Strömsnål IR-mottagare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
StRob

Strömsnål IR-mottagare?

Inlägg av StRob »

Jag letar efter en strömsnål IR-mottagare till en IR-repeater för 38kHz-modulerad IR (vanliga fjärrkontroller alltså). Jag har gjort en konstruktion som fungerar helt ok, men den drar för mkt ström. Den är baserad på en 7555 och en IRmottagare TSOP34838. Men mottagarkretsen drar 5mA (om jag inte minns fel) och då jag använder 2st AA-batterier så blir batteritiden alldeles för dålig. Men sådana IR-mottagare är väldigt smidiga att använda då de har filter och AGC inbyggda. Jag funderar på att använda en 10F200/202 istället för 7555:an och då är frågan om man kan sätta den i sleep och vakna så pass ofta att men inte missar nåt IR-meddelande. För som jag förstått det så är en knapptryckning på fjärren en hel slinga av samma "kod" flera ggr om. Men hinner mottagarkretsen starta upp tillräckligt snabbt att den kan sova minst 3ggr så lång tid som den är aktiv.
Men det finns ju massa andra IR-sensorer. Tror det är ett bättre alternativ isf.. Men vad kan man använda som inte drar så mkt ström när den ligger och väntar på IR? Och hur gör man billigast filter? går det att programmera nåt filter i PIC:en? I skolan gjorde vi filter i en DSP, men det kanske är för slött för att göra ett bandpassfilter (FIR?) i en PIC på 4MHz? JAg vill ha så få komponenter som möjligt då det är platsbrist. Idag passar mitt kort på kortsidan av en 2xAA-hållare, 30x13mm. Någon som har några bra tips? Kanske sett någon lösning nånstans?

EDIT: Stavfel
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vad är en 7555 ? (på elfa är det en NE555-kompatibel timerkrets??? vad är den till för?)
och då är frågan om man kan sätta den i sleep och vakna så pass ofta att men inte missar nåt IR-meddelande.
Nu jobbar jag bara med AVR och inte med PIC, men jag antar att det finns en hel del likheter. De flesta processorer kan programmeras så att när de är i sleep-läge så kan de väckas av en signal på ett ben. (uppåtgående flank eller nedåtgående flank) och då kan du låta den sova hela tiden och den vaknar automatiskt när du använder fjärrkontrollen. Kolla upp i PIC'ens datablad om du har en sådan funktion. (Annars får du skaffa en AVR, t.ex. Attiny25. Den är smidig. :) )

EDIT: äh glöm det. jag missuppfattade frågan. Du vill kunna ha själva IR-mottagarenheten avstängd givetvis. Och då är det kanske möjligt att göra som du tänkt. Risken är väl bara att mottagaren kommer att uppfattas som "seg" om sovtiden är för lång. kanske 0.3-0.5 sek sleep och sedan någon millisekund koll om du har signal eller inte. Risken är att IR-enheten inte hinner stabilisera sig - den jämför ju nivåerna med varandra för att avgöra om det kommer in en signal. Så den måste antagligen stå på en stund för att kunna avläsa signal. Och då faller ju idén helt.

Inbyggt filter i IR-enheten måste väl ändå vara det smidigaste.
StRob

Inlägg av StRob »

7555 är en 2V-variant av timerkrets 555.

Jag tror spontant oxå att den kommer att vara för seg. Tyvär står det inget om det i databladet jag har heller.

Men det kanske finns nån transistorbaserad IR-mottagare som är strypt då inte IR finns närvarande. Men frågan är om inte vanligt ljus (solljus, lampor) ändå påverkar den så den iaf drar ström. Men med filtrerande kapsel kanske de får bukt på problemet.
Jag har dålig koll på detta och det är ju därför jag ställer frågan.. Säkert någon här som labbat endel med liknande grejer..

Sleepgrejen kanske inte är helt att förkasta. Man kanske ska göra det i olika intervaller.. så när den inte fått in några signaler på en stund (zappningen är slut för tillfället) så går den i sleep och vaknar upp en gång varannan sekund. Då får man helt sonika hålla inne knappen på fjärren första gången och sen fungerar den som den ska ett tag. Tiderna får man väl räkna lite på och se vad som är godtagbart. Men skönt om det gick att lösa snyggare..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

IRM3638N3 ska dra 2mA
Sedan är det bara att ha en processor som är i sleep tills utpinnen på IRM3638N3 rör sig.

Att stänga av IRM3638N3 stora stunder förbättrar också tiden.
T.ex. skulle du kunna vakna upp varje 1 sec och lyssna 100ms = 10%
och sedan när det är rörelse så är du uppe 5min från sista knapptryckningen t.ex.
StRob

Inlägg av StRob »

Det är nån liknande mottagare jag kör.. JAg har använt flera olika. Men med 2mA så skulle den ladda ur 2 AA på 40 dygn vilket känns för dåligt..
Då kommer ju sleepen in.. den skulle kanske kunna räcka.. Det är väl inte hela världen om man skulle få hålla inne knappen på fjärren lite ibland. Det är ju så ibland även utan repeatern tycker ja :)

Ingen som har erfarenhet av andra typer av mottagare?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kanske om man filtrerar efter mottagaren med en OP som komparator. Vet ej hur mycket som kan sparas men man kunde ju eventuellt slippa att den störs av svagt solljus. Möjligheten att ställa känsligheten finns ju iaf.

Välj såklart en strömsnål komparator.

Solljus är inte kul när det gäller IR tyvärr. En fjärr som räcker 30m i mörker kanske bara räcker 5m i solljus. :?
Skriv svar