Antennsladd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Antennsladd.

Inlägg av danei »

Är det någon som kan tipsa om lämplig antenn sladd. Jag har insett att man inte kan använda de sämsta antennsladdarna till TV. Jag hade en 10m Biltema sladd vilket resulterade i kass bild. Nu har jag en 5m som jag tror är från clasohlsson, Den ger bra bild men måste ligga mitt över golvet. Det jag skulle behöva är ca4m splitt, 4m åt ett håll och 5-6m åt ett annat. Det är analog kabelTV. Vilken kabel och splitt ska jag köpa? Biltema funkar ju uppenbarligen inte. Men jag tänker inte köpa det dyraste bara för att det är bäst utan något som funkar till rimligt pris. Lös kabel från elfa kanske kan vara ett alternativ, men vilken?

EDIT: rättade rubriken.
Senast redigerad av danei 16 april 2008, 18:13:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Vilken 75 ohms kabel som helst borde fungera alldeles utmärkt.
Jag tvivlar starkt på att ett par meter hit eller dit ger någon skillnad man kan se.
Kolla i stället kontakterna så att dom är OK. Dåliga/glappa kontakter ger impedansfel som kan sabba signalen totalt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag trodde inte heller att det skulle gåra så stor skillnad. Menar du att jag ska testa med att byta de gjutna kontakterna till andra? Vad ska jag skaffa då. För biltemas skruvade lär nog inte vara bättre. Jag är lite skeptisk att att det är felet.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vanlig KTV 1.0 duger utmärkt. Dock ska man lägga lite energi på kontakteringen som kan sabba signalen helt. Bäst är att använda F-kontakter med lämplig adapter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan vara rätt stor skillnad i dämpning mellan olika kablar, sen spelar också längden roll om du har svag signal från början

Till att börja med så halveras signalstyrkan när du splittar signalen till två apparater. En splitt brukar fungera utan förstärkare i kabeltvuttag om man har korta kablar, när kablarna blir lite längre så blir det svårare.

Kabelns dämpning varierar vid olika frekvenser, kjell har ganska bra sortiment på antennprodukter, vid 500 MHz så dämpar deras billigaste installationskabel
2,09 dB på 10m
om man byter till den dyraste kabeln (som kostar hela 4 kronor mer per meter), så blir dämpningen
1,23 dB på 10m

3 dB är en halvering av signalstyrkan, och följdaktligen också så mycket som din splitt dämpar om den är av bra kvalitet, annars lite mer.

Du har två alternativ: köp några meter bra installationskabel, en f-splitter, och lämpliga kontakter, koppla in så noggrant som möjligt.

Eller:
Köp en förstärkare, montera direkt vid vägguttaget, dra därifrån direkt en kabel till varje tv med färdigpressade kontakter

Det första alternativet funkar troligen, om det går idag med billig splitter och 5m clasohlsson-kabel, det andra funkar garanterat men drar lite ström.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har jag bara en TV ansluten. Men jag vill ansluta datorn också. Nu har jag 5m som antagligen är clas och en kort som antagligen kom med någon video. Det funkar med biltemasladden får jag för dålig signalkvalite. IEC splittern verkar ju vara samma på biltema och elfa. Spcen är lika och de ser lika ut iafa. Men man kan ju bli lurad. Men det faktum att elfas med tranformator klarar från 0MHz kanske skvallrar om att det är samma. Ska nog ta och kolla på kjell.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om det inte funkar med biltemasladden och endast en tv ansluten, så är du nog tvungen att köpa en förstärkare
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Eller gnälla på kabeltvnätet. Visst borde signalen räcka?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror på hur kass kabel biltema egentligen har, jag tänker inte köpa nån kabel bara för att mäta det, och jag orkar inte leta reda på vad specifikationen säger om signalstyrka i kabeltv-uttag, jag jobbar nästan bara med DVB-T :)

Köper du en 10m "klass-a"-kabel på kjell så funkar det säkert med en tv eftersom det funkar med 5m clasohlssonkabeln. Du kan knappast kräva av kabeltvbolaget att det ska funka med två apparater i ett uttag utan förstärkare.
LA3PNA
Kontakt:

Inlägg av LA3PNA »

Biltemas 75 ohm kabel (35-885) er ekvivalent med RG-59.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

om den är ekvivalent vad gäller dämpningen så innebär det att en 10m kabel dämpar 2-3 dB. Isåfall finns mycket stor chans att det fungerar med en splitter och bra kabel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

bara splittern dämpar ju 3,5dB Så det blir ju mer än biltema sladden bara det. Om det stämmer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

True that, jag hade ju i huvet fortfarande att du redan hade splitter
peter555

Inlägg av peter555 »

Enligt specen ska utnivån på samtliga kanaler ligga inom intervallet 60-80 dBuV från uttaget. Det är mycket ofta för låga nivåer hos abonnenterna, så det är bara att mäta och eventuellt gnälla.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

"bara att mäta" just det :)

Jag har nog tyvärr inget lämpligt instrument för den mätningen. Har du?
Skriv svar