Rikta in fräs, kanske

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Rikta in fräs, kanske

Inlägg av Uttis »

hejhopp

en bekant har en liten hobby cnc-fräs med ett litet problem, som jag förstog det så blir det lite ovalt när han vill göra cirklar. Det skiljer om jag minns rätt ca 0.2mm mellan största och minsta diametern. Nu vet jag inte om jag tänker rätt men borde det inte bli så om x och y inte ligger helt rätt?

Blir ovaliteten densamma om cirkeln blir större/mindre?

Om det är riktning som behövs går det att lura ut hur/hur mycket det ska riktas med hjälp av måtten från cirkeln?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det är inte så att han har mer glapp i skruven för ena axeln? Med t.ex. en vippindikator kan man mäta upp glappet i respektive axel.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

haha nu får man väll skämmas lite, jag kollade glappet och det fanns nåra hundradelar i x så jag spände lagrena så det gick ner till max 0.01mm

sen var det dags för y axeln där fanns ca 0.1mm om man tryckte på, samma där började spänna med muttern och efter att ha dragit nått varv så började man ju misstänka gängpaj på skruven men ikke den rörde sig faktist. Skruva åt mer än 1mm :!: , det roliga var att det faktist gick rätt ok att fräsa innan.

Efter skruvandet så gick det kanon att fräsa, hålen ligger rätt iaf med dom mätprylar jag har samt att ytan blev en helt annan 8)
Skriv svar