Ursäkta om frpgorna verkar dumma eller konstiga...är lite på lyset..
Räkna ut batteritid?
Räkna ut batteritid?
Hej.. Håller på att ta fram en ny produkt, och funderar på hur man räknar ut batteritid?? vilka siffror är det som är viktiga...mA? finns det någon formel? om något är specat till tex.. 5V och 100mA, innebär det då att om jag har ett batteri på 5V och 500mA att det räcker 5...timmar?....vad är en Amperetimme?.... confused...
-
limpan4all
I teorin om batteriet är på 12V och 6Ah så kan du ta ut 12V och 1A i 6h eller 12V och 100mA i 60h. Men vid höga belastningar så stämmer det inte 12V 12A funkar nog inte i 0,5h...
Strömen i Ah är angiven vid 20h urladdning med C/20 som last och en slutspänning för Bly accar på 10,5V.
Med andra batteriekemier så blir det annorlunda.
Strömen i Ah är angiven vid 20h urladdning med C/20 som last och en slutspänning för Bly accar på 10,5V.
Med andra batteriekemier så blir det annorlunda.
-
limpan4all
-
limpan4all
Ja det är samma sak som Li-ion 18650 är väl den vanligaste storleken om man vill lagra lite energi. Dom skall laddas med konstant ström, och sen gå över till konstant spänning. Det som är svårt är att hålla späningen 100mV för lite och dom blir aldrig laddade 100mV för mycket och du har byggt en bomb...
-
limpan4all
En liten kommentar om ditt kamerastyrprojekt.
Problemet är inte att skapa en fantastisk styrning.
Den uppgiften är rätt enkel, möjligen är svårigheten at få till en snygg mekanik, och ett lågt pris under uppstartfasen (de första 1000 enheterna).
Innan du läger ner en massa jobb.
Fundera på vad som är ett möjligt utpris, dividera det med 3 om du skall sköta allt själv, eller med 5 om någon annan skall sälja åt dig.
Det som blir kvar skall fullständigt täcka din produktionskostnader.
Om det inte räcker så låt bli, du kommer inte att tjäna några pengar på projektet.
Sen har vi den verkliga akilleshälen, KONTAKTDONET mot kameran. Alla har varsitt proprioritärt, som inte går att köpa...
Problemet är inte att skapa en fantastisk styrning.
Den uppgiften är rätt enkel, möjligen är svårigheten at få till en snygg mekanik, och ett lågt pris under uppstartfasen (de första 1000 enheterna).
Innan du läger ner en massa jobb.
Fundera på vad som är ett möjligt utpris, dividera det med 3 om du skall sköta allt själv, eller med 5 om någon annan skall sälja åt dig.
Det som blir kvar skall fullständigt täcka din produktionskostnader.
Om det inte räcker så låt bli, du kommer inte att tjäna några pengar på projektet.
Sen har vi den verkliga akilleshälen, KONTAKTDONET mot kameran. Alla har varsitt proprioritärt, som inte går att köpa...
Alla kostnader är räknade och jag anser mig ha en nog god marginal för att påbörja projektet (eller egentligen är det redan påbörjat, programmerarna har satt igång, och designen är klar) dividerar jag ett skäligt utpris där jag har ett tillfredsställande antal intressenter med 8-10 så kommer det att funka ändå.
Kontaktdonen ÄR ett problem, men det känns som att det kommer att lösas ganska snart.
Det är inte första gången jag tar fram en ny produkt, däremot så är det första gången jag gör det åt mig själv, så det är väldigt nervöst ändå!
Kontaktdonen ÄR ett problem, men det känns som att det kommer att lösas ganska snart.
Det är inte första gången jag tar fram en ny produkt, däremot så är det första gången jag gör det åt mig själv, så det är väldigt nervöst ändå!