Bygga om webcam till "spionkamera"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DragonsDen

Bygga om webcam till "spionkamera"

Inlägg av DragonsDen »

Jag undrar om det är praktiskt görligt att bygga om en webcam så att den blir mycket mindre. Ta en titt på fotona nedtill på sidan i denna länk:
http://ghonis2.ho8.com/Pro9000mod.html

Det är nog den webcam som har bäst bildkvalitet på marknaden idag. Linshuset är inte mycket större än en sockerbit. Men det sitter på ett kretskort stort som en tumme. Kan man separera linshuset och det fotokänsliga chipet från resten av kretskortet? Det skulle bli mycket lättare att "spionplacera" själva linshuset då.

Två alternativ som jag kan föreställa mig är:

1) Såga av kretskortet bredvid linshuset och sen lappa ihop kopparkanalerna med ledningar mellan de två kretskortsdelarna. Men kortet är ju översållat med komponenter och kopparbanor så det är väl inte framkomligt.

2) Montera loss det fotokänsliga chipet och montera det tillsammans med linshuset på ett eget litet kretskort, som sen via ledningar kopplas till resten av kretskortet. Det skulle vara en del att göra och inte lätt, men ändå tänkbart väl?

Eller vad har ni för ideer, om man ville separera det sockerbitsstora linshuset från resten av denna webcam? Naturligtvis kan man använda delar från flera likadan kameror. Det lär ju gå åt några stycken om man skulle försöka sig på det här på riktigt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1. Kretskortet kan ha fler än två lager och då ledningar som du inte ser vilket gör att om du sågar det mitt av så kan ledningar mellan lagren gå av vilket i princip är irreparabelt.

2. Chippet kan vara en BGA kapsel eller typ av SMD kapsel (kommer inte ihåg kapseltypen just nu) där du knappt ser kontaktytorna som är väldigt små och lite gömda under kapseln och ännu mindre kan komma åt med en lödkolv. Då måste du ha speciell utrustning för att löda loss det.

Om du hade fått loss det så kan det i teorin fungera om du använder avskärmad kablage av hyfsad kvalitet och kopplar det på rätt sätt för att utnyttja detta. Men tvivlar på att du kan ha några längre kablar då systemet kan vara känsligt om det måste driva en last som långa kablar utgör speciellt om det kanske är lite högre frekvenser involverade i kommunikationen med chippet och kretskortet.
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Okej. Det är alltså ännu svårare än det ser ut. Tack för ett initierat svar!

Men skulle man kunna beställa en ombyggnad industriellt? Alltså att man ger i uppdrag åt nån elektronikproducent att lossa chipet och återansluta det via en kabel. Det viktiga är egentligen att linshuvudet blir rörligt relativt kretskortet, så avståndet bör i sig inte orsaka problem.

Känner någon till branschen på så sätt? Finns sån utrustning för ytmontering runt hörnet här, eller är det Kina som gäller? Styckepriset kan förstås bli löjligt för enstaka exemplar.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Då kameran på bilden kostar under 200 USD så kanske det vore billigare att leta efter en färdig produkt? Kameran på bilden är även byggd på ett sätt som gör att du själv enkelt kan löda dit egna sladdar för eventuella modifikationer.
Bild
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Grejen är att såna kameror har riktigt skitdålig bildkvalitet. "Pinhole lens" liksom. Den jag länkade till har Zeiss-optik, 2 megapixel, uppåt 30 fps. Den är lika bra som kompaktkameror var för bara några år sen. It's a world of difference.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Absolut, min poäng var endast att du bör kunna hitta färdiga produkter som passar ditt ändamål med liknande kvalitet till den du vill modifiera, även om de säkert är mycket dyrare än webkameran kommer du troligen inte upp i de kostnader som det kan kosta att modifiera den befintliga med professionell hjälp..

Men har du öppnat och kollat i Webkameran? Visst kan optiken vara av BGA/SMA (den är mycket troligt) kapsel och därför enormt svår att montera bort men ingen vet ju förens du har öppnat den och tagit en bild eller två.
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Om det finns kameror med den kvaliten, så är det inget som jag har kunnat hitta. Och det finns inte mycket ekonomiska skäl att tro att någon annan än marknadsledande Logitech-Zeiss har utvecklat den bästa webkameran. Med kompaktkameror m.m. så finns ju problemet att få ut datan ur dem i realtid, vilket är ett krav för mig. Dessutom är CMOS faktiskt att föredra över CCD av bildkvalitetsskäl för mina behov.

Menar du att jag skulle ta bort linshuset och sen ta en bild med det nakna CMOS-chipet? Jag trodde att bilden bara skulle bli ett jämngrått brus då. Jag har faktiskt inte tagit bort linshuset, utan litat till bilderna som jag länkade till. längst ned på den sidan syns chipet utan linshus. Och det är inget som min darrande hand vill sätta en lödkolv mot...
:D
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

När vi hade vår spionutställning hade vi kameror från http://www.acquris.se/
De har vansinnigt små och bra kameror. Inte att jämföra med postorderskräp.

\\Sky
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det ser ut som en otäck BGA-krets eller liknande, bred och tunn.
Om nån här kan göra det så är det Solderman (Sten).
Om du frågar så kanske han kan göra det som en utmaning! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@DragonsDen:
Var hittade du den webbkameran förresten ..?, pris?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men skulle man kunna beställa en ombyggnad industriellt?

Tja har du en del pengar över så visst gör du så om du fått tag på något företag som velat göra det till dig. Det hade dock definitivt inte varit något jag rek pga den med stor sannolik höga kostnaden för något sådant. Med andra ord många gånger summan du betalade för denna kamera kan jag nog med lätthet garantera.

Det billigaste och enklaste, och som som även nämns i tråden, är om någon haft tillgång till hetluftsutrustning som skulle kunna lossa chipet till dig. Men sedan behöver du veta hur du skall koppla ledningarna så det kopplas rätt ur avstörningssynpunkt, det är inte bara att koppla in sladdarna så att tex skärm kommer på en signal ledning.
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

blueint skrev:@DragonsDen:
Var hittade du den webbkameran förresten ..?, pris?
Ah, har jag inte sagt det än?

Det är en Logitech Quickcam Pro 9000. Inte för att jag vill göra reklam för en specifik produkt, men detta är ett stort steg framåt på webcam-markanden. Ovanligt bra bildkvalitet i lite dunkel belysning också. Den lanserades förra sommaren/hösten tror jag. Kostar från 700 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=196690
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Henry skrev:Det billigaste och enklaste, och som som även nämns i tråden, är om någon haft tillgång till hetluftsutrustning som skulle kunna lossa chipet till dig.
Och hur vanlig är sån hetluftsutrustning? Är det något som den seriösa hobbyisten skaffar, eller är det bara för massproduktion? Ett mellanting vore ju ett mindre företag som har utrustningen och kunnandet, och som kunde tänka sig ta ett litet uppdrag när de har tid över.
Men sedan behöver du veta hur du skall koppla ledningarna så det kopplas rätt ur avstörningssynpunkt, det är inte bara att koppla in sladdarna så att tex skärm kommer på en signal ledning.
Har man tur så finns det nån slags standardsockel som man kan byta ut chipet mot, och som det är lättare att fästa de små ledarna i. Att matcha rätt ledare till rätt pinne kan ju inte vara det svåraste här.

Kameran är ju liten i vilket fall, men om linshuset kunde frigöras från resten, så skulle den bli väldigt lättplacerad. Men det kanske är lättare att ordna med små speglar framför linsen...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske är det något sånt här som kan lösa problemet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiberscope
http://en.wikipedia.org/wiki/Borescope
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Tyvärr så försämrar de bilkvaliten rätt så avsevärt, vad jag har förstått. Åtminstone begränsas vyvinkeln i de flesta modeller. De är liksom gjorda för att zooma in på detaljer. Liksom webkamerans chip layout bestäms av hur marknadsavdelningen designar det yttre plastskalet, så anpassar man inte produkterna för spionändamål...

Speglar har väl nackdelen av att behöva större ljusfångande yta än ett linsöga. Att gömma den bakom en one-way-mirror då? Näe, de bygger ju på att glaset är ljusreducerande, och ljuskänslighet är i praktiken en av de viktigaste parametrarna för bilkvalitet.

Livet är inte så lätt för lågbudgetspioner som man kan tro när man ytligt tittar på teknologins möjligheter. Nåja, som Janne Josefssons kameraman så får jag väl avvakta tills den produktutvecklingen...
:D
Skriv svar