CNC Center finder
CNC Center finder
Snubblade över denna YouTube video som visar en rätt så smart DIY CNC Center finder. Är det någon annan här som har gjort något liknande?
http://www.youtube.com/watch?v=8OZNiOvetYY
http://www.youtube.com/watch?v=8OZNiOvetYY
Verkar ganska smart, men jag hade modifierat den lite och tagit en bit plexirör, ca:25mm under en 5mm hög metallring så att man lättare kan se "krysset" (träffpunkten) från sidan genom plexiröret. Bottenplattan ska naturligtvis vara en hel platta med en tunn markering som ett kryss mitt i ringen.
Frågan är om den automatiserade mjukvaran finns att tanka hem på Mach3:s hemsida, jag har för mig det i alla fall
/PeterH
Frågan är om den automatiserade mjukvaran finns att tanka hem på Mach3:s hemsida, jag har för mig det i alla fall

/PeterH
Jo, nu fattar jag... Det hindrar iofs. inte att man placerar ett lite högre kopparrör på ett plexirör
Plexiröret vill jag ju ha bara för att se "centrum-markeringen" lättare, men jag antar att man kan ta ett kopparrör med större diameter istället
Det som händer är att fräsen får åka lite längre mellan ytterkanterna på X och Y.
Om man tar "worst case" hur hög bör då kopparröret vara? Jag antar att 1 eller 2-flöjtiga frässtål är värst?
/PeterH

Om man tar "worst case" hur hög bör då kopparröret vara? Jag antar att 1 eller 2-flöjtiga frässtål är värst?
/PeterH
Ett allmängiltigt worst case är väl omöjligt att ge. Det beror ju helt på fräsens konstruktion, vilket kan variera kraftigt. Har en 450 sidors katalog från Emuge Franken här på bordet med i pincip endast fräsar i.
Jag har en 3mm 1-skärig lång fräs var flöjten bara går ett varv på hela längden: 16mm. På korta varianten går flöjten sannolikt inte hela varvet, men där kunde man låta kontaktringen mäta på fräsens skaft istället.

Jag har en 3mm 1-skärig lång fräs var flöjten bara går ett varv på hela längden: 16mm. På korta varianten går flöjten sannolikt inte hela varvet, men där kunde man låta kontaktringen mäta på fräsens skaft istället.