Telefon bryter bredband, irriterande problem...
- Mizzarrogh
Telefon bryter bredband, irriterande problem...
Går det att göra något åt följande problem, när någon ringer eller svarar i telefon blir det ett kort avbräck i uppkopplingen (och det tar således en stund innan linan är tillbaka), detsamma när samtalet avslutas.
bredbandsmodemet (ADSL) är anslutet via en splitter på vad jag *tror* är huvudjacket, eller jacket näst efter detta, är ganska säker det är 4-pinnar dit (men kan ej svära på det, men det är vad som sagts i allafall med reservation...)
Svarar någon i telefon som är ansluten till ett jack jag misstänker ligger före detta i linjen bryts hela linjen (vet dock ej om det är så mycket att göra åt det mer än att dra om kabeln)
Men, min fundering, vet någon här om det åtminstone går att komma till rätta dessa "hack" som blir i uppkopplingen?
Vet ej exakt vad detta beror på.
bredbandsmodemet (ADSL) är anslutet via en splitter på vad jag *tror* är huvudjacket, eller jacket näst efter detta, är ganska säker det är 4-pinnar dit (men kan ej svära på det, men det är vad som sagts i allafall med reservation...)
Svarar någon i telefon som är ansluten till ett jack jag misstänker ligger före detta i linjen bryts hela linjen (vet dock ej om det är så mycket att göra åt det mer än att dra om kabeln)
Men, min fundering, vet någon här om det åtminstone går att komma till rätta dessa "hack" som blir i uppkopplingen?
Vet ej exakt vad detta beror på.
- ElectricMan
- Kontakt:
Re: Telefon bryter bredband, irriterande problem...
Jag känner igen mig....Mizzarrogh skrev:..... när någon ringer eller svarar i telefon blir det ett kort avbräck i uppkopplingen (och det tar således en stund innan linan är tillbaka), detsamma när samtalet avslutas.....
- Mizzarrogh
Ok, så det är altså det som är problemet, detta är altså ändå inte första jacket (som alla här logiskt trodde, eftersom ingångslinan teoretiskt sett borde ligga på där, men det gör den altså inte, tydligen)... 
Men samtliga ovan beskrivna problem försvinner helt om splittern kopplas på rätt jack då?
Ok, men går kanske att dra en lös fyrapetare ifrån det andra "huvudmisstänkta" jacket och testa om det löser problemet...

Men samtliga ovan beskrivna problem försvinner helt om splittern kopplas på rätt jack då?
Ok, men går kanske att dra en lös fyrapetare ifrån det andra "huvudmisstänkta" jacket och testa om det löser problemet...
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/teleuttag/
Står det hur man får reda på första jacket och hur svenska uttag är kopplade.
Står det hur man får reda på första jacket och hur svenska uttag är kopplade.
det där fungerar dock inte alltid då många telefoner idag inte bryter slingan när man lyfter luren.
Så jag skulle inte lita på det.
Nej enda sättet att kolla är att bryta manuellt, antingen lossa kabeln eller peta in en plastplugg i uttaget, sedan lyfta på luren i alla uttag å se om man får kopplingston. Får man det i något så ligger det uttaget självklart före det man bröt.
Givetvis måste då uttagen vara seriekopplade för att detta skall fungera...
Så jag skulle inte lita på det.
Nej enda sättet att kolla är att bryta manuellt, antingen lossa kabeln eller peta in en plastplugg i uttaget, sedan lyfta på luren i alla uttag å se om man får kopplingston. Får man det i något så ligger det uttaget självklart före det man bröt.
Givetvis måste då uttagen vara seriekopplade för att detta skall fungera...
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
Ok, jo jag satt just och funderade om det verkligen var linan det berodde på att det bryter korta stunder, använder man (den gamla)telefonen på det "nya" huvudjacket bryts som väntat hela linjen, men borde inte tamparna till efterliggande jack förbli obrutna, så länge ingen telefon på jacket före används (verkar bli samma även då man drar ur jacket till den telefonen, därav frågan...), tycker man?
Det går nämnligen fint att surfa även när de andra telefonerna används, men blir sas ett "hack" vid "just vid start och stopp" så att säga...
Modemet ligger före dessa på linan.
Edit: Det är ett nytt D-link kabel (ADSL)modem
Det går nämnligen fint att surfa även när de andra telefonerna används, men blir sas ett "hack" vid "just vid start och stopp" så att säga...
Modemet ligger före dessa på linan.
Edit: Det är ett nytt D-link kabel (ADSL)modem