Vanligtvis brukar man säga att det är okej med vilken spänning som helst på stegmotorer, så länge choppern håller strömmen inom ramen för motorns specar.
Jag har köpt en stegmotor med max 1.5 volt och 15 A. När jag kollat runt lite så säger tex. kelingcnc att typ 25 X märkspänningen är okej. Jag tänkte prova motorn på cirkus 165V, drivsteget pallar med 180V och har intern överspänningsskydd, och med 15 A i strömbegränsning. Kan det bli bränd motor av detta?
Motorn är enligt: M112-FJ-8030 på sidan :
http://www.mcsupplyco.com/uploads/produ ... uctID=1229
Synd att de inte upplyser om drivstegets karakteristik för moment/varv- kurvan.
De enda maxvärden jag sett är ju isolationsspänningen och den klarar jag galant.
Max spänning på stegmotorer.
Hej,
Det är bara att prova. Det som händer är att förlusterna i motorn ökar så den blir varmare. Till slut når man än gräns där högre spänning inte längre gjör någon nytta utan enbart går till spillo. Har du redan grejerna så testa, kör motorn under en tid och håll koll på temperaturen. Så länge du kan hålla handen på den så är det lugnt.
Rätt kul att dom listar hur lång tid det tar för den att flytta sig ett helsteg...6mS(!) för din motor, med 24V matning. Om du kör med 165V så borde det gå att köra ca 7ggr så fort, dvs ca 1150Hz - 345rpm.
Berätta hur det gick sen!
/H.O
Det är bara att prova. Det som händer är att förlusterna i motorn ökar så den blir varmare. Till slut når man än gräns där högre spänning inte längre gjör någon nytta utan enbart går till spillo. Har du redan grejerna så testa, kör motorn under en tid och håll koll på temperaturen. Så länge du kan hålla handen på den så är det lugnt.
Rätt kul att dom listar hur lång tid det tar för den att flytta sig ett helsteg...6mS(!) för din motor, med 24V matning. Om du kör med 165V så borde det gå att köra ca 7ggr så fort, dvs ca 1150Hz - 345rpm.
Berätta hur det gick sen!
/H.O
Ahh... trodde det var den typiska tiden från stillastående till ett steg. För annars verkar det helt omöjligt att komma till de varv som de anger i moment-hastighetsgrafen. Tror tiden är för att avgöra hur fort det går att acca den. Angivet i volt för att slippa gå den långa vägen och beräkna stegsvaret via induktans, tröghetsmoment osv...
Jag har motorn och trafon hemma, dock är drivarna på väg över de sju haven.
Jag har motorn och trafon hemma, dock är drivarna på väg över de sju haven.