Ännu en prototyp CNC maskin :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

Ännu en prototyp CNC maskin :)

Inlägg av JB »

Nu har jag fått färdigt ännu en prototyp som kanske går att sälja :)

Nu ska det bara dit trapetzstänger och motorer sen ska jag provköra, jag hoppas hinna det under helgen

Lite info:
Arbetsområde X260 Y110 Z80mm
Fräsbord 400*90mm
Trapetzstänger 12*3mm

Z axeln är flyttbar upp och ner för att vara så flexibel så möjligt.

Alla axlarna går att göra hur långa man vill, men ju längre desto mer flex.

Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men fortfarande har du lagringen direkt i plasten. Det blir ju bara mer å mer glapp. Hur gör du för att justera bort glappet?

Alla axlarna går att göra hur långa man vill, men ju längre desto mer flex.
Hur får du större arbetsområde på Y, utan att få bra mycket mera flex?
JB

Inlägg av JB »

Som med alla glidlager så får man ju byta dem till slut.

Möjligt att jag gör en version med fabriksgjorda glidlager eller kulbussningar också så man kan byta upp sej.

Men detta är ju en ren hobbyfräs så allt beror ju på priset.

Ja just det, mera flex, som jag skrev.
Om man nu skulle vilja ha längre än det som jag provat så blir det på egen risk.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Till slut, hmm...
Lagringarna är väl inte lösa, så då måste man byta hela enheten, eller?

Visst beror det på priset, men du bör nog inte "bygga in" en sån svaghet redan från början.

Eftersom man måste flytta ut spindelmotorn om man ska öka Y, så blir det nog lite för mycket flex. Det bästa är nog att acceptera måtten som dom är.
X kan man ha hur lång man vill i princip. Trycket är iaf alltid på samma ställe.

Annars ser det väl ut som det kan bli en bra maskin, men peta lite så man slipper glappet redan från början. Lycka till.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Tycker att det ser väldigt bra ut JB och hoppas på fler saker från dig då du har fina ideer, hoppas att det inte flexar allt för mycket bara...keep up the good work!

"blink" Hoppas att du tar en funderare över mailet du fick angående MF70 "blink"
monoton

Inlägg av monoton »

Enkelt och snyggt! Om du lagrar direkt i plasten för att det är enkelt och billigt skulle du kunna slänga in ett par tunna plåtbussningar med PTFE-beläggning, kostar nästan ingenting och funkar bra. Billiga och enkla att byta. SKFs heter Glycodur och INA/FAGs heter Permaglide. Men det kanske du redan har koll på. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fick några PDE (Kompound plastlager) från D&E Trading i Skärholmen. Dom kostar bara nån krona/st.
JB

Inlägg av JB »

Jag ska ringa D&E och kolla med dem,

Hela glidenheten eller vad man ska kalla det, inklusive trapetzmuttern kommer kosta runt 140kr per axel, så det är inga större pengar att tala om när man behöver byta, men det ska så klart hålla ett bra tag.

Men jag ska testa mina lagringar ordentligt
och sedan jämnföra det med att köpa färdiga

Vad är kostar nästan ingenting om man får fråga, har ni några exakta priser ? nån krona låter ju som en bra deal :)
JB

Inlägg av JB »

Kan tillägga att de även säljer glidlager av POM (Acetal/Delrin) dvs samma som i min maskin.
http://www.detrading.se/Sidor/Produkt-Glidlager/POM.htm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

När jag var där fick jag inte betala. Dom jag fick kostade under en krona stycket, så jag fick en bunt av varje.

"Nackdelen" är att man måste använda slipad axel. CO-axlarna glider för dårligt eftersom dom ska glida utan tillsatt glidmedel. :D
Jepp, det finns även dom av POM, men dom har inte glidmedel, och slits nog bra mycket fortare. Pluss att det glappar nog väl mycket med såna.
monoton

Inlägg av monoton »

Plåtbussningarna kan kosta mellan 10-20 spänn styck gissar jag på. Beror på storlek förstås.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Snyggt! Vad har du tänkt dig för pris ungefär?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ser ut som en mycket prisvärd lösning. Ett stort plus för den höj och sänkbara Z-axeln. Dock blir ju det lite "overkill" med en kresspindel på den maskinen. En kress går nästan att köra med i aluminium, men din konstruktion tillåter inte mer än gravering och kretskortsfräsning, möjligen fräsning i trä/polyuretan.

Det är kanske svårt att hitta billigare "riktiga" spindlar än Kress, men du måste lämna konstruktionen öppen för andra spindlar av dremmelkopiatyp.
JB

Inlägg av JB »

Runt 2900kr utan elektronik. (Gränslägesbrytare kommer nog hänga med)

Jag har satt dit en kress nu för att se vad maskinen går för, då vet jag att det inte är fräsmotorn som begränsar.

Sen får man bestämma själv vad man vill ha för fäste.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kritik i all välmening:
Tror du inte att det är lite blodigt med 2900 utan elektronik (och utan spindel antar jag) med tanke på att Jojjes Lillsyrra väl beräknas kosta bortåt 7000 inkl elektronik (men utan spindel)?
I och för sig så ser den här modellen ut som en mer kompakt lösning men det kommer väl på bekostnad av kraftigt minskad arbets-yta och kanske stabilitet?

MVH
/Tottish
Skriv svar