Termoelement och Pt100/Pt1000, hur lång kabel kan man ha?
Termoelement och Pt100/Pt1000, hur lång kabel kan man ha?
Som rubriken säger, hur lång kabel kan man ha till termoelement (t.ex. typ K) respektive Pt100/Pt1000?
Vad är det som sätter gränsen?
Vad är det som sätter gränsen?
Nu är Typ K och PT100/1000 grundläggande olika så det är 2 helt skilda fall.
Typ K ger en spänning ifrån sig och då belastningen från förstärkaren måste vara låg är kabellängden av minimal betydelse, mycket större betydelse har priset på det kompensationskabel man måste använda för att förlänga sensorn, hos ELFA kostar det 45:-/m @ 100m+.
Med PT100/PT1000 är det, precis som det skrivs, beroende av 2, 3 eller 4-tråds koppling.
Skärmning kan ta bort en del störningar men inte alla och skärmningen dämpar dom bara, de försvinner inte.
Typ K ger en spänning ifrån sig och då belastningen från förstärkaren måste vara låg är kabellängden av minimal betydelse, mycket större betydelse har priset på det kompensationskabel man måste använda för att förlänga sensorn, hos ELFA kostar det 45:-/m @ 100m+.
Med PT100/PT1000 är det, precis som det skrivs, beroende av 2, 3 eller 4-tråds koppling.
Skärmning kan ta bort en del störningar men inte alla och skärmningen dämpar dom bara, de försvinner inte.
enligt min erfarenhet, ja, där jag jobbar nu har jag många pt100, pt1000, 4-20 och 0/-10v tempgivare, pt100/1000 har jag inte bytt några som gått sönder, men några få ingågnskort till plc, men 4-20 och 0-10v har jag bytt nycket mer än ingågnskort till pt100
har många gamla pt100 som lever sedan sjuttiotalet och funkar bra
fel en pt100 var fel, dåigt lött på plintanslutningen, glappade loss efter ca 5 år
beror mycket på var givaren sitter med, vibrationer fukt och annat som är eländingt för elektronik
har många gamla pt100 som lever sedan sjuttiotalet och funkar bra
fel en pt100 var fel, dåigt lött på plintanslutningen, glappade loss efter ca 5 år
beror mycket på var givaren sitter med, vibrationer fukt och annat som är eländingt för elektronik