Audioförstärkare, praktiska steg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wuzl

Audioförstärkare, praktiska steg

Inlägg av wuzl »

Hallå här!

I höstas började jag elektroteknik på uppsala universitet, och nu har vi gått igenom grundläggande analog elektronik. Men vi gjort några praktiska tillämpningar alls knappt. Så jag skulle vilja göra ett litet hemmaprojekt.

Tanken är att bygga en liten förstärkare (som kan få en fjantig liten högtalare från exempelvis kjell o company att göra ljud) som kan drivas av batterier, och ska förstärka ljudet från min mobiltelefon. Det låter det inte som något komplicerat bygge i mina öron, men jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga. Jag vet inget om hur stark utsignalen från min telefon är (SE k750i) eller vad för komponenter man ska använda (vi räknar ju bara på ideala opförstärkare och transistorer :P).

Vad för resurser finns det där ute på internet där man visar stegen i praktisk elektronikkonstruktion? Google är inte min vän på detta område :P

Inga flashiga funktioner behövs, volymen kan man sänka på telefonen så inte ens ljudkontroll behövs ^^

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

I vilken utsträckning vill du bygga helt själv?
Färdiga byggsatser kan du ju köpa hos t.ex. www.41hz.com

Om du vill bygga en helt från början och bestycka och biasera enstaka transistorer så behöver du veta mer än den grundläggande elektroniken på högskolenivå. En kurs dedicerad åt analog elektronik borde finnas för dig att välja i kursutbudet.
bos
Kontakt:

Re: Audioförstärkare, praktiska steg

Inlägg av bos »

wuzl skrev:Men vi gjort några praktiska tillämpningar alls knappt.
Välkommen till den akademiska världen, där vi i 9 fall av 10 sysslar med beräkningar på oändliga motståndsnät utan strömförsörjning, strömräkning på en sluten - ej lastansluten - krets med fyrtioelva spänningsgeneratorer, och andra totala meningslösheter...

Om du inte kan något om praktisk elektronikkonstruktion så är nog ditt sikte lite för högt ställt, risken finns att du ger upp direkt och aldrig mer vill se elektronik. Börja istället med att skaffa en labbplatta, två nävar motstånd, en näve 74-kretsar, en näve 741or, en säck LED:s och en näve kondingar. Bygg sen diverse meningslösa kretsar, bara för att få grepp om grunderna. Teorin skiljer sig rätt mycket mot praktiken, särskilt som du enbart räknat på ideala kretsar i Kräks & Mät-kursen. Lättast är att köra lite praktisk digitalteknik före du ger dig på analogen, för den kan ge dig hjärnblödning rätt snabbt.

Blinka en lysdiod med motstånd, transistorer och lite kondingar. Koppla ihop de grundläggande opamp-kretsarna som finns i din formelsamling och som du antagligen labbat med i skolan. Testa dig fram. Lek, lär och ha kul. Sen hoppar du in i ditt förstärkarprojekt och gör Bang Olufsen konkursfärdiga.

Hjälp på traven:

http://www.allaboutcircuits.com/
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hframe.html
http://www.hobby-electronics.info/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Börja istället med att skaffa en labbplatta, två nävar motstånd, en näve 74-kretsar, en näve 741or, en säck LED:s och en näve kondingar. Bygg sen diverse meningslösa kretsar, bara för att få grepp om grunderna.
Hehe.. Håller helt med. Teori och praktik går hand i hand. Hade själv labbat sedan jag var 7 eller så när jag började studera elektronik en gång och med teorin föll många bitar på plats, samtidigt som praktikrn hjälpte mig förstå teorin.

En annan bra start är att låna ett par årgångar av Elektors "30x Circuits" från biblioteket och läsa igenom.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag håller med om att det kan känns som att det är lite väl få praktiska inslag på högskolan ibland. Så att skaffa sig en bra grund för att kunna göra egna experiment är kanonbra. Experimentplatta och lite kringkomponenter kommer man långt med.

Det här forumet är inte så tokigt att ha heller. :) Man lär sig mycket och får inspiration till egna projekt, genom att kolla vad alla andra håller på med.

Det finns för övrigt en kurs som heter Analog elektronik som innehåller en projektdel där man får dimensionera, simulera, koppla upp och felsöka just en klass-B-förstärkare.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag håller i stort med bos.

Mitt råd är att undvika IC-kretsar och byggsatser. Du lär dig inget. Gå direkt på transistorer. Givetvis måste du använda en färdig design. Det bästa sättet att lära är genom att kopiera och försöka förstå sig på.

Denna hörlursförstärkare är förmodligen det enklaste du kan bygga med diskreta komponenter och den inkluderar en opamp: http://www.headwize.com/projects/szeke1_prj.htm

Mer komplicerat och ingen DC på utgången: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhphones.htm

Massor med scheman: http://millennium.fortunecity.com/rolli ... audio1.htm
wuzl

Inlägg av wuzl »

Tack för alla seriösa svar :)
Jag drar slutsatsen att börja på en lite lättare nivå med labbplatta är att föredra i mitt fall. Att läsa kretsscheman och bygga utefter dom klarar jag nog, men att förstå mig på komponenternas mening har visat sig vara svårare :(

Men jag tyckte min projektidé lät så enkel i teorin. Att ha insignalen (utsignalen på mobilen) kopplad till transistor eller opamp som förstärker den och driver högtalaren med ström ifrån batteriet istället för kräm ifrån telefonen. Jag förstår nu att det är en urbotad idé, men förklara gärna varför den failar :)
Skriv svar