ladda Blyackumulatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marcla

ladda Blyackumulatorer

Inlägg av marcla »

Hej!
Hur laddar man blyackar? DESSA
Går dem att ladda med en vanlig batteri laddare? DEN HÄR
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ja, men man kan behöva begränsa strömmen och kolla så man inte överladdar dom, bättre att bygga en egen laddare
xxargs

Inlägg av xxargs »

nja - denna laddare (37-715) är nog lite väl brutal för småbatterier (står min 20 Ah)

hellre en laddare av typ 37-710 för knappt hundring till även om den inte är optimal för underhållsfria batterier, så slår den i allafall av när det är fulladdat

ännu bättre är typ 37-718 men kostar förståss en slant - oavsett, välj laddare som är av helautomatisk typ som kan stå inkopplad obegränsad tid utan att koka sönder batteri - som 37-715 defintivt gör på kort tid.

begränsa inte sökningen av laddare bara hos biltema - titta även runt i klas i sjön, jula etc.

.

biltema hade helautomatiska laddare som såg ut som laptopadapter på 2-3 ampere till rimlig kostnad (~300:-) men är dessvärre utgången ur sortimentet - skulle ha köpt på mig flera stycken...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DENNA TYP är den bästa, finns i olika storleker.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

xxargs skrev: biltema hade helautomatiska laddare som såg ut som laptopadapter på 2-3 ampere till rimlig kostnad (~300:-) men är dessvärre utgången ur sortimentet - skulle ha köpt på mig flera stycken...
Jo dessa såg mycket bra på papperet, och även prismässigt och storleksmässigt
Därför köpte jag en på 8A som jag tänkte bygga in i bilen för att ge lite extra kräm när motorvärmaren var inkopplad. Tyvärr var den DOA, och när jag skulle byta ut den så hade dom utgått pga dåligt kvalitet... för bra för att vara sant alltså
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej marcla.

Ett utav de bättre köpen är denna:
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600

Finns även större om du har mer bråttom, köp ingen skitladdare som i din länk från biltema.

Anders
Användarvisningsbild
Andy

Re: ladda Blyackumulatorer

Inlägg av Andy »

marcla skrev:Hej!
Hur laddar man blyackar? DESSA
Går dem att ladda med en vanlig batteri laddare? DEN HÄR
Det står på Biltemas batterier exakt hur dom ska laddas, det finns ingen anledning att avvika ifrån det. Biltemas små blyaccar håller bra kvalitet i förhållande till sitt pris i synnerhet om man följer instruktionerna.

Beträffande CTEK laddare så är de det bästa som kan köpas för ett rimligt pris. Rekommenderas!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag laddar mina med en spänningsub. Strömbegräsning på 0,1 C och spänningsbegräsning enligt rekommendationerna till batteriet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

mrfrenzy skrev:
xxargs skrev: biltema hade helautomatiska laddare som såg ut som laptopadapter på 2-3 ampere till rimlig kostnad (~300:-) men är dessvärre utgången ur sortimentet - skulle ha köpt på mig flera stycken...
Jo dessa såg mycket bra på papperet, och även prismässigt och storleksmässigt
Därför köpte jag en på 8A som jag tänkte bygga in i bilen för att ge lite extra kräm när motorvärmaren var inkopplad. Tyvärr var den DOA, och när jag skulle byta ut den så hade dom utgått pga dåligt kvalitet... för bra för att vara sant alltså
Den 3-amperaren som jag köpte för typ ett par år sedan har fungerat utmärkt, även efteråt när kontaktklämmorna låg och skavde mot varandra undanslängt - påslaget okänt lång tid (det var den prasslande ljudet som avslöjade läget... när datorn för en gångs skull var avstäng och fläktbullret borta...) mao. bland det jävligaste testläget man kan utsätta grejor för...

- det är många 'fool proof'-designer som får fullständigt tuppjuck när lasten beter sig som när man släpar lösa kardeler från sladd över en plåtyta och det blixtrar och har sig med synnerligen olinjära och pulsande laster...

Även RF-slutsteg som är ovillkorligt stabila (dvs inte hamnar i självsvängning oavsett lasten impedanser) kan kracha och brinna upp när det det blir överslag i tex passiva filter (ofta vid höga effekter)...

gnistrande, pulsade och 'skrapiga' överslag bryter liksom mot alla 'regler' designmässigt och reglermässigt och visar på svagheter i designfilsofier som annars inte syns i några mer 'normala' tester som i tex. certificeringssammanhang....

edit: smula pinsamt stavfel..
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Lånar tråden lite.

Jag håller på att ladda 4 styken 6v batterier. Som sitter i serie två och två sedan parlelt så det det blir ett stort 12v batteri. Batterierna som kommer från en nödbelysnings armatur som var trasig :?. Har alltså stått oladdade i något år. Nu har batteriet stått och laddat med min CTEK laddare i någon vecka och nu på senare dar har späningen i batteriet börjat stiga.

Tror ni att batterierna är friska?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Nä dom är inte friska - ett blyacc börjar att skadas direkt när det får stå oladdat.

Man pratar om timmar , möjligtvis ett dygn - då har man möjlighet att undkomma kapacietsnedsättning.
Om dina batterier stått oladdade några år har dom kraftigt nedsatt kapacitet om du ens lyckas väcka dom till liv.

Sök på sulfatering,blyaccar och regenerering så får du svar på vad som hänt.
Skriv svar