farligt batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dan77

farligt batteri?

Inlägg av dan77 »

Går och grubblar på en sak som någon med elkunskaper kanske kan reda ut, då mina är högst begränsade.
Om ett batteri i storleken 12V 18Ah skulle kortslutas genom att ett metalföremål förbinder plus och minuspol, hur varmt skulle ett sådant batteri bli då, kan det börja brinna, explodera eller antända kablar eller en kopplingsplint.? Slarvade en gång med en av två skruvar som via en batterihållare ska hålla ett batteri på plats i ett elskåp. Skruven var iskruvad men jag drog nog för hårt så gängorna trasades sönder när jag skulle dra åt skruven. Tyckte att batteriet hängde stabilt ändå i skåpet, men har sedan dess grubblat lite på vad som kan hända om skruven trots allt skulle lossna och batteriet trilla ur sin hållare och lägga sig på skåpsbotten så olyckligt att kabelskorna till polerna får kontakt via skåpets inneväg, för då uppstår väl en kortslutning?

Vilka faktorer avgör isåfall hur pass varmt och allvarlig en kortslutning kan bli? Blir en kortslutning mer dramatisk om man skulle lägga exempelvis en skiftnyckel på polerna, jämfört med om det ledande materialet har en större yta, som innedörren till detta skåp i detta fall? Detta skåp var lackerat, leder det då ström överhuvudtaget, eller kan det göra det ändå? Det som kan hända är ju att en liten del av kabelskorna kan skava bort en lite del av denna lack, den yta på kabeskorna som trycker på skåpsdörren, om batteriets kabelskor får kontakt med skåpsdörren vill säga.

Nåväl, man har ju hört att batterier kan bli väldigt varma vid kortslutning, och bilbatterier kan visst avge väldigt höga strömmar vad jag läst, så jag undrar vad som kan hända i detta fall. Man vill ju inte ha orsakat någon brand :cry:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kolla databladet på batteriet, "short circuit current" eller liknande.
Det kan nog vara rätt så höga strömmar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt beror på hur mycket ström batteriet kan avge så det är omöjligt att ge ett generellt svar MEN om vi förutsätter att det är en MC-blyackumulator som är fulladdad kan det mycket väl ge en explosion!

Dels är strömmen ganska stor men det farligaste är nog att strömmen får batteriet att koka, detta släpper ut knallgas (väte + syre i "lagom" blandning för att det ska bli otroligt intressant) samt en massa annat skit ovh vid de höga strömmar är det skapligt sannolikt att det finns något som gnistrar eller är varmt nog till att antända.

Om det är gelé-batteri är det lite "lindrigare", helt enkelt för att gelén hindrar våldsam stor ström, självklart blir bateriet förstört men skaderisken är begränsat. Anledningen är att när man drar MYCKET ström i "längre tid" kommer det att bildas gas runt elektroderna. Denna gas kan då inte bara försvinna pga. gelén men lägger sig runt elektroden och stoppar elektrolytens kontakt med elektroderna vilket sänker strömmen ganska effektivt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ja, risk för brand föreligger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle batteriet ge knallgas? Det ger den vid laddning.
dan77

Inlägg av dan77 »

Jag vet inte exakt vad det var för batteri, mer än att syftet är att det skulle driva två strålkastare på 55 watt vid eventuella strömavbrott, och att det var på 12v 18 Ah. Jag tror inte det var den typen av batteri som används som startbatteri för MC, startbatterier är väl gjorda för att ge höga strömmar under en kortare tid, och inte så lämpade för denna typ av använding?
Var ett batteri liknande detta tror jag,
http://www.ackumulatorbatteri.se/pdf/pr ... G21803.pdf

Det står ju så här,
Maximum discharge current in 1 minute discharge 108 A
Maximum discharge current in 5 seconds discharge 270 A

Skulle den typ av ström kunna sätta eld på batteriets plasthölje, eller göra det så varmt att det kan antända nån kabel i skåpet? Tappar inte ett batteri som kortsluts snabbt effekt också, jag menar det kan väl inte smälta ner hela skåpsdörren som var av plåt, och ge höga strömmar under längre tid?
Skåpet var ju lackerat som sagt, så det är väl bara om bägge kabelskorna lyckas tränga igenom lacken som en kortslutning kan uppstå, eller är det fel?
Pratade en gång med en elektriker som menade att det inte kunde börja brinna då spänningen bara är 12v, men har han rätt i det, om batteriet kan leverera typ 100 ampere i en minut som det står i produktbladet här ovan?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du, 270A är en helsickes massa ström. Har sett kablar brinna med mindre. Naturligtvis bör man ta det i beaktande och säkra av etc.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag tar en anekdot när jag mekade med bilen förra året. Solenoiden hade gått sönder och jag skulle till mig att försöka montera loss den. Naiv och obildad som jag var lär jag batteriet sitta ikopplat. Med skiftnyckeln råkade jag kortsluta + och jord i motorn och det började gnistra nåt kopiöst. I ren reflex lyckades jag få loss skiftnyckeln (hade skinnvantar på mig, antagligen det som räddade mig från att få ström modell Mycket genom mig) efter kanske en halvsekunds sprakande.

Efter tilltaget inspekterade jag skiftnyckeln (som är rätt mycket grovare material än plåt), och den punkt som orsakade kortslutningen hade smält som om det vore smör.

Kort sagt, den där så kallade elektrikern bör nog gå tillbaka till skolan och skriva om ett par prov tror jag.
dan77

Inlägg av dan77 »

Jo, om man lägger en kabel eller annat metalföremål, som en skiftnyckel, mellan polerna på ett bilbatteri så bildas ju en hel del värme, men i detta fall var det ju en elskåpsdörr, ca 40cm hög och 30 cm bred, fördelar inte den värmen mera, eller menar ni hela skåpsdörren bara smälter ner om den utsätts för 270 ampere i 5 sekunder? Jag antar att kabelskon eller själva batteriterminalen isåfalll smälter ner innan skåpsdörren. Ett bilbatteri kan ju leverera över 1000 A vid en kortslutning har jag hört, så det är ju inte riktigt jämförbart. Starmotorn på en bil kräver väl några hundra ampere för att gå igång, så bilbatterier är ju specialbyggda för att kunna levera några hundar ampere ca 15-30s.

Men min undran var mest vad som händer med själva batteriet, om själva batterihöljet kan fatta eld, eller om den största uppvärmningen sker i det föremål som orsakar kortslutningen, som är själva insidan av elskåpet i detta fall. Så länge batterihöljet håller för kortslutningen är det ju inte så farligt, elskåpet hinner väl inte värmas upp så mycket att det blir glödhett innan batteriet mist det mesta av sin kraft förmodar jag.

En sak till, är det orelevant vilken spänning det är fråga om, 12v är ju inte så mycket, är det bara strömstyrkan som avgör hur mycket värme som kan utvecklas vid en kortslutning?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..antagligen det som räddade mig från att få ström modell Mycket genom mig

Nej, det var den låga spänningen som hindrade det så du hade kunnat ta bort skiftnycken med en bar hand utan risk för någon stöt överhuvudtaget. Det enda hade varit att du kanske bränt dig på skiftnyckeln om den blivit varm.

Har sett bilder där batteriernas plattor mer eller mindre smält vid en långvarig kortslutning och även ytterhöljet, detta var dock lite kraftigare industriella batterier. Då det är mycket bly i ett bilbatteri som har en förhållande låg smältpunkt så kan något smälta och orsaka en intern kortslutning som garanterat förstör det. Vad som är må hända så kan en strömrusning över specifikationerna totalförstöra ett bilbatteri och om inte och det är under en längre tid förkorta dess livslängd betydligt.

Om batteriet hamnar med polerna ner mot plåten och kommer i kontakt med järnet genom ev färg så kommer den kortaste vägen mellan polerna på batteriet att bli väldigt varm och kanske tom så pass att det glöder och det kan förstås i sin tur mycket väl få färgen att börja brinna. Att polerna på batteriet smälter är ingen garanti då det är mycket massa och bra avkylning ner till plattorna i batteriet och även om de smält hade de haft en bra kontakt ändå. En hel skåpsdörr smälter inte ner det krävs bra mer effekt för det men ett ordentlig brännmärke blir det garanterat.

Strömstyrkan som kan flyta har helt och hållet och göra med resistansen som bildas mellan ytorna som i sin tur bestämmer vilken ström som kan gå igenom det hela.

Är spänningen högre men att ett batteri kan lämna samma strömstyrka som ett som har lägre spänning så blir effekten högre vilket ger mer värme. Så ja en högre spänning kan beroende på batteri ge en högre ström ifrån sig.
dan77

Inlägg av dan77 »

Om batteriet hamnar med polerna ner mot plåten och kommer i kontakt med järnet genom ev färg så kommer den kortaste vägen mellan polerna på batteriet att bli väldigt varm och kanske tom så pass att det glöder och det kan förstås i sin tur mycket väl få färgen att börja brinna. Att polerna på batteriet smälter är ingen garanti då det är mycket massa och bra avkylning ner till plattorna i batteriet och även om de smält hade de haft en bra kontakt ändå.

Som jag minns det kunde inte polerna få kontakt med skåpsdörren, då dessa var lite nedsänkta i batteriet, däremot en liten yta av kableskon kan ligga mot skåpsdörren då dessa stack upp lite, om batteriet ramlar ner och då lutar mot insidan på skåpet. Men det är alltså inte hela skåpsdörren som strömmen och värmen"fördelas" på, den går genom en liten sträcka mellan polerna bara? Vet inget om färgen, det var av den typen av lack som är ganska vanlig på olika elskåp, man tycker ju färg i elskåp borde vara okänslig för brand och kraftig värme, men jag vet inte.

Men om vi i teroin säger att polerna låg mot skåpsdörren och dessa smälte bort, då bryts väl kortslutningen, för då finns ju inget kontakt kvar mellan polerna och den ledande skåpsdörren?

Har också sett bilder på smälda bilbatterier vid kortslutning, men jag förmodar att en kortslutning i ett bilbatteri ,som har minst 3 gånger så mycket strömstyrka som detta batteri på 18Ah kan bli mer dramatiska,eller?
Om batteriet skulle explodera kan ske inte är det värsta då batteriet är inneslutet i ett plåtskåp, det var mest en eventuell brand i själva batteriets ytterhölje eller någon kabel som batteriet ligger emot jag oroade mig för. Vet inte hur mycket värme som kan utvecklas i själva batteriet om en kortslutning inräffar i ett batteri av den här storleken.

Slutligen, kommer skåpet ge en viss resisten så att strömmrusningen inte blir så våldsamm? Jag menar, om man tog en skiftnyckel och la över polerna på ett 12v 18Ah batteri, flyter då mer ström och värme, jämfört med om en liten del av de kabelskor som är fastskruvade på polerna får kontakt med en större yta, som denna skåpsdörr exempelvis?

Den elektriker jag pratade med menade väll att ett batteri på 12v och 18 AH inte blir så varmt så att det kan börja brinna vid en kortslutning, om han nu har rätt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..däremot en liten yta av kableskon kan ligga mot skåpsdörren..

Aha ok, det kan dock ge ungefär samma effekt ändå beroende på hur pass kraftiga kabelskorna är och kontaktytan blir.

Värmen kommer att fördela sig i hela plåten dock inte strömmen som alltid tar den kortaste sträckan. Det gör att det kommer att vara som varmast den kortaste sträckan som bildas mellan polerna och kallare desto längre ifrån man kommer pga plåtens värmeledningsförmåga.

man tycker ju färg i elskåp borde vara okänslig för brand och kraftig värme, men jag vet inte.

Vet inte reglerna men om inte skåpet är designat för att klara brand så är det nog ingen garanti alls för det. Om det tex hade blivit så varmt att metallen börjat glöda (vilket jag inte tror att den kommer att göra) och komma upp till tex 800 grader så finns det så vitt jag vet ingen "vanlig" färg som kan klara de temperaturerna.

Smälter polerna bort så ja då bryts strömmen. Men vill det sig illa att blyet inte blir helt flytande utan bara tex semiflytande och degig av sig så kan det fortfarande vara kontakt och kanske tom bli lite bättre kontakt om det vill sig illa.

Ok, ser nu att visst var ett 12v 18 Ah batteri det handlade om och inte större, vet inte hur jag kunnat missa det, och det finns förstås inte lika mycket energi i ett sådant som tex ett vanlig bilbatteri men det kan ändå ge en hel del värme ifrån sig ändå.

Vet inte hur mycket värme som kan utvecklas i själva batteriet om en kortslutning inräffar i ett batteri av den här storleken.

Tittade i den pdfn du länkade till och batteriet har när det är fulladdat en inre resistans på 10.5 mOhm vilket vid en perfekt kortslutning ger en ström på 1142A vilket skapar en effekt på 13.7kW precis vid kortslutningsögonblicket, vilket är en hel del. Den stora frågan är dock hur länge denna effekt kan avges men tror inte det handlar om så många sekunder innan strömmen gått ner så mycket att det inte ger någon stor ström längre. Det är dock en hel det volym som skall värmas upp för att komma upp i en antändningstemp och det finns tex även mycket vätka i batteriet.

Om batteriet nuddar en plåt så säg att det då kanske kunnat gå en 100A under någon/några få minuter då vet man inte om den biten på skåpet kanske hade kunnat bli så varm att färgen kunnat ta fyr på ett eller annat sätt som kanske i sin tur kunnat ta fyr på batteriets hölje.

kommer skåpet ge en viss resisten så att strömmrusningen inte blir så våldsamm?

Mindre blir det än med en skiftnyckel, men det kan ändå vara tillräcklig för att ge en del värme ifrån sig.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det går att svetsa med bilbatterier, dom ger väldigt mycket knallgas då så man behöver långa kablar :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: bly/syra ackumulatorer avger knallgas vid överladdning och vid kraftig urladdning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns väl två fall!
I det ena blir det så bra kontakt att strömmen blir hög utan nämnvärd gnistbildning. Diskuterat ovan.

Ett värre senario är väl att vibrationer e.d. gör att det blir glapp eller intermitent kontakt med gnistbildning som följd. Damm, färg eller andra brännbara föremål tar då enklare eld än vid det första senariot.

Edit: Även om det inte var frågan så glöder tunna trådar vid strömmar runt 10A-20A vilket ett motorcyckelbatteri kan lämna ganska lång tid. Så 12V är motorcyckelbatterier kan definitivt orsaka brand. Inte så vanligt men fullt möjligt.
Skriv svar