Interface-kretsar för mätning av spänning / ström
Interface-kretsar för mätning av spänning / ström
Mitt gamla hemmabyggda kragg (3-30V / 0-1A) börjar bli lite begränsat, så jag ska till att konstruera ett nytt som pallar att ge upp till 5 ampere. Det gamla kragget har analoga paneler för att mäta spänning / ström, men i det nya tänkte jag köra en mikrocontroller-variant istället.
Som displayer har jag åtta LED-segment, fyra för vardera spänning och ström (XX.YY volt, XXXX mA). Det jag nu letar efter är lämplig(a) krets(ar) som kan mäta spänning / ström och leverera till controllern.
Det finns säkert en ziljard olika varianter, men jag vet inte handelsnamnet på denna typ av kretsar så jag vet inte riktigt var jag ska börja leta.
Kan någon kasta lite pekare på mig?
Som displayer har jag åtta LED-segment, fyra för vardera spänning och ström (XX.YY volt, XXXX mA). Det jag nu letar efter är lämplig(a) krets(ar) som kan mäta spänning / ström och leverera till controllern.
Det finns säkert en ziljard olika varianter, men jag vet inte handelsnamnet på denna typ av kretsar så jag vet inte riktigt var jag ska börja leta.
Kan någon kasta lite pekare på mig?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En idé:

...som jag såg att Icecap hade länkat till när jag förhandsgranskade.
Nåja.
edit: Oj vad stort schemat blev.
edit 2: R1 kan förresten ersättas med t.ex en sladd eller en lagom lång bana från ett exprimentkort. De exprimentkort som består av 0,35µm folie och är 10cm långa råkar ha just en resistans på 0,05Ω.

...som jag såg att Icecap hade länkat till när jag förhandsgranskade.
Nåja.

edit: Oj vad stort schemat blev.

edit 2: R1 kan förresten ersättas med t.ex en sladd eller en lagom lång bana från ett exprimentkort. De exprimentkort som består av 0,35µm folie och är 10cm långa råkar ha just en resistans på 0,05Ω.

http://www.allegromicro.com/en/Products ... sensor.asp
Dom är väldigt fina tycker jag, linjär utgång oxå
fast ve inte om det går att använda dom för små strömmar iof
Dom är väldigt fina tycker jag, linjär utgång oxå
fast ve inte om det går att använda dom för små strömmar iof
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det kanske inte är aktuellt längre, men jag svarar ändå. 
Bos:
"Är det där för strömmätning? Finns det så små motstånd som pallar 5 ampere?"
Japp, det är för strömmätning. Ström till spänning-omvandlare, typ.
Vet inte om det finns så små motstånd som klarar 5A, men det finns garanterat sladdar eller kretskortsbanor som gör det.

Bos:
"Är det där för strömmätning? Finns det så små motstånd som pallar 5 ampere?"
Japp, det är för strömmätning. Ström till spänning-omvandlare, typ.
Vet inte om det finns så små motstånd som klarar 5A, men det finns garanterat sladdar eller kretskortsbanor som gör det.

Sladdar och kretskortsbanor har ju en viss resistans ja, men eftersom denna resistans måste vara känd för att jag ska kunna beräkna strömmen - efter en uppmätt spänning - hur får jag reda på den? Jag har t.ex inte en aning vilken tvärsnittsarea mitt kablage har, inte heller fabrikat eller artikelnummer eller något alls.
-
Om jag kör in en bit kabel i mitt kragg så blir det kortslutning, och om jag sätter multimeterprobarna på en och samma kabel (även om de är på avstånd) så visar den noll volt.
Med andra ord så har jag ingen aning om hur jag ska gå tillväga rent praktiskt.
Enklast är nog trots allt att köpa ett 5W 0.1ohm-motstånd från BHIAB för 8 spänn.
Med andra ord så har jag ingen aning om hur jag ska gå tillväga rent praktiskt.
Enklast är nog trots allt att köpa ett 5W 0.1ohm-motstånd från BHIAB för 8 spänn.
- jonnorberg
Du ska koppla kabeln eller dylikt i serie med lasten.
Ställ agget på 10V och använd ett 10Ω motstånd, koppla allt i serie med kabeln som används för strömmätningen.
Eftersom du vet motståndet och spänningen är det enkel matte för att även få reda på strömmen, 1A.
Nu mäter du spänningsfallet över stömmätningskabeln och anpassar sen kabel efter lämpligt mätområde, kanske 10-talet mV per A.
Ställ agget på 10V och använd ett 10Ω motstånd, koppla allt i serie med kabeln som används för strömmätningen.
Eftersom du vet motståndet och spänningen är det enkel matte för att även få reda på strömmen, 1A.
Nu mäter du spänningsfallet över stömmätningskabeln och anpassar sen kabel efter lämpligt mätområde, kanske 10-talet mV per A.