Rätt laminat till rör-stärkare?
Rätt laminat till rör-stärkare?
Ja, som titeln lyder, vad rekommenderas till ett rörstärkar-bygge?
När jag byggt pedaler och liknade prylar och gjort kretskort har jag inte funderat så mycket över kvalite och laminat-tjocklek.
Men nu är det ju en del ström och spänning inblandat.
Kan olika kvalitéer påverka ljudet hörbart?
Vad jag ska köpa är enkelsidigt foto-resist laminat.
Vad för typ och laminattjocklek m.m. är att rekommendera?
När jag byggt pedaler och liknade prylar och gjort kretskort har jag inte funderat så mycket över kvalite och laminat-tjocklek.
Vad jag ska köpa är enkelsidigt foto-resist laminat.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Rätt laminat till rör-stärkare?
NEJ! Det är mycket snack om sådant men det spelar ingen roll vad du använder.spufuz skrev:Ja, som titeln lyder, vad rekommenderas till ett rörstärkar-bygge?
Jag bygger aldrig på någon sorts laminat utan bygger direkt på socklarna och på lödstöd (BHIAB har fina sådana som dessutom är billiga).spufuz skrev:Vad jag ska köpa är enkelsidigt foto-resist laminat.
Problemet är att det krävs viss kraft att trycka i och dra ur rören och det är lätt att kopparöarna lossnar. En variant är att inte löda fast rörsocklarna utan skruva dem och dra koppartråd mellan sockeln och lödöar på mönsterkortet.
Att montera i luften ger andra möjligheter att skilja vissa ledare (glömspänningsledare) från signalledare.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det finns bara subjektiva omdömen om att vissa komponenter skulle vara "ljudligt" bättre än andra, men mycket är bara nys.
Det finns tillverakre som tar komponenter från samma tillverkningslina, märker en del av dem som AUDIO GRADE och tar mångdubbelt betalt för dem.
Kör på billigaste, under förutsättning att de klarar specarna (spänning/effekt). När det gäller motstånd, kör med 1W även om det kanske står 1/¤W eller 1/2W. Ett 1W motstånd klarar de elektriska fälten bättre än ett mindre pga av sina större dimensioner.
Det finns tillverakre som tar komponenter från samma tillverkningslina, märker en del av dem som AUDIO GRADE och tar mångdubbelt betalt för dem.
Kör på billigaste, under förutsättning att de klarar specarna (spänning/effekt). När det gäller motstånd, kör med 1W även om det kanske står 1/¤W eller 1/2W. Ett 1W motstånd klarar de elektriska fälten bättre än ett mindre pga av sina större dimensioner.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
När det gäller pryttlar till rörerier brukar jag bestälal från BHIAB. De har framför allt massa bra och billiga effektmotstånd.
ELFA är kalas, har allt men som sagt kostar lite mer.
Conrad - OK men tar väl nån sorts universalavgift på 90-95kr. Man får således handla mycket från dem.
Kolla också Electrokit. Det är lite si och så med högspännings- och högeffektskomponenter.
Du hade trafon klar? Har du den hemma? Annars råder jag dig att titta på:
http://www.welter-electronic.de/
http://www.die-wuestens.de/
Bra och billiga grejjer.
Och slutligen rören - har du rör - vilka ska användas?
ELFA är kalas, har allt men som sagt kostar lite mer.
Conrad - OK men tar väl nån sorts universalavgift på 90-95kr. Man får således handla mycket från dem.
Kolla också Electrokit. Det är lite si och så med högspännings- och högeffektskomponenter.
Du hade trafon klar? Har du den hemma? Annars råder jag dig att titta på:
http://www.welter-electronic.de/
http://www.die-wuestens.de/
Bra och billiga grejjer.
Och slutligen rören - har du rör - vilka ska användas?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: