Fm Mottagare? Bygga själv!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
heretic16

Fm Mottagare? Bygga själv!

Inlägg av heretic16 »

Hej , hur bygger man en Fm radio (mottagre). Jag har byggt en enkel kristallradio men jag vill nu bygge en Fm radio som funkar som en krystallradio (jorda Fm radio). Måste man ha förstärkare eller räcker det också med en liten propp i örat som på krystallradion. Om Fm radion måste ha förstärkare för att man ska höra något ljud så tänker jag driva förstärkaren med en solcell. om man jordar en fm radio så behöver den inte ström för att kunna drivas med det behöver förstärkaren. Har ni något jätte enkelt kopplingsschema på en Fm radio.

Jag vill inte köpa en färdig satts utan jag vill linda enkla spolar eller om det finns att köpa så köper jag det. Inte något IC krets kort. Tänk om man kunde bygga en Fm radio av hushålls material som t.ex. folie, papper, penna som diod och ståltråd som spole :)
Senast redigerad av heretic16 14 april 2008, 21:55:03, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan du nog glömma. En FM radio behöver ström och förstärkare. Varför skulle den klara sig utan matning om man jordade den? Beroende på antenntyp kan en radiomotagare behöva jordas. Men någon annan nytta gör det inte.
heretic16

Inlägg av heretic16 »

Jordar man en Fm radio så kan man använda energin i radiovågerna men det är så svagt så att det kan inte driva en liten propp som man har i örat. Man behöver förstärkare men jag vill helst bygga en Fm radio som är enkalste än enklaste. Fungerar en Fm motagare som en kristallradio, eller? Jag har hört att desto mindre (eller var det störe) spole man har lindat desto mera Mhz får man. Det är bara en förstärkare jag en enkel mottagre jag är ute efter.
Jag har en kryistallmottagare som går på radivågernas energi och den är jätte enkel att bygga. En spole + en diod + annten + "annten" i jorden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då FM är en alldeles annat sätt att modulera radiovågorna på kan det inte fungera!

Med AM kan det fungera pga. modulationssättet, med FM måste man ha en frekvensdiskriminator som omvandlar frekvenssväng till spänningssväng. Detta går helt enkelt inte utan att man tillför energi, helt och totalt oberoende på om du jordar mottagaren eller inte.

Den enklaste enkla FM mottagare har ett ingångssteg, en lokaloscillator, et blandaresteg samt en frekvensdiskriminator. Den kommer även att ha en känslighet som suger hundpung och den kommer att vara mycket störkänslig.

Och den kommer att behöva tillförd energi!!! Denna energi kan fint komma från en solcell eller en ackumulator som laddas med solcell...
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Du får nog använda någon typ av IC ändå.

En utav dom enklaste bygger på TBA120, finns och plocka
i gamla TV och radioapparater.

Schema finns på alldatasheet.com

Kjelle
peter555

Inlägg av peter555 »

Det enklaste och mest strömsnåla du kan bygga är antagligen en superregenerativ mottagare med en trissa.
johano

Inlägg av johano »

Kolla denna länk, verkar finnas en del riktigt enkla "mottagare":

http://www.somerset.net/arm/fm_only_lowtech.html

/johan
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en intressant användning av en TL431 i den superregenerativa varianten.
heretic16

Inlägg av heretic16 »

johano skrev:Kolla denna länk, verkar finnas en del riktigt enkla "mottagare":

http://www.somerset.net/arm/fm_only_lowtech.html

/johan
Ja , en sådan enkel ska det vara :)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Varför?

Inlägg av Ostboll »

39:- köper man en stereomotagare för FM för bygg en ir motagare istället och jävlas med dina grannar när dom kollar på sport :-)
heretic16

Inlägg av heretic16 »

Jag har redan hittat den enklaste FM mottgaren. Den fungerar som en kristallradio :) Men en kristallradio använder jord men inte den hära. Kan man lägga till jord någonstans och vart? För jord gör radion bättre.
Bild
Bilden är lite stor men jag vite inte hur man gör den minndre :?
Jag ska komponenter från en gammal radio som jag ska slakta, men det vär vell för gammla komponenter. Jag vet inte vart jag kan köpa dom. Ett ställe vet jag och det är chlassolsson clasohlson.se men där finns inte allt och jag orkara inte köpa 610 motstån för 149 kr när jag ska bar navända en :lol: Det jag behöver är:
L - 4 vändningar #18 telegraferar och tappade vid vändningar kopparmynt eller silver 12mm i diamet 2.5
Ant - 7 tummar av #18 bar kopparmynt tråd
C1 - 18 pf keramisk kondensator
C2 - 50 pf vädrar variabel kondensator
D - 1N34 diod eller rock krist
R - 150 motstånd
Mera om sidan finns här. Tror du att man kan förbättra radion utan att lägga dit en förstärkare som drar ström från ett batteri.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det skulle förvåna mig om det där fungerar!
I princip kan man nog snedstämma en kristallradio och på det sättet lyssna på FM.
Jag har försökt detta några gånger men aldrig lyckats.
Att göra en superheterodyn går bra, men då behövs naturligtvis strömförsörjning!
heretic16

Inlägg av heretic16 »

Så du tror att schemat fungera men FM singnalerna är för svag för att kunna höras? Det kanske behövs en förstärkare ändå men hemsidan sa att radion fungerade. Blir det lättare att höra om man lägger dit jord och längre annten (ca 1 m) och har en jätte känslig hörlur?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Först, jag antar att vi talar om det vanliga FM-bandet 88-108 MHz.
Det finns tre problem.

1. Signalstyrkan. Vid tre meters våglängd är antennarean ett par kvadratmeter. Vid långvåg (1,5 km ) har man nycket större antenn och därmed mycket mer signal. Bor man nära en sändare kan det kanske räcka. Det finns inga jättekänsliga hörlurar.

2. Selektiviteten. Frekvenssvinget är 300kHz, dvs 0.3 procent av bärfrevensen.
Man skulle behöva Q-värde på minst hundra i mottagarens resonanskrets, vilket är svårt eftersom den belastas av dioden och hörluren.

3. Diodens snabbhet. Vanliga dioder som 1N4148 t.ex. har ca 5ns switchtid. Det kan fungera men är på gränsen. Långsamma dioder som 1N4001 går inte. 1N34 är en germaniumdiod som brukar vara 'rätt' för kristallmottagare men dess frekvensegenskaper vet jag inget om.
heretic16

Inlägg av heretic16 »

Okej, men det är bara att löda dit en transistor och lägga dit ett billigt rusta batteri så behöver man inte oroa sej för svag singnal :wink:
Men vet du hur man installerar en transistor? Om du vet det så kan du rita dit en på det hära schemat. Tror du att den hära radion täcker hela FM bandet 88-108 MHz , för det är ganska liten spole , bara 4 varv ?
Bild

Det står här på svenska (översatt hemsidan) att den fungerar nära sänadren i ett jätte tyst rum. Tror du att det går att förbättra den med en annan komponent eller 2 st kondensator? Villken tycker du ser bäst ut på hemsidan: Den första #1 eller den andra #2
Senast redigerad av heretic16 11 juni 2008, 13:46:44, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar