Är i slutskedet av detta bygge: Princeton 5D2 gitarrförstärkare
Jag undrar vilken tjocklek på ledaren som behövs mellan kondensatorn 0.02uF/600V och grid1/6v6GT?
Just nu har jag kopplat "signaltråd" på 0.23mm2, men är osäker.
Fender Princeton 5D2 rörförstärkare gitarr
Nu har jag spelat litgrann på den och det funkar fint!
Först när jag mätte på den surrade det och brusade men sen när jag pluggade in gitarren så blev det tyst... har iofs inte spelat högt, vill inte störa grannarna och dessutom så hoppar högtalarelementet omkring på golvet om man drar på. Ska sätta tillbaka det i radiolådan!
Ja, just det, jag har använt mig av delar från den gamla rörradion som jag pratade om i början på denna tråd
Har utnyttjat chassit, socklar, 7C5-röret(6V6), Maz1 likriktarröret(4V)både OT och PT, högtalare samt några kompositmotstånd. Till detta har jag införskaffat kablage motstånd, kondingar etc... ett 12AX7AW hade jag liggandes! Så gott som alla värden har jag följt från schemat och med lite räknehjälp från Soundbrigade, 10W 470ohm blev det(efter likriktarröret), tack!
Uppmätta värden(rek enl schema, inom parentes):
Filter1 - 317V(340V)
Filter2 - 300V(325V)
Filter3 - 242V(250V)
12AX7 anod1 - 95V(100V)
12AX7 anod2 - 154V(150V)
7C5 katod - 12V(19V)
Fråga1: Jag har haft en "bleeder"(parallellt med 1:a filterkondingen) som dragit ur kondingarna vid avstängning och sen tog jag inte bort den när jag provspelade, påverkar den ljudet, eller kan jag ha den kvar?
OT:n är på ca 4300ohm på primärsidan och 1ohm på sekundärsidan och högtalaren är på 4ohm vilket gör(teoretiskt) att det ska bli dämpat dovt ljud. SE fender OT brukar ligga på runt 5000ohm(4x1250), se nedan citat från harpamps:
Fråga2: Kopplade bort effektmotståndet vid testkörning och nu vet jag inte om jag vågar koppla in det då det blev så klart och ljust stickigt ljud ändå, och jag vill ju inte bränna utgångsröret! Har jag missat nåt, Mmne nämnde, i min andra tråd, nåt om att en radiotrafo kunde vara alltför linjär och låta "hårda och kalla"?
Ja, och så fick jag användning för min lilla tongenerator som jag kopplade in innan jag pluggade in gitarren!
Blir nog tårta imorrn, fast chips är ju godare till öl... får bli både lök och dill! 
Ja, just det, jag har använt mig av delar från den gamla rörradion som jag pratade om i början på denna tråd
Har utnyttjat chassit, socklar, 7C5-röret(6V6), Maz1 likriktarröret(4V)både OT och PT, högtalare samt några kompositmotstånd. Till detta har jag införskaffat kablage motstånd, kondingar etc... ett 12AX7AW hade jag liggandes! Så gott som alla värden har jag följt från schemat och med lite räknehjälp från Soundbrigade, 10W 470ohm blev det(efter likriktarröret), tack!
Uppmätta värden(rek enl schema, inom parentes):
Filter1 - 317V(340V)
Filter2 - 300V(325V)
Filter3 - 242V(250V)
12AX7 anod1 - 95V(100V)
12AX7 anod2 - 154V(150V)
7C5 katod - 12V(19V)
Fråga1: Jag har haft en "bleeder"(parallellt med 1:a filterkondingen) som dragit ur kondingarna vid avstängning och sen tog jag inte bort den när jag provspelade, påverkar den ljudet, eller kan jag ha den kvar?
OT:n är på ca 4300ohm på primärsidan och 1ohm på sekundärsidan och högtalaren är på 4ohm vilket gör(teoretiskt) att det ska bli dämpat dovt ljud. SE fender OT brukar ligga på runt 5000ohm(4x1250), se nedan citat från harpamps:
- For home brew nuts, you are interested in basically two configurations. That is the Champ and the Deluxe. The champs like to see an output impedance of about 5000 and the Deluxe likes to see an impedance of 6500.
The Champ is supposed to have a 4 ohm speaker so what is happening is that the 4 ohms is seen through the transformer as 5000 ohms. The transformer multiplies the 4 ohms by 1250 to get 5000 ohms. If you were to hook an 8 ohm speaker up to a champ the 6V6 would see 10000 ohms. It would work, but the high impedance would mess up the higher frequencies and the amp would sound muffled. Also, less power would flow through the speaker (because of the higher resistance) and youd get less sound. Fender Tweed type amps are supposed to have about 6500 ohms with an 8 ohm load. Fender black face amps have an impedance of 4300 at 8 ohms..
Fråga2: Kopplade bort effektmotståndet vid testkörning och nu vet jag inte om jag vågar koppla in det då det blev så klart och ljust stickigt ljud ändå, och jag vill ju inte bränna utgångsröret! Har jag missat nåt, Mmne nämnde, i min andra tråd, nåt om att en radiotrafo kunde vara alltför linjär och låta "hårda och kalla"?
Ja, och så fick jag användning för min lilla tongenerator som jag kopplade in innan jag pluggade in gitarren!