"broadcast your podcast"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

"broadcast your podcast"

Inlägg av Electricguy »

i länken som följer finns en enkel fm-sändare med en räckvidd på ca 200 meter (med bra konditioner) och ger helt godkänt ljud.
LÄNK:
http://www.broadcastyourpodcast.com/

p.s: den är olaglig, men riktigt kul och brukar bli uppskattad av grannarna :wink:

edit: kom gärna med kommentarer.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men jag tycker att det låter bättre om man har en E.lyt på 100 uf isället för 1 uf
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Jag byggde en förut fungerade inte så bra men jag byggde den inte på en stor koppar platta kan kanske vara därför?
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Kopparplattan fungerar väl som jordplan...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, på ritningarna jag har (till en annan sändare) skall det vara ett lager koppar, tex ett sparat sjok baksidan av ett kretskort, plåt, etc.

Över låter dock de mer invecklade utläggningarna till någon annan här som kan alla detaljer bättre... :humm:

---------------------
Edit: Fins beskrivet i någon annan tråd här ang risker med frekvensdrift och annat med hemmbyggda sändare, men är ju, som sagt, rätt låg uteffekt på dedär prylarna.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

den jag byggde är 10*7 cm stor och fungerar jättebra, medans jag gjorde en liten modell som knappt fungerade alls
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag såg inte ritningarna till denna, men den enklaste (och förmodligen den som tar minst plats) brukar vara baserade på tex en colpittsoscillator (åtminstone de jag har erfarenhet av) i vart fall de brukar ju funka utan problems även om man gör den stor som en fingerborg om den är korrekt utförd. :humm:

Edit: Men dessa brukar ju å andra sidan funka även utan riktigt jordplan och annat med...
Skriv svar