pwm-styra 8 fläktar med en PIC?
pwm-styra 8 fläktar med en PIC?
Som rubriken lyder, är det på något billigt sätt möjligt att pwm-styra 8 fläktar med endast en PIC-processor. PICen ska självklart köras i 20MHz och jag vill ha en pwm på minst 20kHz så att den inte hörs och kunna ha en 6-8 bitars upplösning. PICen ska helst hinna med annat också. Finns det andra komponenter för sådant här?
edit: om det finns andra sätt att styra fläkthastigheterna med en PIC utan pwm så är det ännu bättre.
edit: om det finns andra sätt att styra fläkthastigheterna med en PIC utan pwm så är det ännu bättre.
Att göra det enbart i mjukvara blir nog svårt om du måste ha så hög frekvens. Någon som är betydligt vassare på ASM än mig kan kanske göra det (fast jag är tveksam) eller förklara varför det inte går.
Men titta på 18F4431 till exempel, den har en inbyggd Power Control Module där kan du få 4 separata PWM, sen har du dom vanliga CCP modulerna, två till antalet som också kan generera PWM åt dig, då är vi uppe i totalt 6 - helt med hårdvara, sen är det två kvar....
Jag testade att Googla på 8 channel PWM och fick upp en del träffar, det mesta verkar för LED-dimming men det kanske kan finnas nått som passar.
Men vad är det för fläktar? Vanliga "PC-fläktar"?
Men titta på 18F4431 till exempel, den har en inbyggd Power Control Module där kan du få 4 separata PWM, sen har du dom vanliga CCP modulerna, två till antalet som också kan generera PWM åt dig, då är vi uppe i totalt 6 - helt med hårdvara, sen är det två kvar....
Jag testade att Googla på 8 channel PWM och fick upp en del träffar, det mesta verkar för LED-dimming men det kanske kan finnas nått som passar.
Men vad är det för fläktar? Vanliga "PC-fläktar"?
-
- Illuwatar
- Kontakt:
Vi vet ju inte hur chassit ser ut, så det är svårt att avgöra om åtta fläktar är bra eller inte. Fläktarnas storlek har inte heller nämnts. Gällandes styrningen så är faktiskt linjärstyrning ett alternativ då vanliga PC-fläktar inte är så strömhungriga (speciellt när man sänker spänningen). Det borde inte vara helt omöjligt att låta PIC'en generera analoga utspänningar för att styra dessa (då kan man även få till garanterad fläktstart). Med linjärstyrning slipper man helt problemet med pipljud...
Nu har jag iofs inte testat att ha en pwm på en hörbar frekvens men det är väl en bra idé att ha en icke hörbar frekvens ifall det blir ljud i fläktarna.
Fläktarnas storlek har inget med detta bygge att göra, det jag är ute efter är en fläktstyrning som kan hantera så många fläktar som möjligt oavsätt storlek, bara de inte drar mer än kanske max 12V/1A (kanske inte behövs så höga strömmar men större område är ju en fördel). Detta pga att den eventuellt ska säljas vidare.
Jag har kollat en del på D/A-omvandlare men de är ju inte jättebilliga precis.
Fläktarnas storlek har inget med detta bygge att göra, det jag är ute efter är en fläktstyrning som kan hantera så många fläktar som möjligt oavsätt storlek, bara de inte drar mer än kanske max 12V/1A (kanske inte behövs så höga strömmar men större område är ju en fördel). Detta pga att den eventuellt ska säljas vidare.
Jag har kollat en del på D/A-omvandlare men de är ju inte jättebilliga precis.
-
H.O Nej, det går INTE pwmá datorfläktar med 100 Hz då det får dem att låta...
En PIC 12HV615 byggde jag nyligen en 60kHz step-down med som styrs av en tempsensor . Enkelt och billigt, lätt att programmera tack vara en underbar CCP-modul i 12x615 serien.
EDIT: Blev väl bara 7-bitars upplösning på PWMń har jag för mig, men å andra sidan så spelar det inte så stor roll då man med PI-reglering ändå får en känsla av steglös reglering när du gör en riktig step-down så att fläkten matas med ren DC-
En PIC 12HV615 byggde jag nyligen en 60kHz step-down med som styrs av en tempsensor . Enkelt och billigt, lätt att programmera tack vara en underbar CCP-modul i 12x615 serien.
EDIT: Blev väl bara 7-bitars upplösning på PWMń har jag för mig, men å andra sidan så spelar det inte så stor roll då man med PI-reglering ändå får en känsla av steglös reglering när du gör en riktig step-down så att fläkten matas med ren DC-
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mjukvaru pwm
Alla 8 fläktar skall gå på olika hastigheter?
Vad har du för krav på PWM upplösning?, 4-8 bitar ?
20MHz - 20kHz pwm frekvens, ger trots allt utrymme för en hel del instruktioner.
Mjukvaru PWM för 8 kanaler är lösbart..
Sätt en timer och använd capture compare tabell
Vid varje compare träff, ladda om comparevärdet med nästa i tabellen och
vänta in detta värde.
Swech
Vad har du för krav på PWM upplösning?, 4-8 bitar ?
20MHz - 20kHz pwm frekvens, ger trots allt utrymme för en hel del instruktioner.
Mjukvaru PWM för 8 kanaler är lösbart..
Sätt en timer och använd capture compare tabell
Vid varje compare träff, ladda om comparevärdet med nästa i tabellen och
vänta in detta värde.
Swech
> 6-8 bitars upplösning...
Alltså 64-256 olika hastigheter. Varför i jösse namn då?
Rent praktiskt räcker det sannolikt med 8 olika hastigheter, eller något sådant.
Fläkten i bilen har kanske 4-6 hastigheter och det räcker bra.
> och som kan hantera så många fläkar som möjligt och så många fläkttyper som möjligt.
Notera att om du envisas med att ha "så många som möjligt" som ett
designkrav i din spec, så kommer du aldrig att få något klart. Det är
komplett värdelöst att ha som mål, och det enda som det visar är att
du inte har tänkt klart än. Du måste bestämma det antal hastigheter som
du vill ha, och du måste bestämma vilka fläkttyper som det ska stödja.
Sen är det dags att titta på tekniska lösningar.
> Detta pga att den eventuellt ska säljas vidare.
OK.
Det kanske finns en anledning att det finns färdig "fläkt-controllers" från
t.ex Maxim. Det kanske skulle vara snabbare att bygga en produkt kring
någon av dessa.
Alltså 64-256 olika hastigheter. Varför i jösse namn då?
Rent praktiskt räcker det sannolikt med 8 olika hastigheter, eller något sådant.
Fläkten i bilen har kanske 4-6 hastigheter och det räcker bra.
> och som kan hantera så många fläkar som möjligt och så många fläkttyper som möjligt.
Notera att om du envisas med att ha "så många som möjligt" som ett
designkrav i din spec, så kommer du aldrig att få något klart. Det är
komplett värdelöst att ha som mål, och det enda som det visar är att
du inte har tänkt klart än. Du måste bestämma det antal hastigheter som
du vill ha, och du måste bestämma vilka fläkttyper som det ska stödja.
Sen är det dags att titta på tekniska lösningar.
> Detta pga att den eventuellt ska säljas vidare.
OK.
Det kanske finns en anledning att det finns färdig "fläkt-controllers" från
t.ex Maxim. Det kanske skulle vara snabbare att bygga en produkt kring
någon av dessa.