Glättning,rippel och spänningsfall: Lite funderingar..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Glättning,rippel och spänningsfall: Lite funderingar..

Inlägg av DjAlbert »

När man kör glättning på en likspänningen, så får man ju ett visst rippel, och detta kan minskas genom att ta en större kondensator. Men om man efter glättningen sätter några dioder i serie för att sänka spänningen, hur blir det då med det lilla rippel som finns kvar? Hänger det med genom dioderna eller dämpas det i dioderna genom spänningsfallet? För på ena stället säger dom si, på andra så, så vid det här laget är jag ganska fundersam på hur jag ska göra egentligen. Är det någon bra idé över huvud taget att sätta några dioder i serie för att sänka utspänningen? För på ett ställe säger dom att likspänningen blir ( med 24V matning ) 24*rot(2)=34V , på ett annat att den blir 24-två diodstreckor=22,4V , hur är det egentligen? Är 100Hz-frekvensen på likspänningen,som blir efter likriktare utan glättning, ett rippel egentligen?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vad vill du göra egentligen?

Så här är det 24AC blir efter perfekt glättning, (24-2*0,7)*SQR2=31,96V eventuella dioder efter kondensatorn sänker spänningen men kommer inte att minska ripplet alls. Effektförlusten i dioderna blir strömen*diodframspäningsfallet.
100Hz är frekvensen på ripplet efter helvågslikriktning, sedan så får du en del övertoner på den dessutom då rippelspäningen inte är strikt sinusformad.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men om man säter en likriktare efter kondingen?? hur blir det då? och kanske lite mindre kondingar efter det.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då får du en sprängd kondensator....
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hur kan man få det? likriktaren kortsluter ju inte
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Elektrolytkondingar (som man tar bort rippel med) är polariserade. Sätter du en sån före likriktaren så får den växelspänning och mår inte särskilt bra av det. Du själv mår nog heller inte så bra av att torka upp all kondingklägg när den exploderat.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men jag tänkte så här: först har du en likriktare, sen sätter du en konding och sen en likriktare till och sen ett par små avstörningskondingar
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Okej. Då vet jag det iaf. Ingen likriktare efter likriktaren iaf, det har jag fattar.
Ska driva lite lysdioder på det hela, därför täntke jag att jag skulle likrikta o glättra , o sen stabilisera spänningen med en 7812;a. Samt för att få ner spänningen till lysdioderna till 12V, för att slippa mata in 31,69V i dom o behöva bränna så mykt i motstånd ute vid lysdiodern. För att klara mig innom gränsen för Vi på 7812;an ( 35V ) så tänkte jag sänka spänninen innan den med ett par dioder i serie efter likrikatren o kondingen.
MEN!! Det var nån som skrev nånstans i en annan tråd, att man kan mata dom med oglättrid likspänning (lysdioderna alltså) och det skulle funka lika bra. Är det så ? Eller kommer dom där 100Hz;en upfattas , om än svagt , av människan ändå ?
Senast redigerad av DjAlbert 8 april 2008, 13:46:35, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

OK. Då fyller den extra likriktaren ingen funktion alls förutom att ge två diodframspäningsfall.
Om man vill förbättra glättningen kan man sätta en spole efter kondensatorn och sen ytterligare en kondensator då har man gjort ett CLC filter av Pi typ men räknandet blir lite jobbigare.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej troligen så kommer du inte att se 100Hz blinkandet från lysdioderna om du inte samtidigt rör på huvudet. Så det är bara att koppla så många i serie som möjligt.
Men om du vet lasten (lysdioderna) så är det rätt lätt och enkelt att minska ripplet till mycket låga nivåer med hjälp av en kondensator.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Okej. Antar att ripplet inte är nått problem för lysdioderna så länge det inte är för högt.
Men jag kom precis o tänka på att några av lysdioderna kmr hamna i en genomskinlig slang under vattnet, precis under ytan vid utblåset från frontänpumpen, så vattnet kmr röra på sig en del, det kanske krm ge upphov till ett synbart flimmer?
Ett CLC filter kanske inte är nödvändigt bara för några lysdider, typ 10-15 st.
Lasten vet jag, det blir väl en 10-15 lydsioder som sagt. Funderade på om jag kunde ta en 2200µF efter likriktaren, sen efter det ett gäng dioder i serie för att sänka spänningen. Tänkte ett par dioder med 1,3V spänningsfall som pallar 1,5A, då belastningen inte kommer överstiga 1A, kommer nog bli 400mA som absolut max. Ev. 500 mA. Men absolut inte 1A.
Ett par dioder med 1,3V spänningsfall borde lösa biten med spänningen ut. Tänkte köra typ 12V ut till lysdioderna för att kunna köra så lågt motstånd i resistorn som möjligt för att bränna så lite effekt i resistor som möjligt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Strunta i dioderna. Du får lika mycket förlusteffekt i dioder+ motstånd som om du bara använder motstånd.
Vad är det för lysdioder, Vf, If?
2200uF funkar mycket bra upp till 1A

EDIT: ändrade till lysdioder i texten.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Det är vita ~14000 mcd , 3,2V 20mA.. Men hur funkar egentligen dioden gentra motståndet? Har dioden samma spänningsfall o motstånd hela tiden oberoende av spänning och ström, medans resistorns spänningsfall ändras med strömmen o spänning?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Extra dioder eller likriktare... Hm, spänningen är ju redan likriktad. Den svajjar bara lite. :)

Ripplet kommer ju av att kondingen (efter likriktaren) laddas ur hela tiden och bara fylls på med jämna mellanrum (100Hz). Så större strömuttag = mer rippel.

Om det är tänkt att sitta en spänningsregulator på slutet av nätdelen så behöver man inte lägga så mycket energi på att bli av med allt rippel, eftersom regulatorn (med tillhörande kondingar) jämnar ut spänningen ytterligare. Kika i spänningsregulatorns datablad.

En liten annan grejj:
När man sätter i sladden till transformatorn så ökar strömmen ganska mycket, pga att kondingen är urladdad. Det är inte helt fel att ta i lite extra när man väljer dioder/likriktarbrygga. En konding innan likriktaren kan även minska den spänningstoppen.

edit:
DjAlbert:
"Har dioden samma spänningsfall o motstånd hela tiden oberoende av spänning och ström"

Det varierar tyvärr lite, beroende på just spänning och ström. Se databladet för den aktuella dioden.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Tack för bra svar alla =)

Öh.. Ja vart ska jag börja .. hehe .. Likriktaren är en 100V 25A , borde hålla ett tag tycker jag.

Jag tänkte sätta en spänningsregulator, en LM7812, men jag vet inte eftersom det enbart är lysdioder som ska drivas, ingen finare elektronik med andra ord. Men just för att slippa mata in maxspänning vad 7812;an tål tänkte jag sänka den ett par V innan med några dioder i serie. Men som sagt eftersom det bara är lysdioder som ska drivas kanske det räcker med glättning och spänningssänkning med dioder ( till nånstans runt 12-20 V ) och sen ut till lysdioderna.

Men som någon sa; skippa dioderna o kör med motstånd istället, är det inte bättra att sänka spänning med dioder o sen bara köra ett litet motstånd ute vid LEDarna?

Det kanske inte över huvud taget behövs nån glättning när det bara är LED;s som ska drivas?
Skriv svar