lagra energi från en dynamo på en cykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hannah

lagra energi från en dynamo på en cykel

Inlägg av Hannah »

Jag håller på med ett projekt där jag vill kunna lagra energin från en dynamo på en cykel så att en lampa sedan kan lysa på natten. Alltså, man ska kunna cykla på dagen och sedan lyser lampan på natten.

Någon som vet hur mkt energi en vanlig dynamo genererar? Vad för något batteri man behöver för att lagra energin på? Någon salgs regulator? och en timer?

Tacksam för hjälp snarast! obs! det är ett konstprojekt, jag är inte så duktig på den tekninska biten..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att göra en del saker enkla måst du nog berätta en del mer:
* Sitter dynamon på en "vanlig" cykel? (tänkar "konstprojekt", kan ju vara precis vadsomhelst)
* Vilken sorts dynamo är det? (finns ju navdynamo, "sitter-på-sidan-av-hjulet dynamo, "en-rulle-på-däcket" dynamo och kanske fler. Detta har betydelse för vilken koppling som är "bäst".
* Vilken lampa ska lysa?
* Sitter den monterat på cykeln?
* Ska det hela vara ljusstyrd? (dagsljus = släckt lampa, mörkt = tänd lampa)

En dynamo alstrar inte speciellt mycket energi men några Watt blir det dock. Ska du ha en lampa att lysa en "hel natt" får du nog ha en LED-lampa, kanske med högeffektiva vita LED. Dessa kan sedan drivas med laddningsbara batterier och beroende på vilken sort batterier kan man välja regleringen.
Hannah

Inlägg av Hannah »

Det är en "rulle på hjulet dynamo" som sitter på en vanlig cykel (som kommer att vara lite upplyft så att man inte kan ta sig framåt på den, alltså kommer bara bakhjulet att snurra).

Lampan ska vara en sådan som sitter på cykeln redan (varmt ljus,inga ljusdioder).

Lampan ska sitta inuti en koja i ett träd, alltså behövs en längre sladd från dynamon.

Det hela ska vara ljusstyrt, lampan ska lysa när det är mörkt ute och släckt när det är ljust.

Du säger att lampan nog inte kommer lysa så länge på natten om det inte är lysdioder. men om man säger att man cyklar ca 10 timmar på dagen, hur länge tror du då en vanlig glödcykellampa kommer lysa på natten?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En ackumulator har en effektivitet på ca: 70% ± något. Då originallampan öch dynamon är anpassat till varandra borde 10 timmers cyklande alltså bli ca: 7 timmers ljus. Tar man en "klenare" lampa än original får man mer tid såklart.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varmt ljus går ju fint att göra med lysdioder om man bara väljer rätt lysdioder...
och då blir det hela mycket enklare att realisera eftersom du får ner strömförbrukningen.

Titta på den här lysdioden:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=402
Hannah

Inlägg av Hannah »

jasså, vad bra med varma lysdioder! jag trodde det bara fanns kalla sådana.

någon som kan tipsa om vilket batteri man behöver och vilken regulator? och hur man ska koppla :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En cykelgenerator är inte en dynamo.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, det är sant men in "pratar med en okunnig"-andan lät jag det fortgå.

Ett relativt billigt batteri är DENNA SORT, de finns många ställen (BilTema) till en billigare peng.

Och om du väljer rätt storlek behövs ingen laddningsreglering då cykelgeneratorn inte orkar ladda sönder det. Enda kruxet är att du behöver ett 6V som inte är lika vanliga = kanske högre pris.

BilTema har 80-403 till 89,90 som är på 6V 7Ah och den tror jag skulle duga alldeles utmärkt. Till laddningen behöver du en diodbrygga (= 4 dioder) och det tror jag skulle räcka alldeles utmärkt.

Sedan var det regleringen av strömmen till LED'n, där hade jag kollat lite på hur lite ström som hade varit nog till att uppfylla kravet och sedan beslutat efter det. Är det lite ström kan det vara lite överkurs med en switchande regulator om batteriet annars klarar av att ge drifttid nog.

En mörkeswitch är ganska enkel att göra också, den kan göras med en op-amp och en fotodiod och lite småkrafs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Dessutom:
"The word still has some regional usage as a replacement for the word generator. In the UK British-English dialect, a small electrical generator built into the hub of a bicycle wheel to power lights is called a Hub dynamo."

Så det verkar vara lite dialektalt. I cykelaffärer brukar det (vad jag har sett iallafall) stå "dynamo".

Personligen har jag aldrig förstått skillnaden. :) :oops:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En dynamo är en likströms generator.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En dynamo är i essens en elektromotor som ger ifrån sig DC pga. en kommukator, en generator ger AC.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Skumt att tacho generator då ger ut likspänning :? Fast det finns ju med både AC och DC vill jag minnas.
AAndreeee

d

Inlägg av AAndreeee »

man borde kunna använda en sån solcellslampa som lyser på natten och laddas på dagen, men ta bort solcellen och koppla din dynamon med ngn regulator elr motstånd... men man ska ju såklart bygga det själv :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

DeeJayPA2: Vad är det för skumt med det?
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Men du!!!

Inlägg av Ostboll »

<ironi> låt gubben ha lanpan på hemma istället </ironi>
Skriv svar