Trasigt nätaggregat, jag klantade mig.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sparkz

Trasigt nätaggregat, jag klantade mig.

Inlägg av Sparkz »

Skulle testa en hög gamla fläktar, kopplade i en stump tvåledare i en ledig kontakt i datorn. Skalade ändarna kort, och var noga med att hålla isär dem. -Alltså blev det kortslutning... :wall:
Anyway, jag tror jag fick svaret på varför datorn har startat om av sig själv ibland. Det här blev knappast så svart på de ms kablarna ramlade ihop. Ser mer ut som det har varit varmt ett tag:
Bild
Bild
Det är/har varit ett motstånd och en kondensator intill den stora trafon. Tänkte iaf försöka att sätta dit nytt och se om det går att få igång innan jag dömer ut det. Om jag jämför storleken på kondingen med andra på kortet kan det vara 1 nF, men motståndet är lögn att se. Finns det möjligthet att få tag i värden? Jag ser inte ens komponentnummer i sotet, får försöka göra rent.
Det kan naturligtvis vara så att jag dödade nåt helt annat med min klantighet. Det finns bara en säkring på primären, och den är hel.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Gissar på en röd-röd-svart ;)

Sitter det iaf på mitt på samma ställe. Inte samma märke, men komponenterna sitter på väldigt lika ställen.

Jag brände mitt agg idag jag med, lyckodag!
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jo, din tråd fick mig att komma ihåg mitt agg, och starta en tråd om det. Jag brände mitt i söndags.
Jaså 22... Jag antog väl att svart-svart-svart inte stämde :P
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Haha, tur att mitt elände kom till någon nytta då. Dock lite oväntat som påminnare. :)

Du kan ju få mitt agg och sätta ihop till ett.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Man ska använda de gammla aggrigaten de håller lite bättre.
Skriv svar