Diodrar i Ljudsystem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Diodrar i Ljudsystem?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjena.

Tänkte fråga om detta är en bra idee.

i bilen har jag en sterio med 4ch och högtalare. men jag skulle vilja lägga in ett slutesteg parallelt efter sterion så att den driver högtalarna istället. dock är det så att slutsteget kommer att ha sin signal från en mp3 eller liknande. och för att kunna ha bägge system i bilen samtidigt (men bara lyssna på ett) .

Bild

såhär typ. men då jag tror att det kan ta skada att sterions signaler tex går in i slutsteget o vice versa så undrar jag om man kan ta och köpa 16 dioder och klämma dit för isf hindras väl att det kommer signaler åt fel håll in slutsteget eller sterion? Jag hade som sagt bara tänkt köra en åt gånnen men på samma uppsättning högtalare.

Är detta möjligt eller kan man lösa det på något annat sätt?
peter555

Inlägg av peter555 »

Möjligen skulle reläer kunna funka.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Dioder funkar inte alls, eftersom ljudsignaler är växelspänning. Du kommer då filtrera bort hälften av ljudet. Dessutom kommer det låta väldigt illa. :D
Du får inte heller koppla ihop minus mellan högtalarna, eftersom det inte är jord, utan en invertering av pluskabeln kan man väl säga. Du behöver alltså 8st växlande relätungor. Alternativt bara en omkopplare med 8 växlande poler (24st lödöron) :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

minus behöver inta ha någon signal. Det är vid bryggkoppling. Frågan är hur vanligt det är.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Högtalarväxlar finns ju. Både för att mata flera olika högtalarpar från samma enhet o mata ett eller flera högtalarpar från just olika enheter.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

MadModder: DOh. det har du ju rätt i. Vad tror du en sådan här till/till brytare med 8 poler kan kosta? går ju köra med tex 2 st 4till/till pol iofs om man bara kommerihåg att växla bägge brytarna.

DjAlbert: Har bara hört talars om sånna växlar för Rca kontakter men det finns till vanliga högtalare ochså? vad skulle detta tänkas gå på?

Mvh Martin
peter555

Inlägg av peter555 »

Kan du inte köra en gammal printerväljare, eller de kanske är för klena.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Kommer inte riktigt ihåg vart jag såg denna jag tänker på. Men jag vet bestämt att den var för högtalare. Vet inte riktigt vad den kostade, men nån hundralapp kanske.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

danei: Det är idag ALDRIG jord på minuskablarna ut till högtalarna, såvida man inte har en sketen stereo på 10W, eller något hembyggt. Kopplar man ihop minuskablarna så bränner man stegen.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Nu vet jag vart jag har sett dessa högtalarväxlar, Det är i Conrad-katalogen jag såg dom. Kollar där eller på deras hemsida www.conrad.se
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Inte för att jag tillför något alls nu, men med all välvilja. Menar absolut inget illa.
Men -=Fullmoon=- du borde tänka på din stavning. Vill inte påstå att jag alltid stavar
rätt heller men:

diodrar = dioder
Sterio = stereo
idee = ide (en ide flera ideer)
parallelt = parallellt

Ursäkta mig och hoppas ingen tog illa vid sig.

(Med reservation för felstavning)

:wink:
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

diodrar = dioder
Sterio = stereo
idee = ide (en ide flera ideer) (eller en björnbostad :-) idé brukar man väl skriva?
parallelt = parallellt
Skriv svar