Om jag har fattat det rätt så är det en säkring som löser ut vid 131grader. Det är en likadan "~" symbol på kretskortet vid denna komponent som vid huvudsäkringen. Eller är alla keramiska motstånd "säkringar".
Njaaa, lite beroende på applikation..
Förutom att fungera som ett "vanligt" effektmotstånd" så har det där även en inbyggd termosäkring som ska lösa ut vid -i detta fall- +131° C.
Både hängslen och livrem alltså - tråden kanske inte hettas upp så mycket av effekten i motståndet att den helt enkelt brinner av, temperaturen runtomkring kan ju sticka iväg uppåt och man vill gardera sig mot det.
Så i många fall kan du säkert ersätta det med ett effektmotstånd av "normal" typ" - alltså utan termo.
Ja - och vill du att det ska efterlikna originalet så mycket som möjligt så får du väl sätta termon så att den i princip "trycker" sig mot motståndet, då har du rätt bra koll på motståndstempen samtidigt.
MVH Lars H
Dom där ""sprättmotstånden" som fanns i gamla TV:na hade väl säkringsfunktionen utanför motståndskroppen, så att man faktiskt kunde löda ihop dom när dom löst ut. Om sen det tenn man lödde ihop dom med hade rätt smälttemperatur för att återställa säkringen i "originalskick" får väl vara osagt....
Tror inte att jag sett nåt av den här -i mitt tycke- rätt moderna termosäkringsfunktionen i de gamla apparaterna.
Jag var förbi ELFA idag. Jag köpte ett effekt motstånd av keramisk typ, 5W 4,7ohmJ (vad innebär effektmotstånd jmfrt med "vanliga"?)
Jag köpte oxå en termisk säkring som löser ut vid 128 grader.
Tanken är att seriekoppla dessa med kropparna tryckta mot varandra med lite värmeledande pasta mellan dom. Sedan fixerar jag dom med krympslang runt om.
Vad tror ni? Blir det samma sak. Blir effektmotstånd varma på det sätt som behövs för funktionaliteten? Spelar "5W" ngn roll för värmen (jag gissade på 5W)?
Nej, den jag tänker på och som andra säkert menar här ser i princip likadan ut som den på bilden i början men den ena anslutningen går till toppen på motståndet istället. Längst upp på toppen är det helt enkelt en liten fjäder vars ena ände löds fast i en liten liten skål som är ansluten till andra sidan av motståndet. Om motståndet blir varmare än smälttemperaturen hos lödtennet eller om strömmen blir för stor så att lödtennet blir för varmt så sprätter fjädern iväg då lödtennet blir för mjukt för att kunna hålla tillbaka kraften hos fjädern vilket då bryter strömmen till motståndet. Det är sedan bara att löda fast fjädern igen för fortsatt funktion. Denna typ var som sagt rätt vanliga i väldigt gamla TV apparater.