Vad behövs för att göra ' Autodown på elhiss' ?
-
-=Fullmoon=-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Vad behövs för att göra ' Autodown på elhiss' ?
Tjenare.
Har en bil med elhissar inmonterade i. dock så saknas det autodown på alla och det är lite iritterande.
Håller man ner knappen upp/ner så är motorn spänningssatt men har något lager i sig så den bara spinner när den når ändlägerna.
Isf hade det ju varit bra med någon timer funktion att efter 10-20sec efter ett knapptryck så återgår det till normalt läge.
Dock en funktion för stopp att tex ett knapptryck till (medans fönstret rör sig nerdåt.) stanner hela proceduren.
Det skulle gå med brytare i ändlägerna men inte optimalt.
vill man sen isf ha samma funktion uppåt så är det ju bara att koppla på en slinga till på andra sidan knappen.
Någon som förstår mitt fråga?
Har en bil med elhissar inmonterade i. dock så saknas det autodown på alla och det är lite iritterande.
Håller man ner knappen upp/ner så är motorn spänningssatt men har något lager i sig så den bara spinner när den når ändlägerna.
Isf hade det ju varit bra med någon timer funktion att efter 10-20sec efter ett knapptryck så återgår det till normalt läge.
Dock en funktion för stopp att tex ett knapptryck till (medans fönstret rör sig nerdåt.) stanner hela proceduren.
Det skulle gå med brytare i ändlägerna men inte optimalt.
vill man sen isf ha samma funktion uppåt så är det ju bara att koppla på en slinga till på andra sidan knappen.
Någon som förstår mitt fråga?
-
dazedpro
Jag förstår din fråga, men förstår Du varför inte tillverkaren gjort denna funktion från början? Detta är alltså en säkerhetsfunktion för att inte någon (oftast barn) av misstag skall komma åt knappen och kunna bli klämda (fönsterhissar kan vara riktigt starka). Det är också därför det finns barnlås på bakdörrar, barn är pilliga när det gäller knappar...
På nyare bilar finns denna funktion på förarsidan och ibland på främre passagerarsidan eftersom man troligtvis räknar med att föraren/vuxna har koll på sina knappar, men jag har aldrig hört att det finns auto-up/down på bakdörrarna (inte på europeiska fabrikat i alla fall).
Jag förstår ju att du och dina polare i baksätet inte bryr er om klämrisken, men kanske du en dag säljer den vidare till någon med barn som då troligtvis inte förstår vad din modifiering innebär.
Missförstå mig rätt, jag fattar varför du vill ha funktionen men mitt råd är att du bara modifierar hissen på förarsidan, polarna i baksätet kan gott hålla i knappen även om du vill slippa hålla in den när du lämnar driven på "mackedonken"
/PeterH
På nyare bilar finns denna funktion på förarsidan och ibland på främre passagerarsidan eftersom man troligtvis räknar med att föraren/vuxna har koll på sina knappar, men jag har aldrig hört att det finns auto-up/down på bakdörrarna (inte på europeiska fabrikat i alla fall).
Jag förstår ju att du och dina polare i baksätet inte bryr er om klämrisken, men kanske du en dag säljer den vidare till någon med barn som då troligtvis inte förstår vad din modifiering innebär.
Missförstå mig rätt, jag fattar varför du vill ha funktionen men mitt råd är att du bara modifierar hissen på förarsidan, polarna i baksätet kan gott hålla i knappen även om du vill slippa hålla in den när du lämnar driven på "mackedonken"
/PeterH
Även på vintern eller när fönstret börjar gå trögt? (ja, bilar blir äldre och allting glider inte alltid lika lätt). När är det ett finger eller bara fönstret som går trögt? Skulle du våga sätta ditt namn på en konstruktion som gäller säkerhet i ett sånt här fall? Speciellt när det handlar om GDS:are som skall modda sina bilar...
Men för all del, bidra gärna med ett schema på denna enkla (och säkra
) koppling, det finns säkert många som skulle vilja modda sina elhissar på ett enkelt sätt
/PeterH
Men för all del, bidra gärna med ett schema på denna enkla (och säkra
/PeterH
Vid de tillfällen jag ha hört talas om små fingrar som kommit i kläm har det hänt när barn i baksätet haft hand/fingrar ute genom framdörrs fönster så att föraren inte har upptäckt det när fönstret stängts. Det har aldrig handlat om amputations skador utan endast om mindre klämskador, hissarna är inte giljotiner och dom blir inte farligare för att man strömbegränsar dem. En timer är i så fall sämre än strömbegränsning.
Nej jag har inget schema att bidra med, jag informerade bara om en artikel i ett elektronik magazin. Men om det blev aktuellt att jag skulle göra en mod så skulle jag inte ha dåligt samvete för en konstruktion som är lite snällare mot ev. fingrar än originalkonstruktionen.
Nej jag har inget schema att bidra med, jag informerade bara om en artikel i ett elektronik magazin. Men om det blev aktuellt att jag skulle göra en mod så skulle jag inte ha dåligt samvete för en konstruktion som är lite snällare mot ev. fingrar än originalkonstruktionen.
-
-=Fullmoon=-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Får främst tacka för svaren. 
Tänkte endast ha funktionen på förardörren (har panelen i dörren)
De 3 andra fönstren måste man hålla nere knappen hela tiden för att nå ändlägerna.
Det är främst på min dörr som sagt och även kanske att man sätter att enbart jag kan 'göra' autodown på passagerar sidan.
Ska kolla på länken Problemet är inte att få till hållkretsen utan att den bryts om den får en impuls till eller när den når ändläget.
Tänkte endast ha funktionen på förardörren (har panelen i dörren)
De 3 andra fönstren måste man hålla nere knappen hela tiden för att nå ändlägerna.
Det är främst på min dörr som sagt och även kanske att man sätter att enbart jag kan 'göra' autodown på passagerar sidan.
Ska kolla på länken Problemet är inte att få till hållkretsen utan att den bryts om den får en impuls till eller när den når ändläget.
Ford Mondeo
har auto upp och ner på framdörrarna. Men jag har inte testat klämmrisk på dom.
Ska göra det.
Ska göra det.
Inte för att jag tror det tillför diskussionen något men Tyota Avensis Versio -04 har auto upp och ner på alla fönster även från passagerarnas paneler.
När jag hade en 855a, som bara har auto på förarfönstret, funderade jag också på att bygga om till auto. Jag kom aldrig så långt att jag funderade på hur det slulle lösas. Jag tyckte bara att det inte borde vara så svårt. Antingen timer eller ändlägesbrytare.
Klämskydd borde väll andå finnas (i motorn kanske?) tänkte jag.
Jag hade också funderingar på att fixa så att elbackspeglarna kunde lutas neråt med en knapptryckning (alternativt automatiskt när man lägger i backen) för att se bättre när man backar. Efteråt har jag sett att det finns på 'riktigt' på en del exklusivare bilar.
När jag hade en 855a, som bara har auto på förarfönstret, funderade jag också på att bygga om till auto. Jag kom aldrig så långt att jag funderade på hur det slulle lösas. Jag tyckte bara att det inte borde vara så svårt. Antingen timer eller ändlägesbrytare.
Klämskydd borde väll andå finnas (i motorn kanske?) tänkte jag.
Jag hade också funderingar på att fixa så att elbackspeglarna kunde lutas neråt med en knapptryckning (alternativt automatiskt när man lägger i backen) för att se bättre när man backar. Efteråt har jag sett att det finns på 'riktigt' på en del exklusivare bilar.
-
Jim_the_one
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Min saab har bara autodown och detta på rutorna i fram. Det är 4läges knappar, upp - neutral - handdown - autodown
Jag vet att en del Passat:er gör som så att den vrider ner och in högerspegel när man lägger i backen. Fast personligen skulle jag mest störa mig på en sådan funktion, jag vill se vart jag backar och inte titta ner i backen..
Jag vet att en del Passat:er gör som så att den vrider ner och in högerspegel när man lägger i backen. Fast personligen skulle jag mest störa mig på en sådan funktion, jag vill se vart jag backar och inte titta ner i backen..
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
