Funkar den här kopplingen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Funkar den här kopplingen?

Inlägg av Andy »

Hittade den här strömförsörjningen på webben men kan den fungera? Det ser lite konstigt ut tycker jag, vet inte hur det är tänkt.
Synpunkter på kopplingen?

Bild
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Är det tänkt att det är 12VAC in som sedan halvvågs likriktas och reguleras till +5V och -12V?
/Jon
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kretsen ska “tillverka” + - 15 V och -12V och +5V.
Jag har inte konstruerat den och jag har betänkligheter men jag kan ha fel den fungerar kanske, eller vad är haken. Ville kolla vad andra tror om konstruktionen, den är ju relativt enkel och användbar om den funkar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

den funkar helt ok
Kan komlpetteras med några 100nF för stabilitet

Swech
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eftersom det är halvvågslikriktning, får du räkna med väldigt stora elektrolyter jämfört med helvåg. Det blir ett rippel på 50Hz istället för 100Hz. Jag var tvungen att använda 10 000µF till en sån lösning förut, för att få ungefär samma kvalité på utspänningen som 1000µF med helvåg, med belastning då alltså.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

+-15V är inte reglerad heller. Och bör hamna på ca 16VDC med 12VAC (Om det hade varit helvåg).
/Jon
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det som jag kanske mest undrar över är om det går att belasta individuellt på utgångarna utan att det går snett.
Beträffande kondensatorer så krävs endast ca 150mA per utgång men det kan inträffa att endast en utgång blir belastad med 250mA (5 V) och övriga bara 2 – 10 mA.
2 X 15 utgångarna är inte kritiska spänningsmässigt 12,5 till 16 V är ok, viktigare är att de följs åt. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Obalancerad strömlast mellan övre och undre perioden gör att du får en resulterande DC-ström genom trafon och den kan gå varm för att primären strömrusar i toppen varannan period för att kärna går nära magnetisk mättning och tappar induktans pga. DC-strömoffseten - en ringkärnetrafo är betydligt känsligare för DC-ström än vanlig EI-trafo då ringkärnan är betydligh högre magnetiskt utstyrd med mindre marginaler (det är också därför det blir så stora startströmmer om ströminkopplingen är precis vid nollgenomgången)

om strömobalansen är några % av totalströmmen så kan man strunta i detta - men ligger det på 30-40% skillnad och trafon överlag ganska hårt lastad så är det värre.

mät upp detta (DC-komponent resp AC-komponent separat) och och stoppa in dummylaster på den sidan som drar minst ström så att dessa är inom 10% getemot den andra sidans strömförbrukning.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

OK, jag får göra lite experiment så får jag se om det håller måttet!

Tack alla för synpunkterna! :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

iiih, kretsen är ritad från "fel" håll! :)
Intressant det där om dc-strömoffseten, det ska jag komma ihåg!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Då skulle den här väl kunna fungera då?
Det behövs max 150mA på utgångarna och endast 1 till 4 av dem blir belastade samtidigt. Men det kan vara 3 utgångar på 78xx sidan samtidigt.

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MadModder skrev:Eftersom det är halvvågslikriktning, får du räkna med väldigt stora elektrolyter jämfört med helvåg. Det blir ett rippel på 50Hz istället för 100Hz. Jag var tvungen att använda 10 000µF till en sån lösning förut, för att få ungefär samma kvalité på utspänningen som 1000µF med helvåg, med belastning då alltså.
Med samma kondensator som vid helvåg så får man dubbelt rippel. Man måste se till att Ubotten är 2-3 volt högre än Uut (med 78XX)
Dubblar man värdet på kondensatorn så får man samma rippel som vid helvåg, men man plågar trafo och likriktare hårdare.

Har man bara räknat rätt från början så behöver man inte gå från 1 000 till 10 000 uF.

Protte

Läs även det XXARGAS skriver om obalans, det kanske behövs ett motstånd på minussidan bara för att öka strömförbrukningen.

Ett alternativ är att helvågslikrikta och med någon sorts switchomvandlare omvandla positiv spänning till negativ
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du MÅSTE ha en kondensator på ca 100nF direkt på utgången på alla 79XX regulatorer samt en på 100nF omedelbart innan annars finns risk för självsvängning.
Jag skulle lagt 78XX och 79XX direkt till +-15V för att "garantera" att dom ser minst +-15V så att dom kan reglera korrekt.
7815 samt 7915 kommer troligen inte att lämna +-15V ut då Vdrop är för lågt.
78XX Vdrop min=1,6-2,2V beroende på typ och fabrikat.
79XX Vdrop min=2-3V beroende på typ och fabrikat.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars är en transformator med mitttapp bättre när det gäller balans. ta en som ger 2x15V Ac bara.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ska man tro databladet från National Semi så står det ang. 79XX och kondensator på input ” required only if regulator is separated from filter capacitor by more than 3” ”. Däremot vill dom ha 25uF på utgången om det inte är en tantalum. Och dropout spänningen är 1,1V vid 1A och det blir inte aktuellt med så mycket som 1A. Minimum belastning kommer att ligga på +- 6 – 10 mA på 5V vilket i sin tur lastar det föregående regulatorerna något.

Japp, det vore klart enklare med ett mittuttag men det är tänkt att den här lösningen ska drivas med en befintlig AC-väggvårta (18 VAC 1.5A) enl. önskemål.
Skriv svar