Slutsteg och förstärkare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olle123

Slutsteg och förstärkare.

Inlägg av olle123 »

Hej
Jag tänkte jag skulle bygga ett Slutsteg/effektförstärkare till bilen som skall drivas på 12-14 V
Är det någon som har några ritningar på olika steg? (helst så simpla som möjligt, är nybörjare), skall helst klara ca 2x120W 1x200W.

Hade även tänkt att bygga en lite "mini-gitarrförstärkare" som skall drivas på 9v, ritningar ? Kan även tänka mig att bygga större, bara som inte är så kompliserade.
Tack för svar. Finns det redan forum om detta kan ni tipsa, jag hittade inga.

:)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Har aldrig byggt liknande själv så jag vet inte så mycket om det men jag har en länk i mna favoriter som kanske kan vara av intresse.
http://members.tripod.com/valveaudio/Membuatsendiri.htm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte lätt om man går över ca 10-15w vid 4 Ω, för då måste man göra något åt spänningen, normalt sett ha ett switchat agg från 12 till 2*30 eller däromkring

och då bidde det gensat svårare

må google vara dig nådig :wink: :)

edit, välkommen till forumet med
Tekko

Inlägg av Tekko »

Enkelt med en trafo ovh en växelriktare, sen när man känner sej mer mogen kan man ta sej an en switchad nätdel, alt låna en från ett bränt bilsteg med denna nätdel på separat kort.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

En sida som jag tycker är bra är:

http://sound.westhost.com/

Mycket byggbeskrivningar under rubriken "Projects" och schysst med info och teori om elektronik under rubriken "Articles".

Vet inte om de har nån beskrivning på slutsteg för bil (har inte gått igenom allt) men försteg till bil och lösningar för strömförsörjning finns ialla fall. Och en del byggen för gitarr.

Sidan är på engelska men...
Skriv svar