samma moderkort flera strömförsörjningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kifkroker

samma moderkort flera strömförsörjningar?

Inlägg av kifkroker »

Hej

Ponera att jag skulle ha en psu som inte kan försörja fler ide diskar. Kan jag då helt sonika ta en till psu och försörja fler diskar, även om moderkortet de är kopplade till försörjs av en annan psu? Min första tanke är jordningsproblem. Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag vet att det följer med en sådan adapter till CM Stacker STC-101 schassit.
Ska kolla upp vad den adaptern heter...
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

mer intressant är kanske vad den gör för något. Ger dem gemensam jord? Är det aktiva komponenter eller bara kabeldragning?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Denna är det!.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum ... php?t=4646

Det ser inte ut som att den sammanfogar jordarna i kontakten. Å andra sidan så ligger ju jorden i schassit, under förutsättning att båda nätdelarna är skruvade i samma schassi. Och eller att båda nätdelarna är anslutna till samma jordade väggutag.
Sen ligger det ju mindre jordledningar i alla kontakter, så som SATA/IDE/USB mm, så på ett eller annat sätt så blir båda nätdelarna sammankopplade i slutändan.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

mitt problem ser lite komplexare ut än det jag beskrev, men en lösning på det jag beskrev hade löst mitt problem. Nu insåg jag dock en väldigt enkel lösning på mitt problem - så pinsamt uppenbart enkel att jag väljer att inte skriva det offentligt. :oops: :D

Tack för hjälpen hursomhelst!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag testat att köra en HD som matades från ett annat aggregat. Det funkade mindre bra. Då var det samma nätjord, men de satt inte i samma chassi och jordarna efter aggregaten var inte ihopkopplade.
Borre

Inlägg av Borre »

Jag har kört två nätagg till olika diskar utan problem, diskarna och hela datorn låg på golvet utan chassi så ingen jord ihopkopplad.

Klart du måste säga hur du löste problemet!
Om jag får gissa så var problemet att du inte hade tillräckligt många kontakter, och det är ju rätt lättfixat? ;)
Skriv svar