hjälp med smart ups 1400va

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nsbvzy

hjälp med smart ups 1400va

Inlägg av nsbvzy »

tjenare alla elecktronikare!

behöver lite hjälp med en ups..

jag fick en gammal ups med dåliga batterier av min granne, och då fick jag iden att koppla in två större batterier. pratade med min kompis som jobbar på volvo lastvangnar och han fixade fram 4s lastbilsbatterier :P 12v 220 ah st. de var tunga att bära upp på övervåningen där servern och upsen står:)..haha.

de fungerar suveränt med skälva växelriktningen, men jag skulle vilja koppla bort laddningen på upsen. den laddar hela tiden...mätte ut spänningen UTAN batterier och då ligger spänningen på 32.5v!
de fins liksom ingen regulator som känner av när de är fulladdade...så batterina blir varma efter ett par veckor när de blivit fulladdade. har bygt en extern laddare som ska ladda batterierna.

öppnade och letade efter den ledaren/banan på kortet som skulle kunna vara laddningen men utan resultat...allt är ju så jäkla kompakt i dem, så ska man se mer lär man skruva i sär mer... är de någon som har erfarenhet av upser så kan jag ha tur! annars blir de mera "grävande" i den.

tack på förhand!

mvh niklaz.eklund_nsbvzy server.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Märkligt... de där UPSerna ska inte starta upp över huvud taget utan batterier. Jag har tre stycken smart UPS, och batterierna blir inte ens ljumna.
Det är inte meningen att man ska koppla in fordonsbatterier, eftersom de har lite annorlunda egenskaper än de slutna ventilreglerade.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Sen vet jag ju inte hur bra det är att ladda så stora batterier med den lilla upsen :)

lite större brukar ju inte vara någon fara, men 440ah:P sitter ju bara 24ah i orginal
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jo det är ju lite större... de satt 17 ah orginal..men har jag extern laddare borde de ju inte spela så stor roll!??
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nä, kanske inte, men du måste också tänka på att UPSen är konstruerad för att klara den backuptid som originalbatterierna kan ge. Även om 1400VA-modellen är fläktkyld, så kan den bli överhettad på så lång batteritid som 440Ah medför.

En annan sak är en nödvändig god ventialtion. Såvida det inte är slutna underhållsfria fordonsbatterier, så släpper de ifrån sig vätgas under laddning. Det är inget vidare inomhus.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kollat med liten last - säg motstånd för 10 - 100 mA paralellt med en stor konding?

UPS:r brukar har ganska avancerade laddare som övervakar batteriet på olika sätt med tex. sensorspänningar av den typen du ser när inget är anslutet.

problemet är nog snarare att den här laddaren är för liten gentemot alla dina 100-tals Ah och kanske inte ens har ström nog för att kompensera för självurladdningen.

batterier med fri elektrolyt (bil/lastbilsbatterier) har betydligt högre självurladdning än motsvarande vetilreglerade gel och glasmattebatterier.

vad är det för blockspänning på batterierna (dvs spänning över en 12-voltsblock) när allt är igång ett tag - är det under 13.4 Volt så är det fara för sulfatisering pga otillräklig laddning...

?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker det låter mystiskt att batterierna laddas så mycket att de blir varma, regulatorn borde väl se till att inte spänningen blir för hög även om man har för stora batterier. Kan du inte testa med ett mindre batteri och se om det fungerar.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

med gelè 2x40ah så fungerar det... men den slutar inte ladda förens batteriena kommit up till ca33.2v... de verkar lite mycket..tycker jag!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag har kylt den med två extra fläktar och jag kör alldrig fullast så jag tror det inte är några större problem med värmen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om batterierna är utrangerade kan det ju vara så att det finns kraftig sulfatering som i vissa fall värmer upp batteriet genom en sönderfallsprocess.
Max strömmen i UPS’ens laddare kan knappast nå strömstyrkor som skulle värma ett friskt batteri i den här storleken och sen finns det nog inte fler alternativ.
Personligen skulle jag vara tveksam till att förvara de där batterierna inomhus även om dom var helt friska, det är trots allt startbatterier.
xxargs

Inlägg av xxargs »

nsbvzy skrev:med gelè 2x40ah så fungerar det... men den slutar inte ladda förens batteriena kommit up till ca33.2v... de verkar lite mycket..tycker jag!

håller med - 33.2 Volt är 16.6 Volt per block - vilket är på tok för högt.

...och du har kört i veckor säger du...

---

Bubblar och fräser det om batterierna ?? (även AGM (glasmatte) batterier bubblar och fräser hörbart genom plasten om de överladdas kraftigt)

startbatterier kommer knappt över 14.5 volt även om man öser på ganska mycket i laddström och bubblar och fräser om du tittar under korkarna.

- batterier som har stått och 'koka' i veckor och månader är inte mycket att ha längre då dessa korriderar sönder invändigt av den höga spänningen och det blir plattmos av det hela - detta märks när du låter UPS:n gå över till reservläge och batterierna inte orka ge ström längre eftersom det inte finns någon metallgaller i plattorna kvar som kan leda av strömmen längre...

Kolla bara först att din voltmeter visar verkligen rätt så att det inte dras felaktiga slutsatser och man jagar 'ickefel' - det kan vara så att UPS skrotades just för att laddningen inte skötte sig.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det krävs en mycket kraftig laddare eller kassa batterier (hög inre resistans) för att uppnå den här spänningen.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag har bytt ups nu. får se hur det fortsätter:)

annars hadde jag en ide om att sätta en kraft diod i serie med batterierna så att upsen kan ta ström men inte ladda.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

nu har jag kopplat in en diod i serie med batterierna-så får vi se vad det blir...
tangken är att upsen ska kunna ta ström men inte ladda :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har inte provat att koppla loss batterierna efter laddning, och belasta med ganska hög ström och kolla vad du får för spänning då? Det kan ju som sagt vara lite halvtaskiga batterier. Det skadar inte att kolla det, även om du inte tror att så är fallet.
Skriv svar