var hitta flussmedel till tennlödning?
var hitta flussmedel till tennlödning?
Jag har precis börjat lite med ytmonterade komponenter. Det är ju lite knepigt att löda fast dem utan flussmedel och nu har jag ett projekt på g som innehåller en TQFP44 kapsel så jag lär behöva flussmedel.
Tänkte bara fråga var man kan köpa bra flussmedel, jag hittade denna på kjell o company, är den något att ha? Behöver man tvätta efter användning?
Kollade även in denna på elfa med den kostar 190:- (!)
Tänkte bara fråga var man kan köpa bra flussmedel, jag hittade denna på kjell o company, är den något att ha? Behöver man tvätta efter användning?
Kollade även in denna på elfa med den kostar 190:- (!)
Detta är smidigt: http://www.soldersonline.com/rework_wand.html
Vet dock inte om det finns i Sverige...
Vet dock inte om det finns i Sverige...
Re: var hitta flussmedel till tennlödning?
Och min undran är - ni som kan allt om flussmedel - vad är det för fel på den som Kjell har som nämndes först i tråden? Jag har nämligen köpt en sådan. Den enda nackdel jag upptäckt hittils är att man måste trycka ganska hårt för att få ut något och då kommer det rejält mycket på en gång (man dränker kretskortet).
Rocky_AL skrev:Tänkte bara fråga var man kan köpa bra flussmedel, jag hittade denna på kjell o company, är den något att ha? Behöver man tvätta efter användning?
Det är inget fel på flussen i pennorna men (enl. min erfarenhet) är det för "tunt" till att stanna kvar vid nymontering. Ska man peta en krets med 100 pinnar fast på mönsterkortet är en mycket tuntflytande fluss som snabbt torkar bort ingen nytta, en "tjock" trögtflytande gegga är däremot perfekt, man kan placera kretsen, "glida" den på helt rätt plats och sedan löda ett par pinnar för att fixera den. Sedan löder man och den "tjocka" fluss ger bättre lödningar.
Gjorde min löd-omcertifiering för några veckor sedan... där använder de ett fluss som är ännu mer lättflytande än det i pennorna... torkar fortare med... (troligtvis jättevådligt också...)
Har använt både trögflytande och lättflytande fluss... trögflytande är svårare att tvätta bort, efter lödning... varpå det som är jätteflytande bara är att borsta bort när det har torkat...
Andas man dock in det "dammet" som blir vid borstningen, känns det som att få en kallsup vatten... Och man ängnar några minuter åt att reflexmässigt hosta...
...fast det klart... hemmaprojektlödningar kanske inte kräver 100% renlighet...
Har använt både trögflytande och lättflytande fluss... trögflytande är svårare att tvätta bort, efter lödning... varpå det som är jätteflytande bara är att borsta bort när det har torkat...
Andas man dock in det "dammet" som blir vid borstningen, känns det som att få en kallsup vatten... Och man ängnar några minuter åt att reflexmässigt hosta...
...fast det klart... hemmaprojektlödningar kanske inte kräver 100% renlighet...