Etsade i helgen ett dubbelsidigt kort som jag alltid brukar göra. Det gick riktigt på röven. Körde med min nya LED-UV-låda. 7 min exponering på varje sida. Och sedan framkallning i nån minut. Jag strök med fingret på kortet som jag har fått tips om på en annan tråd för att få bort det där klegget som kan bli vid framkallning. Har råkat ut tidigare att det klegget hämmat etsning totalt.
Sen rakt ner i etsbadet. Jag använder ett såntdär fotoexponeringskar. Vände på kortet var 30e sekund och det tog typ 10-15minuter. Där ledningsbanorna är tjocka och där de är täta går det frortast. Dock så går det ju alltid saktare på andra ställen. På denna tid så hinner tydligen banorna på de andra ställena förstöras. Vad som hände här har jag ingen aning om. Verkar som framkallaren släpper ignom etsvätska på vissa ställen.
Händer detta er eller får ni alltid perfekta kort?
hur ser genometsningen ut? i form av små hål som bli större med etstiden eller?
ojämn belysning kan vara en orsak om du kör med laserutskrifter.
tonern kanske dämpar ljuset med en faktor 4 eller så, grillar du på så att dom delarna som får lite mindre ljus bli utexponerade så får du kanske genomslag i områderna som är lite starkare belysta - tittar du på utskriften mot tex. taklampan så ser du att tonern inte är helt jämn i utskriften utan har små sprickor och prickas som är lite ljusare - vid överexponering så räcker detta för att det skall ta sig genom hela fotoresisten och inte bara halvägs på dom starkare belysta käglorna från lysdioderna och du får mikroskopiska sprickor som blir större ju längre tid du etsar.
Du får prova med mjölkvit diffusor i plast typ vit plastkasse i en eller flera lager med kanske lite avstånd mellan dessa - (plast brukar inte blockera UV-strålning som glas kan göra)
Belysningen är väldigt jämn och så det kan vara överexponering. Det är små hål som blir större med etstiden. Sen tror jag att det där gnuggandet inte var så bra. Jag ska nog inte ens ta på resisten. Jag guggade nog bort lite resist innan etsningen. Jag får göra ett nytt försök imorgon. Hur mycket belysning kan det behövas? 3 minuter?
Jag har ju sett folk göra små kretskort av stora så det har etsats bort stora sjok av koppar. Så jag ser ju inte problemet med dessa kort. Normal mycket ledningsbanor. Men det kan nog vara exponeringen.
/Jon
om P20 är överexponerad så kan ytan vara känslig - normalt är den ganska tålig och brukar tåla lätt gnidning av fingertoppar i framkallarlösningen (se dock upp för naglar)
För att få ut optimal lystiden så får man göra som fotolabbet när man provar ut fotopapper - på en provbit P20 med layoutmönster (både grov och fin mönster på hela ytan/längden) så täcker man över 7/8-del av ytan med något ljustätt och sedan flyttar man övertäckningen 1/8-del per minut eller liknade och mest belysta ytan har fått 8 min belysningstid och den minsta 1 minut.
sedan framkallar man, och etsar - den intervallet som ger bäst resultat är din belysningstid.
byter man P20-kort batch, papper, skrivare/tonerkasset så får man göra om det för att få en ny tid...
har man inte kört på lång tid så måste man nästan alltid göra en provkörning enlig ovan.
Jag får ta en prokörning imorgon. Framkallningen blir ju som den blir, går ju inte att göra så olika. Och likaså etsningen, när kopparn är borta så är det klart. Så det borde ju vara exponeringen som diffar. Test kommer imorgon. Tack för all hjälp.
Kom på att efter frammkallningen så skiftade det lite färger. Kan dett ha varit ett finger på fel plats? Har för mej att det vart lite mattare. Och det är de ställena som ledningsbanorna nästan försvann på. Laminatet var nytt.