CNC Center finder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hecke

CNC Center finder

Inlägg av hecke »

Snubblade över denna YouTube video som visar en rätt så smart DIY CNC Center finder. Är det någon annan här som har gjort något liknande?

http://www.youtube.com/watch?v=8OZNiOvetYY
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Verkar ganska smart, men jag hade modifierat den lite och tagit en bit plexirör, ca:25mm under en 5mm hög metallring så att man lättare kan se "krysset" (träffpunkten) från sidan genom plexiröret. Bottenplattan ska naturligtvis vara en hel platta med en tunn markering som ett kryss mitt i ringen.

Frågan är om den automatiserade mjukvaran finns att tanka hem på Mach3:s hemsida, jag har för mig det i alla fall :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, sån måste vi ha till Lillsyrran.

Det här är nog en av dom enklaste å billigaste fräsarna jag sett. :D
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

En annan variant är att man borrar ett större hål i metallröret eller helt enkelt sågar upp en liten lucka för att bättre se hårkorset i bottenplattan av Plexiglas.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

PeterH: Kontaktröret måste ha en viss höjd för att det skall fungera med grövre fräsar. Eller rättare sagt; det har ju att göra med fräsens stigning hur högt röret måste vara. En 5mm ring skulle ge olika resultat beroende på fräsens läge med den 3-skäriga 6mm fräs jag håller i handen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det inte bara att "jogga" ner fräsen så att den precis hamnar under kanten på ringen, eller missuppfattar jag hur du menar? Visa gärne med en bild eller skiss vad som kan gå fel...

/PeterH
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PeterH, om du tänker dig den 3-skäriga fräsen så måste dess flöjtar (de vridna delarna) tillsammans vridit sig 360 grader på den sträcka som sänks ner i röret. Annars kommer det finnas delar av fräsen som inte sticker ut lika långt som diametern anger.
Hoppas du du förstår vad jag menar....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo, nu fattar jag... Det hindrar iofs. inte att man placerar ett lite högre kopparrör på ett plexirör :wink: Plexiröret vill jag ju ha bara för att se "centrum-markeringen" lättare, men jag antar att man kan ta ett kopparrör med större diameter istället :lol: Det som händer är att fräsen får åka lite längre mellan ytterkanterna på X och Y.

Om man tar "worst case" hur hög bör då kopparröret vara? Jag antar att 1 eller 2-flöjtiga frässtål är värst?

/PeterH
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Ett allmängiltigt worst case är väl omöjligt att ge. Det beror ju helt på fräsens konstruktion, vilket kan variera kraftigt. Har en 450 sidors katalog från Emuge Franken här på bordet med i pincip endast fräsar i. :)
Jag har en 3mm 1-skärig lång fräs var flöjten bara går ett varv på hela längden: 16mm. På korta varianten går flöjten sannolikt inte hela varvet, men där kunde man låta kontaktringen mäta på fräsens skaft istället.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Worst-case borde ju vara en 1-flute straight mill, dvs bara ett enda skär utan skruvning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

smidig sak, om man annvänder ett fjäderbelastat specialverktyg så blir det nog perfekt

jag har en kul optisk sak till den riktiga fräsen, ca 40x förstoring och ett kors med två ringar runt så man kan centrera ritsar, vilket var vanligt att man gjorde för längesedan
Skriv svar