Automatiskt schack.
-
Automatiskt schack.
Hej, jag och en kompis bygger en sak i skolan.
Det är 2 stegmotorer med alu skenor. Basen till en cnc-fräs helt enkelt.
Den kan man flytta en punkt i x,y-led.
Det vi tänkte använda den till är att skriva text.
Men nu fick jag en bättre ide, tänk att du har en låda som har ett målat schackbräde på. Du trycker på några knappar och pjäserna flyttar sig själva!
Om man har en ganska stark elektro-magnet på plattan som kan flyttas i x,y-led.
Sedan 1-5mm ovanför är ett tunt plywoodlager. I alla pjäser är en magnet.
Så datorn+pic:en som styr motorerna flyttar elektro-magneten under en pjäs aktiverar den och flyttar sig.
Datorn styr picen som styr 4 H-bryggor som styr motorerna.
Jag har bara 2 frågor:
1. Vilket interface skulle passa bäst till datorn?
2 st tangentbord eller 8+8 knappar per person för x/y som kopplas till ett tangentbords elektronik? Annat?
programeringen kommer att ske i qbasic under dos.
2. Är det svårt att linda en egen magnet?
Lack-tråd från elfa och kärna från slaktad trafo?
Hur räknar man på det?
Den kan röra sig ca 1,5m i x/y-led så det blir ett stort schackbräde.
För er som undrar hur pjäserna inte ska krocka under flyttandet så ska pjäserna vara hälften så stora som rutorna och först åka 0.5 rutor år höger/vänster och sedan upp/ner.
Sedan ska "dödade" pjäser flyttas utanför bordet.
Det är 2 stegmotorer med alu skenor. Basen till en cnc-fräs helt enkelt.
Den kan man flytta en punkt i x,y-led.
Det vi tänkte använda den till är att skriva text.
Men nu fick jag en bättre ide, tänk att du har en låda som har ett målat schackbräde på. Du trycker på några knappar och pjäserna flyttar sig själva!
Om man har en ganska stark elektro-magnet på plattan som kan flyttas i x,y-led.
Sedan 1-5mm ovanför är ett tunt plywoodlager. I alla pjäser är en magnet.
Så datorn+pic:en som styr motorerna flyttar elektro-magneten under en pjäs aktiverar den och flyttar sig.
Datorn styr picen som styr 4 H-bryggor som styr motorerna.
Jag har bara 2 frågor:
1. Vilket interface skulle passa bäst till datorn?
2 st tangentbord eller 8+8 knappar per person för x/y som kopplas till ett tangentbords elektronik? Annat?
programeringen kommer att ske i qbasic under dos.
2. Är det svårt att linda en egen magnet?
Lack-tråd från elfa och kärna från slaktad trafo?
Hur räknar man på det?
Den kan röra sig ca 1,5m i x/y-led så det blir ett stort schackbräde.
För er som undrar hur pjäserna inte ska krocka under flyttandet så ska pjäserna vara hälften så stora som rutorna och först åka 0.5 rutor år höger/vänster och sedan upp/ner.
Sedan ska "dödade" pjäser flyttas utanför bordet.
-
-
Självklart skall du inte ha magnet i pjäserna. Det räcker ju gott och väl med "kylskåpsmetall". Med magnet i pjäserna så finns det ju en viss risk att alla sitter ihop i en stor klump till slut. Men tänk på att använda metallen från ett kraftigt kylskåp. Ju tjockare metall, desto med kraft överförs.
En rejäl elektromagnet finns i solenoiden till bilens startmotor. Bilar finns det ju gott om därute.....
En rejäl elektromagnet finns i solenoiden till bilens startmotor. Bilar finns det ju gott om därute.....
Om det nu blir att linda e-magneten själv så kan jag väl tipsa om att alfakrull här på forumet säljer virtråd för 1 kr/meter. Visserligen är den kanske alldeles för tunn för det ni ska ha den till. Är inte så hemma på det där med att linda spolar/elektromagneter. =)
Kul idé annars. Hoppas ni lyckas!
MVH
/Tottish
Kul idé annars. Hoppas ni lyckas!
MVH
/Tottish
-
Tack för svaren.
Löraren hade 2st 230V magneter för dörr hållare.
nu är drivningen 1pic16f84a, 8 optokopplare, 2 H-bryggor och massa dioder/motstånd och en konding över matningen för varrje motor.
kodmössigt kollar den om ra4/5=1 och då ger 4 pulser.
Pulserna är 1:or i 2ms och det är 1ms för att låta trissorna falla.
Nu går den ca 1m på 5 sek. är det den bästa hastigheeeeeeteeeeeen eller kan jag göra något för att öka?
Och ett problem till, den hoppar kanske 1cm när man börjar driva motorerna, kan man få bort den effekten?
Löraren hade 2st 230V magneter för dörr hållare.
nu är drivningen 1pic16f84a, 8 optokopplare, 2 H-bryggor och massa dioder/motstånd och en konding över matningen för varrje motor.
kodmössigt kollar den om ra4/5=1 och då ger 4 pulser.
Pulserna är 1:or i 2ms och det är 1ms för att låta trissorna falla.
Nu går den ca 1m på 5 sek. är det den bästa hastigheeeeeeteeeeeen eller kan jag göra något för att öka?
Och ett problem till, den hoppar kanske 1cm när man börjar driva motorerna, kan man få bort den effekten?
-
-