Ny och hyfsat grön vänder jag mig till er:
Jag har en gammal DJmixer med crossfader utan VCA, dvs ljudet går in i båda ändar och beorende på CFs läge kommer det ut i olika volym. Eftersom denna applikation ger en dip i mittenläget har jag funderat på att bygga till en enkel vcakrets för att kunna använda mixern.
Jag har en SSM2164 (quad VCA) liggandes och tänkte använda originalfaders och övrigt så långt det går.
Hittade efter en stunds letande detta schema:

CF-fadern är i original denna:
Jag behöver inte ha någon snabb cut-in-tid eller sånt, då fadern ändå är alldeles för trög för att använda till detta. Det enda jag egentligen vill åstadkomma är att ex. CH.A fadear ner först när faderpos >50%, och sedan blir tyst när faderpos =100%.
Givetvis vill jag ha samma funktion för CH.B, fast tvärtom (fade vid <50% och tyst vid 0%).
FRÅGA 1: Vad <behöver jag ändra på/kan jag ta bort> från schemat ovan?
Att vc1 och vc2 samt vc3 och vc4 ska byglas förstår jag.
FRÅGA 2: Efter 2164 antar jag att jag kan koppla båda L-utg till ut L (samma väg som de tidigare gick direkt efter fadern) och båda R-utg till ut R?
FRÅGA 3: Skall jag sätta xV i båda ändar av fadern?
FRÅGA 4: Vilken spänning vill jag ha istället för +5V i denna "mjukare" kurva och vilka motstånd behöver jag byta till när jag nu använder min tillgängliga 100Kfader istf den 50K som är i schemat?
ehm... vad gör alla kondingarna?
En hel del frågor och mkt av det kan väl antagligen besvaras med "läs lite grundläggande elektronik först" men det vore skönt att lära sig den här vägen istället.
Tacksam för _alla_ svar och kommentarer, så jag kan ta tag i detta snart!
mvh
Klas