lagra energi från en dynamo på en cykel
lagra energi från en dynamo på en cykel
Jag håller på med ett projekt där jag vill kunna lagra energin från en dynamo på en cykel så att en lampa sedan kan lysa på natten. Alltså, man ska kunna cykla på dagen och sedan lyser lampan på natten.
Någon som vet hur mkt energi en vanlig dynamo genererar? Vad för något batteri man behöver för att lagra energin på? Någon salgs regulator? och en timer?
Tacksam för hjälp snarast! obs! det är ett konstprojekt, jag är inte så duktig på den tekninska biten..
Någon som vet hur mkt energi en vanlig dynamo genererar? Vad för något batteri man behöver för att lagra energin på? Någon salgs regulator? och en timer?
Tacksam för hjälp snarast! obs! det är ett konstprojekt, jag är inte så duktig på den tekninska biten..
För att göra en del saker enkla måst du nog berätta en del mer:
* Sitter dynamon på en "vanlig" cykel? (tänkar "konstprojekt", kan ju vara precis vadsomhelst)
* Vilken sorts dynamo är det? (finns ju navdynamo, "sitter-på-sidan-av-hjulet dynamo, "en-rulle-på-däcket" dynamo och kanske fler. Detta har betydelse för vilken koppling som är "bäst".
* Vilken lampa ska lysa?
* Sitter den monterat på cykeln?
* Ska det hela vara ljusstyrd? (dagsljus = släckt lampa, mörkt = tänd lampa)
En dynamo alstrar inte speciellt mycket energi men några Watt blir det dock. Ska du ha en lampa att lysa en "hel natt" får du nog ha en LED-lampa, kanske med högeffektiva vita LED. Dessa kan sedan drivas med laddningsbara batterier och beroende på vilken sort batterier kan man välja regleringen.
* Sitter dynamon på en "vanlig" cykel? (tänkar "konstprojekt", kan ju vara precis vadsomhelst)
* Vilken sorts dynamo är det? (finns ju navdynamo, "sitter-på-sidan-av-hjulet dynamo, "en-rulle-på-däcket" dynamo och kanske fler. Detta har betydelse för vilken koppling som är "bäst".
* Vilken lampa ska lysa?
* Sitter den monterat på cykeln?
* Ska det hela vara ljusstyrd? (dagsljus = släckt lampa, mörkt = tänd lampa)
En dynamo alstrar inte speciellt mycket energi men några Watt blir det dock. Ska du ha en lampa att lysa en "hel natt" får du nog ha en LED-lampa, kanske med högeffektiva vita LED. Dessa kan sedan drivas med laddningsbara batterier och beroende på vilken sort batterier kan man välja regleringen.
Det är en "rulle på hjulet dynamo" som sitter på en vanlig cykel (som kommer att vara lite upplyft så att man inte kan ta sig framåt på den, alltså kommer bara bakhjulet att snurra).
Lampan ska vara en sådan som sitter på cykeln redan (varmt ljus,inga ljusdioder).
Lampan ska sitta inuti en koja i ett träd, alltså behövs en längre sladd från dynamon.
Det hela ska vara ljusstyrt, lampan ska lysa när det är mörkt ute och släckt när det är ljust.
Du säger att lampan nog inte kommer lysa så länge på natten om det inte är lysdioder. men om man säger att man cyklar ca 10 timmar på dagen, hur länge tror du då en vanlig glödcykellampa kommer lysa på natten?
Lampan ska vara en sådan som sitter på cykeln redan (varmt ljus,inga ljusdioder).
Lampan ska sitta inuti en koja i ett träd, alltså behövs en längre sladd från dynamon.
Det hela ska vara ljusstyrt, lampan ska lysa när det är mörkt ute och släckt när det är ljust.
Du säger att lampan nog inte kommer lysa så länge på natten om det inte är lysdioder. men om man säger att man cyklar ca 10 timmar på dagen, hur länge tror du då en vanlig glödcykellampa kommer lysa på natten?
Varmt ljus går ju fint att göra med lysdioder om man bara väljer rätt lysdioder...
och då blir det hela mycket enklare att realisera eftersom du får ner strömförbrukningen.
Titta på den här lysdioden:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=402
och då blir det hela mycket enklare att realisera eftersom du får ner strömförbrukningen.
Titta på den här lysdioden:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=402
Nej, det är sant men in "pratar med en okunnig"-andan lät jag det fortgå.
Ett relativt billigt batteri är DENNA SORT, de finns många ställen (BilTema) till en billigare peng.
Och om du väljer rätt storlek behövs ingen laddningsreglering då cykelgeneratorn inte orkar ladda sönder det. Enda kruxet är att du behöver ett 6V som inte är lika vanliga = kanske högre pris.
BilTema har 80-403 till 89,90 som är på 6V 7Ah och den tror jag skulle duga alldeles utmärkt. Till laddningen behöver du en diodbrygga (= 4 dioder) och det tror jag skulle räcka alldeles utmärkt.
Sedan var det regleringen av strömmen till LED'n, där hade jag kollat lite på hur lite ström som hade varit nog till att uppfylla kravet och sedan beslutat efter det. Är det lite ström kan det vara lite överkurs med en switchande regulator om batteriet annars klarar av att ge drifttid nog.
En mörkeswitch är ganska enkel att göra också, den kan göras med en op-amp och en fotodiod och lite småkrafs.
Ett relativt billigt batteri är DENNA SORT, de finns många ställen (BilTema) till en billigare peng.
Och om du väljer rätt storlek behövs ingen laddningsreglering då cykelgeneratorn inte orkar ladda sönder det. Enda kruxet är att du behöver ett 6V som inte är lika vanliga = kanske högre pris.
BilTema har 80-403 till 89,90 som är på 6V 7Ah och den tror jag skulle duga alldeles utmärkt. Till laddningen behöver du en diodbrygga (= 4 dioder) och det tror jag skulle räcka alldeles utmärkt.
Sedan var det regleringen av strömmen till LED'n, där hade jag kollat lite på hur lite ström som hade varit nog till att uppfylla kravet och sedan beslutat efter det. Är det lite ström kan det vara lite överkurs med en switchande regulator om batteriet annars klarar av att ge drifttid nog.
En mörkeswitch är ganska enkel att göra också, den kan göras med en op-amp och en fotodiod och lite småkrafs.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26678
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Dessutom:
"The word still has some regional usage as a replacement for the word generator. In the UK British-English dialect, a small electrical generator built into the hub of a bicycle wheel to power lights is called a Hub dynamo."
Så det verkar vara lite dialektalt. I cykelaffärer brukar det (vad jag har sett iallafall) stå "dynamo".
Personligen har jag aldrig förstått skillnaden.

"The word still has some regional usage as a replacement for the word generator. In the UK British-English dialect, a small electrical generator built into the hub of a bicycle wheel to power lights is called a Hub dynamo."
Så det verkar vara lite dialektalt. I cykelaffärer brukar det (vad jag har sett iallafall) stå "dynamo".
Personligen har jag aldrig förstått skillnaden.
