Motspänstig fotodiod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zebulox

Motspänstig fotodiod

Inlägg av Zebulox »

Hej!
I en fågelholk som jag byggt har jag monterat liket av en liten radiostyrd bil som manövrerar en trådlös videokamera, ett gäng IR-dioder, en liten glödlampa, två parallellkopplade 9-voltsbatterier och fyra små solceller som laddar nämnda batterier.

När jag testat alltihop och fått det att funka för några dagar sedan kom jag på att jag hade ett par fotodioder och att man skulle kunna använda en sådan för att automatiskt "stänga av" radiostyrningen nattetid genom att låta den bryta kretsen när ljuset blir för svagt om kvällarna. Jag märkte under förra vårens försök att radiostyrningen och kalla vårkvällar drog ur batterierna rätt fort nämligen.

Nu funkar allt förutom det här med den kretsbrytande fotodioden: Två parallellkopplade 9-voltsbatterier -> fotodiod -> radiostyrd liten bil. Borde inte det funka? Jag satte fotodioden på plusledaren och jag vet att dioder är halvledare.

Fågelholken blev rätt bra, tycker jag, men min sambo tycker att det hela ser ut som en hemmagjord bomb, med alla sladdar och prylar hopträngda i innertaket på holken!

Varför funkar det inte? Tacksam för svar!

Zeb
peter555

Inlägg av peter555 »

Det krävs en förstärkare mellan fotodioden och komponenten som ska bryta din strömförsörjning.
Skriv svar