sådan med typ 8ingångar som kunde portas till typ 25 eller fler utgångar. Då skulle jag endast kunna guida spänningsnivåerna till rätt diod så att säga.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det bästa är i alla fall PWM, då behöver du bara ett drivsteg till LEDen och resten kan vara billig logik.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Verkar som om det får bli något sådant.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det var inte alls det jag gissade på. Menmen, du ska använda PWM, det är det enklaste sättet att skaffa digitalstyrda analoga nivåer.
Skriv svar