Om ett batteri i storleken 12V 18Ah skulle kortslutas genom att ett metalföremål förbinder plus och minuspol, hur varmt skulle ett sådant batteri bli då, kan det börja brinna, explodera eller antända kablar eller en kopplingsplint.? Slarvade en gång med en av två skruvar som via en batterihållare ska hålla ett batteri på plats i ett elskåp. Skruven var iskruvad men jag drog nog för hårt så gängorna trasades sönder när jag skulle dra åt skruven. Tyckte att batteriet hängde stabilt ändå i skåpet, men har sedan dess grubblat lite på vad som kan hända om skruven trots allt skulle lossna och batteriet trilla ur sin hållare och lägga sig på skåpsbotten så olyckligt att kabelskorna till polerna får kontakt via skåpets inneväg, för då uppstår väl en kortslutning?
Vilka faktorer avgör isåfall hur pass varmt och allvarlig en kortslutning kan bli? Blir en kortslutning mer dramatisk om man skulle lägga exempelvis en skiftnyckel på polerna, jämfört med om det ledande materialet har en större yta, som innedörren till detta skåp i detta fall? Detta skåp var lackerat, leder det då ström överhuvudtaget, eller kan det göra det ändå? Det som kan hända är ju att en liten del av kabelskorna kan skava bort en lite del av denna lack, den yta på kabeskorna som trycker på skåpsdörren, om batteriets kabelskor får kontakt med skåpsdörren vill säga.
Nåväl, man har ju hört att batterier kan bli väldigt varma vid kortslutning, och bilbatterier kan visst avge väldigt höga strömmar vad jag läst, så jag undrar vad som kan hända i detta fall. Man vill ju inte ha orsakat någon brand