Stegmotorstyrning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ncc1701d
Kontakt:

Stegmotorstyrning

Inlägg av ncc1701d »

Hur många portar behövs för att styra 4st 4trådars stegmotorer?
Har inte satt mig in i detta med avr och stegisar ännu, men jag har 2 AVR liggande, en Atmega 44? och en 88? som jag labbat lite med innan, men nu vill jag bygga nåt riktigt och behöver kunna styra 4st motorer/stegmotorer/servos fram och back med olika hastigheter.

Så är stegmotorer eller r/c servos att föredra? Kraften som behövs är inte så jättestor, ska bara orka veva upp/ner rullgardiner ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Troligtvis lättare och billigare med en vanlig (DC) motor och en ändlägesbrytare.

Om du använder nån typ av stegmotordrivare, så behövs två utgångar till varje stegmotor. En för Step, och en för Dir.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

En stegmotor med fyra trådar kallas normalt för en bipolär stegmotor. Lättast styr du dem med ett par stegmotorkontrollers som t.ex. A3955 från Allegro eller någon nyare krets. Det är så Jojje gör på sina styrkort såvitt jag fattat det.

Annars kan du alltid åstadkomma samma sak med ett antal transistorer. Du behöver en så kallad H-brygga till varje lindning i motorn, och en bipolär dito har normalt två sådana. Bryggan behövs för att kunna växla riktning på strömmarna som går genom lidningarna. Glöm inte att montera skyddsdioder för strömstötarna som lindningarna genererar när du slår ifrån dem.

Allegro 3955 finns på Elfa i DIL-kapsel för en femtiolapp styck. Kan också samplas från tillverkar utan problem. ST har också liknande kretsar.

Lycka till med ditt projekt.
Skriv svar