LM7812
LM7812
Hittade ingen bra tråd att kidnappa med min fråga, så jag ställer den i en egen.
Vad händer om jag sätter kondingen Ci på 7812;an om den matas från en oglättad likspänning; Kmr kondingen agera som glättningskonding eller kommer det funka som tänkt? Följdfråga blir väl egentligen: Klarar man sig utan den kondingen om kretsen sitter 10 cm ifrån trafo+likriktare?
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... 4/78xx.pdf
Vad händer om jag sätter kondingen Ci på 7812;an om den matas från en oglättad likspänning; Kmr kondingen agera som glättningskonding eller kommer det funka som tänkt? Följdfråga blir väl egentligen: Klarar man sig utan den kondingen om kretsen sitter 10 cm ifrån trafo+likriktare?
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... 4/78xx.pdf
- prototypen
Matar du med oglättad spänning så kommer utspänningen att bli noll 100 ggr per sekund med turligt nog inte mer än 12 däremellan.
Ci som det står i kopplingsexemplet är när man har mer än 50 mm mellan regulator och glättningskonding för att minska inverkan av ledningens induktans.
Glättningskond ca 1000uF per ampere.
0,33 uF funkar nog inte som glättkonding i praktiken.
Protte
Ci som det står i kopplingsexemplet är när man har mer än 50 mm mellan regulator och glättningskonding för att minska inverkan av ledningens induktans.
Glättningskond ca 1000uF per ampere.
0,33 uF funkar nog inte som glättkonding i praktiken.
Protte
Hmm .... Okej. Nej 0,33µF funkar inte som glättnigskonding, det är jag väl medveten om. Borde väl iof kunnat lista ut att den skulle agera det själv, men tänkte mest på vad som händer om jag kör utan den o utan glättning. Matar 26V ( 24V trafo som ger 26V ut vid 500mA ) till likriktaren o med glättning blir det 35,36 , som är lite för mykt över max Vi som är 35V. Så jag funderade på ifall jag klarade mig undan glättning och Ci ?!?!
Vart fick du 12 ifrån?
I databladet anges Iadj som "typical" 50µA och det är väldigt lite jämfört med de 5mA man får med R1 på 240Ω, felmarginal är med andra ord mycket liten och man kan helt enkelt skippa det sista i formeln.
Vout = Vref (1 + R2 / R1)
Vout = 1.25(1+2067/240) = 12.01V
edit:
För att direkt räkna ut R2:
Vref/R1 = I1
1.25/240= 5.2mA
R2= (Vout-Vref)/I1
I ditt fall (12-1.25)/0.0052=2067
I databladet anges Iadj som "typical" 50µA och det är väldigt lite jämfört med de 5mA man får med R1 på 240Ω, felmarginal är med andra ord mycket liten och man kan helt enkelt skippa det sista i formeln.
Vout = Vref (1 + R2 / R1)
Vout = 1.25(1+2067/240) = 12.01V
edit:
För att direkt räkna ut R2:
Vref/R1 = I1
1.25/240= 5.2mA
R2= (Vout-Vref)/I1
I ditt fall (12-1.25)/0.0052=2067
Aha Tack ska du ha. Nu fattar jag. Är inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till språk. Men nu fattar jag hur jag ska räkna.
Så R1 styr strömmen,och R2 spänningen alltså? Eller borde jag gå tillbaka till skolbänken nu ? För att jag vill kunna plocka ut 50 mA,då borde jag alltså sätta R1 till 25 och spänningen vill jag ha till 12V, då blir alltså R2=2067
Då borde jag väl ha fattat det hela rätt?
Samt lite OffT: Hur knackar man på tangenterna för att få fram Ω-tecknet? Kopierade det nu från ditt inlägg.
EDIT: Alltså R1 styr Vref-strömmen, inte strömmen på Vout, eller?
EDIT2: Nu när jag väl såg det lilla märket I1 i databladet så fatta direkt att R1 bara styr Vref-strömmen.
Så R1 styr strömmen,och R2 spänningen alltså? Eller borde jag gå tillbaka till skolbänken nu ? För att jag vill kunna plocka ut 50 mA,då borde jag alltså sätta R1 till 25 och spänningen vill jag ha till 12V, då blir alltså R2=2067
Då borde jag väl ha fattat det hela rätt?
Samt lite OffT: Hur knackar man på tangenterna för att få fram Ω-tecknet? Kopierade det nu från ditt inlägg.
EDIT: Alltså R1 styr Vref-strömmen, inte strömmen på Vout, eller?
EDIT2: Nu när jag väl såg det lilla märket I1 i databladet så fatta direkt att R1 bara styr Vref-strömmen.
Eftersom regulatorn vill ha en typisk belastning på 3.5mA för att fungera så anpassar man R1 efter det. 240Ω ger 5.2mA.
Som du skriver i din edit, det är bara spänningen du styr på detta sätt oavsett om du drar 10mA eller 1A.
I din uträkning där med R1 på 25Ω ger ju en utspänning på över 100V (vilket den inte ger såklart) när R2 är på 2067Ω. Nu kanske du förståt det efter din edit men utifall inte, använd formlerna nedanför så blir allt lättare, följ exemplen för R1 i databladet, allstå 240Ω.
Ω-tecknet finns till höger under smilieserna, tangentkombinationen kommer jag inte ihåg.
Som du skriver i din edit, det är bara spänningen du styr på detta sätt oavsett om du drar 10mA eller 1A.
I din uträkning där med R1 på 25Ω ger ju en utspänning på över 100V (vilket den inte ger såklart) när R2 är på 2067Ω. Nu kanske du förståt det efter din edit men utifall inte, använd formlerna nedanför så blir allt lättare, följ exemplen för R1 i databladet, allstå 240Ω.
Ω-tecknet finns till höger under smilieserna, tangentkombinationen kommer jag inte ihåg.
Allt blir så bättre när en vänlig person förklarar det man inte förstår
Nu förstår jag precis hur jag ska göra .
Men då blir det ju bra med R1=240Ω och R2=2.67kΩ, precis som du skrev.
Fattade som sagt efter att jag fick syn på I1-markeringen i databladet att R1 bara styr strömmen för själva regulatorn, inte vad jag kan plocka ur den.
Sätter kylfläns på den, även om det känns som det inte behövs vid 100mA o 12V. Eller jo, 1,2W bör nog kylas ändå.
Nu förstår jag precis hur jag ska göra .
Men då blir det ju bra med R1=240Ω och R2=2.67kΩ, precis som du skrev.
Fattade som sagt efter att jag fick syn på I1-markeringen i databladet att R1 bara styr strömmen för själva regulatorn, inte vad jag kan plocka ur den.
Sätter kylfläns på den, även om det känns som det inte behövs vid 100mA o 12V. Eller jo, 1,2W bör nog kylas ändå.
Varför? 7812 är väl enklare? Visst, du har 35.36V in - men sätter du bara en kiseldiod i serie så får du ju under 35V vilket är "maxgränsen" för Vin. Visserligen tror jag inte det gör något om man överskrider max-spänningen med 0.36 volt, de har ju marginaler, men om man vill vara på säkra sidan får man ta en diod.Du får stoppa dit en LM317 istället.
Vad ska du driva med den? Lysdioder?
Jesse: Jo För att i tidigare debatter har jag sagt samma sak, men det var tydligen ingen bra idé, tänkte göra så först nämligen.
Ja, Ska driva lysdioder på den.
Borre: Hmm Ah Det stämmer 2.067kΩ , blev en nuffra fel.
Men är nog bäst att pula dit en fläns iaf.
Men nu fattar jag iaf vad jag pysslar med. Tack för all hjälp.
Ja, Ska driva lysdioder på den.
Borre: Hmm Ah Det stämmer 2.067kΩ , blev en nuffra fel.
Men är nog bäst att pula dit en fläns iaf.
Men nu fattar jag iaf vad jag pysslar med. Tack för all hjälp.