Till min stora irritation funkar min nya Mac inte med en del takmonterade projektorer på jobbet. Visserligen detekterar datorn projektorn korrekt, men det kommer ingen bild.
Efter litet felsökning och epostkommunikation visar det sig att projektorn, som endast har en DVI-ingång och kopplas in via en lång DVI-till-VGA-kabel, talar om för datorn att den gärna tar emot digital video. Eftersom Macen bara har en DVI-port använder jag en DVI--VGA-adapter. Effekten är att datorn gör precis det den blir tillsagd, nämligt pratar digitalvideo. Problemet är att vare sig dator eller projektor vet om att de är ihopkopplade med en analogvideokabel.
Den bästa lösningen vore förstås att AV-folket bytte till en DVI-kabel ner till skrivbordet, men det är oklart om de kommer att göra det.
Vad jag funderar på är om man kan fulmodda en DVI--VGA-adapter genom att borra/bryta bort ett av de stift som DDC-signalen går över i förhoppning om att datorn i brist på bättre information lägger ut analog video. Att få videokortet att strunta i DDC-infon i mjukvara är enligt folk som vet inte trivialt.
Är det värt att lägga ut 99 spänn hos Kjell för ett försök, eller vad säger ni?