Fender Twin Reverb - Reparation [Nu med bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Shep

Fender Twin Reverb - Reparation [Nu med bilder]

Inlägg av Shep »

När jag blir sommarledig från universitetet så är min plan att jag ska repa en Fender Twin Reverb rörförstärkare.
Den har haft ett riktigt härligt ljud och fungerat bra att spela på men då bortsett från att tremolo och reverb som inte fungerat på många år.

Nyligt så har den börjat att göra skorande ljud när man spelar.
Men jag antar att flitig användning i 35 år kan göra det med en förstärkare.

länk till bild:
http://web.comhem.se/~u70623527/Fender% ... Reverb.jpg
Observera att den här inte är min.

En idé jag har är att skaffa ett likadant fast fräscht "kort" och bygga en kopia med nya komponenter och sedan helt enkent byta ut det gamla kretskortet med nya.

Men vad är det för typ av material som kretskortet är gjort av och var kan man köpa sådant?
Senast redigerad av Shep 9 juni 2008, 23:17:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket fin uppbyggnad i den förstärkaren. Ibland när man öppnar en apparat så får man nästan lust att byta hobby.. Men när jag såg innehållet i en Fender Twin första gången så fick jag nästan lust att laga den, trots att den inte var trasig. :D Mycket ren och snygg uppbyggnad. :)

Är det såndär tunn böjbar och hård plast? Minns tyvärr inte vad den heter, men annars går det ju att bygga med liknande plattor som Soundbrigade använder här.

Kolla med www.bhiab.se De brukar kunna gräva fram det mesta. :)

Jag gillar idén med att bygga en kopia. Det borde vara smidigt att ha ett orginal att titta på under byggets gång. Dessutom kan du jämföra mätningar mellan det gamla och nya kortet, och på så sätt även få igång det gamla kortet om du skulle vilja.

Mycket kul projekt! Ta gärna många bilder under projektets gång. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är kanske overkill att bygga helt nytt, oscilloskopet hittar stegen som skorrar och bitarna du behöver byta. Men om man inte tvunget vill ha originalkänslan kvar så….

Många bilder som sagt. :D
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Vart sitter fjädrarna?
Shep

Inlägg av Shep »

Jo, det kommer att bli mycket bilder och dokumentation :)
Är det såndär tunn böjbar och hård plast? Minns tyvärr inte vad den heter
Jo det stämmer nog. Det var ett tag sedan jag öppnade förstärkaren men det är så jag vill minnas. Har sökt runt och det verkar som det kallas "Fiber board". Citerar en Ebay säljare:
Fiber board is original and what came in old Fenders. Ours is actually old stock at least 10 years old, probably older. Most new stock is now Chinese. Choose fiber if authentic vintage looks are important.
G10 is up to date and among the best, but has no vintage factor at all. Pale green or colored board does not say vintage but very high end. Rigid and machines well.
Phenolic is a good compromise. It’s rigid and has a great vintage look to it. Phenolic is sold under various trade names such as garolite. It is a resin/cloth base so tiny hairs can appear when machining, but can easily be removed.
Hur mycket "orginalkänsla" jag vill ha kvar är inte riktigt bestämt. Jag funderar på att behålla alla motstånd (efter kontroll förstås) och bara byta ut kondensatorerna för det är dem vad jag förstår som åldras och slits fortast bortsett från rören.

En sak jag också funderat på är hur motstånd påverkas av hög värme? Det är ju så att förstärkaren blir så varm att man bränner fingarna i chassit om man är oförsiktig. Iaf vill man inte hålla kvar fingrarna.
Det är den tanken att motstånden har varit med om mycket värme och många temperaturförändringar under lång tid som gör att jag vill byta alla motsånd för säkerhets skull.
Men är det värt?
Vart sitter fjädrarna?
Fjädrarna till reverbet sitter i en liten låda botten av förstärkarlådan och har en kabelanslutning med kontakt till kretskortet.
Kan nämnas att de större filterkondensatorerna inte syns utan sitter i en kåpa under kretskortet. Allt kommer att bli mycket tydligare när jag fixar bilderna men det dröjer.

Just nu så samlar jag mest information och söker komponenter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vanligt glasfiberlaminat är nog bättre , om det inte är en gammal micaplatta

frågan är om det är lönt att byta den

troligare är det bättre att kolla varje komponent och börja byta

skulle börja med pottar och kondingar först, har man skop så kollar man igenom allt innan och börjar från börja och går igenom hela steget i signalvägens ordning
Dúnadan
Kontakt:

Inlägg av Dúnadan »

Om du vill ha handfasta råd kan du ju alltid vända dig till "gitarrnerdarna" på http://www.ljudbojen.se/bojen/ ....

//Dúnadan
Shep

Inlägg av Shep »

Idag satte arbetet äntligen igång! Idén att byta ut hela kretskortet har skrotats dels för att behålla vintagekänslan och dels av lathet. Det som nu är gjort är mestadels förberedelser. Förstärkaren har monterats lös från lådan och en enkel ställning har byggts för den på arbetsbänken.
Orsaken till det skorrande ljudet har med stor sannolikhet fastställts. Det är så att slutrören glappar i sina kontakter och det märks när hög volym eller bas vibrerar förstärkaren.
Genom att kontakterna bändas och sprayas med en dos elektronikspray så bör det problemet vara ur värden.

Bild

Här är skönheten !

Bild

Som det syns så är det dålig ventilation för alla rör men framför allt för slutrören. Det är 4st 6L6GC längs till vänster och de blir mycket varma. Skyddet kommer att justeras för att tillåta bättre luftflöde.

Bild

I botten sitter fjäderreverbet.
Lådan dammsögs också efter att bilden togs för det är ju som någon har sagt: "A clean amplifier is a happy amplifier." :)

Bild

Javisst står det på svenska också!

Bild

Bild

Förstegsrör med skyddskopor borttagna.

Bild

De två 12" orginalhögtalarna har tidigare blivit utbytta mot en JBL högtalare.

Bild

15"

Bild

Förstärkaren i sitt ställ på arbetsbänken.

Bild

Det mesta ser bra ut på kretskortet. Lite rörigt men ändå ganska lätt att följa.

Bild

Aj då...
Det är två kablar som endast leder eftersom en liten tunn sträng lödtenn hänger mellan den.
Det är nu fixat. Check...

Bild

Är det sådana här som kallas handrullade kubanska ? :lol:

Bild

Vid närmare koll så ser det ut som om någonting har läckt från kondensatorerna. Det är ingen tvekan om att dessa ska bytas ut.

Bild

Fotströmställare som man slår på reverb och vibrato (faktiskt tremolo). Den har sett bättre tider och måste repas.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Intressant projekt! Ska bli roligt att följa resultatet. Bra tagna bilder.
Det är bra att du inte spar på bilderna. Det uppskattas :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Riktigt fin stärkare!

Lycka till! :tumupp:

EDIT: Nu är inte jag någon riktig gitarrnisse men jag har inte sett många Fender stärkare med "Hagström älvdalen" på. Jag vet att dom importerade dom ett tag men jag visste inte att dom var så seriösa att dom bytte panel. Kan det vara så att de bytte trafos i de också för att anpassa de 220? Bara nyfiken...
Shep

Inlägg av Shep »

Uppdatering:

Har nu gjort en beställning från LH-musik och väntar på följande delar:

Fjäderreverb
Jag öppnade det gamla fjäderreverbet och insåg att en reparation skulle bli för besvärlig. Dels var trådarna från in-kontakten till drivspolen lösa, drivspolen i sig verkade vara kortsluten och så var det glapp i utspolens trådar.

Elektrolytkondensatorer
Alla ska bytas ut.

Rörhållare i guld och keramik till slutrören:
För att slippa glappkontakten. Jag hade ju kunnat ta en billigare variant men ingenting är för fint för min älskling. :)

Helt nya och matchade slutrör
I ett försök att fixa rörens glappkontakt så tog jag först och böjde om alla små stift i socklarna och sedan sprayade med elektronikrengörare.
Tillbaka med rören och på med strömmen. "Pang" :shock:
Läste sedan på flaskan att man skulle vänta 10 minuter innan man slog på strömmen och där trodde jag att elektronikrengörare inte skulle vara ledande. :roll:
Resultatet av detta lilla men dyra missöde var att ett av de fyra slutrören fick någon sorts kortslutning så varje gång man sätter i den så slår det en gnista och säkringen går oavsett var den är placerad.

Vibratokrets
Består av en neonlampa och ett fotomotstånd inmonterade i krympslang.
Vet ej om den är trasig eller inte men det är inte ovanligt att lampan går sönder så det är väl lika att byta och hoppas att det var det som var felet med vibratot.

Motstånd
När jag ändå byter socklar så är det ju lika att byta ut de två motstånden som sitter på den. Det är ju trots allt den varmaste platsen i hela förstärkaren.

Riktigt fin stärkare!

Lycka till!

EDIT: Nu är inte jag någon riktig gitarrnisse men jag har inte sett många Fender stärkare med "Hagström älvdalen" på. Jag vet att dom importerade dom ett tag men jag visste inte att dom var så seriösa att dom bytte panel. Kan det vara så att de bytte trafos i de också för att anpassa de 220? Bara nyfiken...
Jag ska undersöka det!
Shep

Inlägg av Shep »

Uppdatering:

Bild

Gammalt fjäderreverb.

Bild

Lösa trådar och trasig spole.

Bild

Ett paket från LH-musik. De kan rekomenderas för deras bra sortiment och snabb leverans,

Bild

Mycket fint paketerat också.

Bild

Alla elektrolytkondensatorer byts ut. Först de stora och sedan de mindre på kretskortet.

Bild

Snabbt fixat.

Bild

Fjäderreverbet var bara att skuva fast i lådan och använda kontakter. Ingen utmaning där.

Bild

Här blev det en del montering. Alla socklar till slutrören bytes ut och då blev det också ganska mycket att löda. Men med de här nya så sitter slutrören jättebra och är också lätta att ta lös.

Bild

Bild

Bild

Det är inte så vintagekänsla men det gör mig ingenting. För nu låter förstärkaren ruskigt bra. Det har varit ganska mycket brus tidigare men med nya kondingar så hör man inte tat den är igång om man nu inte spelar eller lyssnar med huvudet framför konan.
Skriv svar