Våg med ett pc-interface

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
knugen

Våg med ett pc-interface

Inlägg av knugen »

Användningsområdet framkommer utav den här denhär tråden. Jag ville hålla isär mekanik och elektronik för att det inte skulle bli allt för grötigt. Hoppas man har överseende med det!

Frågan är alltså hur jag på ett praktiskt sett kan få in värden i en dator från en våg. I min elektroniskt begränsade värld så skulle ett kort till datron som accepterar analoga värden vara bra. Alltså slippa bygga en egen interface med a/d omvandlare. Då är problematiken på mjukvarunivå och det är enklare för mig att greppa. Värderna som skall in i datorn kommer från en lastcell. För att den skall bli praktisk användbar så måste signalen förstärkas. Förändringarna i en lastcell är tydligen väldigt små(läs mV) korrekt? Men detta blir ett senare projekt.

Finns det färdiga kort som har analoga ingångar? Gärna med utgångar så att man kan styra saker om man skulle vilja det. Finns det kort som är lite for dummies med mjukvara som tillåter lite egen tweaking?
Finns det någon som byggt egna kort som funkar bra? Tänker mest på CNCgänget här på EF.
Om jag har uttryckt mig luddigt så säg till i stället för att inte svara.

Mvh
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

första förstärkaren, instrumentförstärkare, kolla datablad på elfa

hur snabbt ska du mäta?
en gång i sekunden och du klarar dig med en multimeter med pcinterface

det finns gott om kort, och massor av lösningar, fundera på vad du ska programer i och speca vad du måste klara

jag gillar isa,gamla mätkort och qbasic, och får stryk var gång jag säger det på forumet :eh: :wink:
knugen

Inlägg av knugen »

Jag gillar gamalt och qbasic. :)
Det är ungefär så långt som mitt kunnande sträcker sig!
Mer avancerade grejor måste jag lämna över till vänner och bekanta. Detta kostar både tid och pengar. Man måste ju dra till tyskland en gång i månaden så man har lite mutor.
Mätningarna bör göras varje ½ sek max. En motor(och bromsfunktionen) blir ganska varm om man måste köra på maxlast länge. Men det går ju att modifiera kanske. Just nu vill jag bara få igen experimentet på mininivå. En lastcell, instrumentförstärkare?, ett interface och en säck potatis eller något som jag kan väga.

Det ska tilläggas att en sån här kostar 40kkr ny i låda så om det blir någon större kostnad kan jag lika gärna dra ihop ett par polare och köpa en! Det blir definitivt inte lika kul heller för den delen!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då så

kolla efter ett kort som PCL-711S, jag snubblade in på dom tillsammans med jimmy på grund av att en på forumet sålde några, det finns på ebay för runt tusenlappen

8 analoga in , en analog ut, 12bit, 16, digital in 16 digitala ut, och mycket lättprogramerad i qbasic
max hastighet , ca 40 kilosampels per sekund i en kanal, räcker gott

fördelen är att du kan mera samtidigt, moment, varvtal temperaturer oljetryck loggade på en gång, och lätt att ändra i programeringen

instrumentförstärkare, en ic för ca hundralappen, lastcell, loadcell på ebay för några hundra spänn

och ett kok stryk om du inte noga dokumeterar arbetet i projektdelen så jag kan slippa en del arbete om jag börjar med samma sak :lol: :lol: :lol:
knugen

Inlägg av knugen »

Jag vet att det kan vara lite lowtech men det här är kanske vad jag söker.
Annars verkar den här vara näst intill perfekt för mig med tanke på att mitt elektronikintellekt är väldigt ringa. :D
Den har en ingång för ljud(varvtalsgivare?) och en för spänning. Dom säger att den kan ta mätvärden 15k ggr i sec så det borde väl räcka. Om jag utgår ifrån den där så borde jag klara av att få igång en konstruktion och sedan när jag blir lite varm i kläderna kan jag göra/fixa ett program med en snitsig UI.
Dessutom följde det med en programvara som man kan utgå ifrån.

För det är väl det som jag håller på med dataloggning? Skulle man behöva utöka sitt system med några dyrare prylar så kan man väl göra det när projektet är i hamn så att säga!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har inte provat någon av dom men andra på forumet kanske?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag ha precis byggt en våg med lastcell, istrumentförstärkare och mikrokontroller till en kund med lite speciella krav. Med några enkla modifikationer kan den skicka aktuella mätvärden via serieporten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

knugen skrev:Jag vet att det kan vara lite lowtech men det här är kanske vad jag söker.
Annars verkar den här vara näst intill perfekt för mig med tanke på att mitt elektronikintellekt är väldigt ringa. :D
Vilken du än väljer måste det till en instrumentförstärkare för att förstärka upp och anpassa den mycket låga signalen till den nivå som mätkortet behöver. Har större förtroende för den nedre lösningen än vellemankortet. Pico brukar ha prisvärda lösningar, Velleman just bara lågt pris.
Edit: Här har du ett annat alternativ med USB istället för Velleman
http://www.lawicel-shop.se/shop/ sök på DLP-IO8-G 269kr exkl moms
knugen

Inlägg av knugen »

Pico prylen verkar ligga närmast för tillfället men usb kortet verkar kunna vara någonting. Dock så torde väl det extremt låga priset säga något.

Om jag har förstått det rätt så kan man få usbkortet att lämna sin output i ascII? Då kanske till och med jag skulle kunna skriva ett program för att logga data. :)
En loop som loggar så fort en variabel ändras x mycket tills y värde är uppnått. Har jag förståt det rätt?

OT detta kommer att ta tid mina damer och herrar. Jag har nyss satt mig ner med C++ studerandet. Vad man skall använda sig av i vilka sammanhang har jag koll på(till en viss gräns). Hur man skall använda det är en annan femma.
Om mitt ressonemang med en loop ovan stämmer så borde jag väl vara en liten lite bit på vägen?

Tillägg: Det borde man väl kunna göra relativt enkelt med en AVR eller liknande? Om man har den kompetensen och förutsättningar vill säga!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har inte så många ingångar och utgångar på DLP-kortet, kanske snabbheten ärlägre också. Det spelar naturligtvis in på priset. ELFA är väl dessutom inte kännt för att vara billigast. Eftersom du inte sagt något om upplösning, onogrannhet och snabbhet i dina mätningar är det svårt att säga vad som är bäst för dig. För min del skulle jag valt Pico om RS232 är ok och DLP om jag skulle ha USB.

Lawicel har under "instrument", USB-kort med högre kvalitet och dessutom en färdig instrumentförstärkare som ser ut att kunna passa. Instrumentförstärkaren kostar en del, men färdigbyggda instrumentförstärkare brukar normalt kosta mer.

Edit: Normalt är det en vettigare lösning med en fristående mätare med egen MCU, som du kan ansluta till en dator och tömma på information när du vill. En LCD kan finnas på den också utan att det ökar priset så mycket. Man blir då inte beroende av att en energislukande, och otillförlitlig dator. Men i ditt fall kanske det är vettigare med ett datainsamlingskort?
knugen

Inlägg av knugen »

En fristående mätare skulle vara helt fantastiskt bra! Till ändamålet, som är i bebisstadiet, skulle den också fungera perfekt som en dum/halvsmart låda som samlar information som man kan "tömma" in i ett program som kan presentera det snyggt. Å andra sidan... OM man skall använda "vågen" till att mäta moment på en motor som belastas så kommer det i förlängningen vara nödvändigt med ganska mycket realtidsinformation. För att presentera det på ett bra sätt krävs en relativt stor yta, större än en handhållen lcd.
Realtidsinformationen kan vara avgastem, motortemp, oljetryck insugstemp osv. osv. Detta för att inte skada motorn. Informationen som jag behöver för att starta projektet är dock bara moment/vikt och varvtal. Därför tycker jag att det är bättre att börja med ett system som har potenial att utvecklas i stället för att börja om på ett nytt interface när man märker dess ände så att säga.
För att svara på en tidigare fråga så har jag kommit fram till att elektroniken behöver inte vara hiskeligt snabb, felmarginalerna ska naturligtvis vara så små som möjligt men det är nog inget hinder med små felmarginaler.

Är det någon annan som har något att säga om pico "prylen" innan jag bockar i köp?

Efter lite funderande... några resor hit och några resor dit så har jag kommit fram till att jag satsar på USB DAQ:en. Dels för att den verkar räcka till mitt ändamål(funkar upp till 250hz tydligen), priset är okej och jag slipper mecka ihop en dator att labba med. Nu återstår bara en lastcell och någon OP krets. Några förslag? Tonvikten är lågt pris och lowtech!

OT är det någon som har koll på var man kan köpa en bra och med tonvikt på billig lablåda som kanske till och med kommer med en linuxdistro? Den nya svinbilliga bärbara skulle kunna vara något. Eller?
Mitt hem är för närvarande helt mobilt sen något år tillbaka. Men ibland saknar man en staionär att mecka med!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mindmapper skrev: Lawicel har under "instrument", USB-kort med högre kvalitet och dessutom en färdig instrumentförstärkare som ser ut att kunna passa. Instrumentförstärkaren kostar en del, men färdigbyggda instrumentförstärkare brukar normalt kosta mer.
Jag citerar mig själv. Om du missade det så har du en färdigbyggd op (instrumentförstärkare) hos Lawicel.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lastceller till bra priser: http://www.vetek.se/
knugen

Inlägg av knugen »

mindmapper: phfwww :oops: att titta innan man talar borde vara ett standardordsråk inom itvärlden! Lite kostsam men än dock bra.

$tiff: Jag har sett det! kommer att köpa min cell därifrån

Jag hade funderat på att använda mig av INA125 som förstärkare. Som jag förstår det så kan man mata lastcellen med en stabil spänning genom den samt förstärka utsignalen. Vad tror ni om den? 70 riksdaler verkar vara ett okej pris!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Flera andra här på forumet har använt INA-kretsar. Kommer ej ihåg i vilka trådar det avhandlades. Men det är en bra krets för detta ändamål.
Skriv svar