Playstation 2 laser.
Playstation 2 laser.
hej på er.
detta e ju mitt första inlägg.
jag är ny på detta med elektronik.
det jag funderar på är om det går att använda andra
lasrar till läsaren på en ps2a?
hoppas ni förstår frågan.
Dennis.
detta e ju mitt första inlägg.
jag är ny på detta med elektronik.
det jag funderar på är om det går att använda andra
lasrar till läsaren på en ps2a?
hoppas ni förstår frågan.
Dennis.
det finns coil-assemblys å köpa löst till ps2-lasrarna som inte är så dyrt alls då (fast du måste löda små saker för å byta), har din laser gått kan nog drivchippet med gått (LAxxxx, BAxxxx).
Finns en del preventiva skydd som kanske hjälper med, typ några dioder som ska begränsa, eller en extern watchdog som bryter strömmen om dvdkontroller hänger sig.
vad jag hört är problemet att de tagit bort watchdoggen på nyare versionerna, dvdkontrollerchippet kan hänga sig i fel läge å startas inte om då + andra teorier varför de händer, risken för fel ökar la när man patchar data i realtid.
Finns en del preventiva skydd som kanske hjälper med, typ några dioder som ska begränsa, eller en extern watchdog som bryter strömmen om dvdkontroller hänger sig.
vad jag hört är problemet att de tagit bort watchdoggen på nyare versionerna, dvdkontrollerchippet kan hänga sig i fel läge å startas inte om då + andra teorier varför de händer, risken för fel ökar la när man patchar data i realtid.
Undersökte möjligheten att reparera en död ps2:a, och.. Det är inte själva lasern i sig som dör utan spolen/-arna (inte säker) som används för att fokusera lasern som dör. Lasern måste ha rätt avstånd till skivan, och precis som i en högtalare så kan man förflytta någonting med t.ex. just en spole. När den brinner upp kortsluts den, och styrchippet börjar tycka att livet är surt..
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lasern lyser på skivan som innehåller spår och gropar i ett spiralformat mönster. Mönstret reflekterar/reflekterar inte ljuset vilket ger en bitström (ettor och nollor). Det reflekterade ljuset läses av en optisk detektor, och eftersom det är små toleranser måste denna fokuseras exakt för att kunna läsa rätt. En bränd skiva ger inte lika tydlig reflektion som en pressad, och fokuseringmekanismen får jobba hårdare för optiken ska kunna läsa rätt.