Till slut, hmm...
Lagringarna är väl inte lösa, så då måste man byta hela enheten, eller?
Visst beror det på priset, men du bör nog inte "bygga in" en sån svaghet redan från början.
Eftersom man måste flytta ut spindelmotorn om man ska öka Y, så blir det nog lite för mycket flex. Det bästa är nog att acceptera måtten som dom är.
X kan man ha hur lång man vill i princip. Trycket är iaf alltid på samma ställe.
Annars ser det väl ut som det kan bli en bra maskin, men peta lite så man slipper glappet redan från början. Lycka till.
Tycker att det ser väldigt bra ut JB och hoppas på fler saker från dig då du har fina ideer, hoppas att det inte flexar allt för mycket bara...keep up the good work!
"blink" Hoppas att du tar en funderare över mailet du fick angående MF70 "blink"
Enkelt och snyggt! Om du lagrar direkt i plasten för att det är enkelt och billigt skulle du kunna slänga in ett par tunna plåtbussningar med PTFE-beläggning, kostar nästan ingenting och funkar bra. Billiga och enkla att byta. SKFs heter Glycodur och INA/FAGs heter Permaglide. Men det kanske du redan har koll på.
Hela glidenheten eller vad man ska kalla det, inklusive trapetzmuttern kommer kosta runt 140kr per axel, så det är inga större pengar att tala om när man behöver byta, men det ska så klart hålla ett bra tag.
Men jag ska testa mina lagringar ordentligt
och sedan jämnföra det med att köpa färdiga
Vad är kostar nästan ingenting om man får fråga, har ni några exakta priser ? nån krona låter ju som en bra deal
När jag var där fick jag inte betala. Dom jag fick kostade under en krona stycket, så jag fick en bunt av varje.
"Nackdelen" är att man måste använda slipad axel. CO-axlarna glider för dårligt eftersom dom ska glida utan tillsatt glidmedel.
Jepp, det finns även dom av POM, men dom har inte glidmedel, och slits nog bra mycket fortare. Pluss att det glappar nog väl mycket med såna.
Ser ut som en mycket prisvärd lösning. Ett stort plus för den höj och sänkbara Z-axeln. Dock blir ju det lite "overkill" med en kresspindel på den maskinen. En kress går nästan att köra med i aluminium, men din konstruktion tillåter inte mer än gravering och kretskortsfräsning, möjligen fräsning i trä/polyuretan.
Det är kanske svårt att hitta billigare "riktiga" spindlar än Kress, men du måste lämna konstruktionen öppen för andra spindlar av dremmelkopiatyp.
Kritik i all välmening:
Tror du inte att det är lite blodigt med 2900 utan elektronik (och utan spindel antar jag) med tanke på att Jojjes Lillsyrra väl beräknas kosta bortåt 7000 inkl elektronik (men utan spindel)?
I och för sig så ser den här modellen ut som en mer kompakt lösning men det kommer väl på bekostnad av kraftigt minskad arbets-yta och kanske stabilitet?