1/300 hz, hur?
-
victor_passe
1/300 hz, hur?
Hej. nu ska jag bygga mig en simpel klocka. men jag behöver en signal som har en period på 300 sekunder. altså 1/300Hz.
Jag har testat lite med en ne555:a i multisim men den är mycket svår att få exakt. jag vill ju kunna ha den någon månad utan att ställa den.
Men hur gör jag för att få den frekvensen?
jag kan ta något annat som jag kan dela med räknare men hur får jag en sådan sakta stabil frekvens?
Jag har testat lite med en ne555:a i multisim men den är mycket svår att få exakt. jag vill ju kunna ha den någon månad utan att ställa den.
Men hur gör jag för att få den frekvensen?
jag kan ta något annat som jag kan dela med räknare men hur får jag en sådan sakta stabil frekvens?
-
victor_passe
Låt mig nu se.... ja, just de! Jag skrev "...dela ner frekvensen med räknarkretsar..." samt "...eller göra det med en mikroprocessor."
Vilken del ställer till problem?
Edit: eller vänta... menar du hur du gör en oscillator?
Om du t.ex. tar en liten PIC kan den klara allt med bara PIC'en, ett kristall, 2 st belastningskondensatorer + en avkopplingskondensator + lite program.
Detta är allt som behövs om du redan har 5V.
Vilken del ställer till problem?
Edit: eller vänta... menar du hur du gör en oscillator?
Om du t.ex. tar en liten PIC kan den klara allt med bara PIC'en, ett kristall, 2 st belastningskondensatorer + en avkopplingskondensator + lite program.
Detta är allt som behövs om du redan har 5V.
-
victor_passe
-
victor_passe
Men hur får jag en kristall till ttl?
hur jag kan dela frekvensen vet jag.
Men inte hur jag med en kristall kan få ett 5V pulståg.
Går det utan 900logik kretsar eller måste jag köpa en wisp och en pic och lära mig ASM?
och presisionen är inte så viktig. några sekunders försjutning på ett dygn är ok. men inte den osäkerhet man får från en ne555:a
hur jag kan dela frekvensen vet jag.
Men inte hur jag med en kristall kan få ett 5V pulståg.
Går det utan 900logik kretsar eller måste jag köpa en wisp och en pic och lära mig ASM?
och presisionen är inte så viktig. några sekunders försjutning på ett dygn är ok. men inte den osäkerhet man får från en ne555:a
Oki, det kanske finns något kvar fortfarande... Elfa är ju kända för att bara ha nya komponeter också... *s* Men även om man kör en 5V osc så är det inte fel att sätta en CMOS-inverterar på utgången för att ge konstant (låg) last till osc och dessutom så skyddar den den tämligen dyra oscen och vanliga CMOS-logikkretsar är löjligt billiga...
Här är en kristalloscillator med 4060 (ganska långt ned på sidan) http://www.kpsec.freeuk.com/components/cmos.htm
Jag byggde ofta liknande oscillatorer med 4049 för länge sedan. Kristallen kopplades på liknande sätt. Pin 10 och 11 byttes mot en inverterare istället med en extra inverterare på utgången som buffer.
EDIT: Här är ett schema på en 4049 oscillator:
http://www.qsl.net/yo5ofh/hobby%20circu ... ISCHEM_009
Jag byggde ofta liknande oscillatorer med 4049 för länge sedan. Kristallen kopplades på liknande sätt. Pin 10 och 11 byttes mot en inverterare istället med en extra inverterare på utgången som buffer.
EDIT: Här är ett schema på en 4049 oscillator:
http://www.qsl.net/yo5ofh/hobby%20circu ... ISCHEM_009