Såg av en slump dessa kondensatorer på ELFA. Keramiska små 0805 upp till 22uF med bra pris. Finns det nån hake? Kan de ersätta tantaler och elektrolyter utan några problem i olika tillämpningar?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =11365.htm
Kan keramisk kondensator ersätta lyt?
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Sen så har de lite annorlunda temperaturberoende och så, men för det mesta så kan du simulera en E-lyt med dem om du sätter 2-8 ohm i serie med kondensatorn. I många fall så går det bra ändå, men om du inte förstår alla aspekter av kretsen och den var gjord för en E_lyt på samma värde så är omkring 4-6-8 ohm bra att sätta dit eftersom du då har si,ulerat en normal E-lyt som brukar ligga däromkring i ESR vid omkring 22uF och spänningar under 16-20V.
GÅ in ananrs i Jamicon datablad över E-lytar och slå upp den spänning och kapacitans som din e-lyt skulle ha och sätt dit ett motsånd lika stort eller lite mindre än vad som är specat som ESR för vald kondensator i databladet.
GÅ in ananrs i Jamicon datablad över E-lytar och slå upp den spänning och kapacitans som din e-lyt skulle ha och sätt dit ett motsånd lika stort eller lite mindre än vad som är specat som ESR för vald kondensator i databladet.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Tackar för svaren. Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, jag tänkte mer på att ersätta tantal/lyt med keramiska i nykonstruktioner. Ett exempel är detta datablad som rekommenderar 10uF tantal på utgången.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07306781.pdf
Genom att sätta dit en keramisk spar man en massa plats, man slipper sätta plus och minus fel och den keramiska är inte dyrare än en tantal.
Jag ser nu att de rekommenderar ESR mellan 0,3 och 22Ω. ESR på den keramiska verkar ligga på 0,01Ω mellan 10-10000kHz så jag antar att i detta fall är det lite riskfyllt att direkt ersätta tantalen med en keramisk utan resistor i serie?
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07306781.pdf
Genom att sätta dit en keramisk spar man en massa plats, man slipper sätta plus och minus fel och den keramiska är inte dyrare än en tantal.
Jag ser nu att de rekommenderar ESR mellan 0,3 och 22Ω. ESR på den keramiska verkar ligga på 0,01Ω mellan 10-10000kHz så jag antar att i detta fall är det lite riskfyllt att direkt ersätta tantalen med en keramisk utan resistor i serie?
LDO-regulatorer brukar vara rätt kinkiga. ESR:en kan vara en viktig del av regulatorns kompensation.
"The output capacitor is critical in maintaining regulator stability,
and must meet the required conditions for both minimum
amount of capacitance and ESR (Equivalent Series
Resistance). The minimum output capacitance required by
the LM1117 is 10μF, if a tantalum capacitor is used. Any
increase of the output capacitance will merely improve the
loop stability and transient response. The ESR of the output
capacitor should range between 0.3Ω - 22Ω. In the case of
the adjustable regulator, when the CADJ is used, a larger
output capacitance (22μf tantalum) is required."
"The output capacitor is critical in maintaining regulator stability,
and must meet the required conditions for both minimum