PC-problem, klarar inte att "kallstarta"
PC-problem, klarar inte att "kallstarta"
Då har jag dammat av en gammal PC och installerat Ubuntu och EMC2 på den. So far so good. Nu är den dock lite bråkig att kallstarta:
När jag trycker på power-knappen så händer det inget på skärmen utan den står bara och "tuggar" och det låter som att den försöker sätta fart på hårddisken men inte lyckas riktigt. Om man sedan låter den stå och tugga på det här viset i ca en timme så kan man då försöka sig på en omstart och då hör man att den tuggar några gånger och sedan *viiiiii* så går hårddisken upp i varv och datorn bootar normalt.
Skall tilläggas att HDn funkade fint när den satt i en annan dator samma dag som jag flyttade över den och att den datorn den sitter i nu bootar normalt om man inte har HDn inkopplad.
Tror inte jag vill spekulera i vad det är för fel utan jag överlåter det till er som är mer erfarna än mig på det här med att mecka datorer. Har i alla fall mätt spänningen till disken och den ser stabil ut med en multimeter i alla fall.
MVH
/Tottish
När jag trycker på power-knappen så händer det inget på skärmen utan den står bara och "tuggar" och det låter som att den försöker sätta fart på hårddisken men inte lyckas riktigt. Om man sedan låter den stå och tugga på det här viset i ca en timme så kan man då försöka sig på en omstart och då hör man att den tuggar några gånger och sedan *viiiiii* så går hårddisken upp i varv och datorn bootar normalt.
Skall tilläggas att HDn funkade fint när den satt i en annan dator samma dag som jag flyttade över den och att den datorn den sitter i nu bootar normalt om man inte har HDn inkopplad.
Tror inte jag vill spekulera i vad det är för fel utan jag överlåter det till er som är mer erfarna än mig på det här med att mecka datorer. Har i alla fall mätt spänningen till disken och den ser stabil ut med en multimeter i alla fall.
MVH
/Tottish
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Tänkte mig något sådant. Vad tror ni om att helt sonika hänga på en rejäl konding mellan 12V och GND och en mellan 5V och GND? Verkar ju inte vara några problem med spänningar till moderkortet så lite starthjälp till HDn kanske är allt som krävs?
MVH
/Tottish
EDIT: Sagt och gjort: Hängde på en rejäl konding och nu spinner den igång fint.
MVH
/Tottish
EDIT: Sagt och gjort: Hängde på en rejäl konding och nu spinner den igång fint.
HP? jag har samma problem
jag har ett hp moderkort på min brandvägg kallstart kräver en ctrl+alt+del sen funkar den fint ....
I början när jag hade en hårddisk till min Amiga 1200 så låg den i en låda bredvid på bordet innan jag byggde in datorn i en stor låda.
Jag använde 1200:ns nätdel. Jag tror inte att strömmen räckte till riktigt då, för om jag gjorde nånting med en diskett
så hörde man att varvtalet på hårddisken sjönk en liten stund varje gång som diskettstationen bytte spår.
Bra med Ram: då. 
Men den startade alltid. Men det kanske har med nätaggregatet att göra här också.
Jag använde 1200:ns nätdel. Jag tror inte att strömmen räckte till riktigt då, för om jag gjorde nånting med en diskett
så hörde man att varvtalet på hårddisken sjönk en liten stund varje gång som diskettstationen bytte spår.
Men den startade alltid. Men det kanske har med nätaggregatet att göra här också.
Hårddisken kollar om det finns ström nog innan den försöker göra en riktigt start. Antar att den belastar PSU:n med typ 4A i några millisekunder för att kolla att allt är ok innan den startar. Misslyckas den testen så vägrar den även om du har "fin" 12V.
Jag hade mycket problem med detta när jag byggde en batteridriven USB-hårddisk.
Jag hade mycket problem med detta när jag byggde en batteridriven USB-hårddisk.