Telefon bryter bredband, irriterande problem...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Telefon bryter bredband, irriterande problem...

Inlägg av Mizzarrogh »

Går det att göra något åt följande problem, när någon ringer eller svarar i telefon blir det ett kort avbräck i uppkopplingen (och det tar således en stund innan linan är tillbaka), detsamma när samtalet avslutas.

bredbandsmodemet (ADSL) är anslutet via en splitter på vad jag *tror* är huvudjacket, eller jacket näst efter detta, är ganska säker det är 4-pinnar dit (men kan ej svära på det, men det är vad som sagts i allafall med reservation...)

Svarar någon i telefon som är ansluten till ett jack jag misstänker ligger före detta i linjen bryts hela linjen (vet dock ej om det är så mycket att göra åt det mer än att dra om kabeln)

Men, min fundering, vet någon här om det åtminstone går att komma till rätta dessa "hack" som blir i uppkopplingen?

Vet ej exakt vad detta beror på.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Många nya telefoner bryter inte bort efterföljande när man lyfter på luren - kan det hända att det sitter en sådan i ett jack som ligger före modemet? Det är ju lätt att kolla ordningen på jacken om man har en telefon som bryter bort efterföljande eller en telefonplugg som inte är kopplad.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja kort å gott, du har inte modemet på förstajacket

finns ingen annan lösning än att dra om det...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Telefon bryter bredband, irriterande problem...

Inlägg av ElectricMan »

Mizzarrogh skrev:..... när någon ringer eller svarar i telefon blir det ett kort avbräck i uppkopplingen (och det tar således en stund innan linan är tillbaka), detsamma när samtalet avslutas.....
Jag känner igen mig.... :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Antingen dra om eller låta bli att använda det första jacket.
(eller rättare sagt, låta bli att använda alla jack som sitter före splittern)

//B1N4RY
peter555

Inlägg av peter555 »

Jupp instämmer, du får det aldrig att fungera bra om du inte ansluter diplexern direkt på inkommande ledning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, så det är altså det som är problemet, detta är altså ändå inte första jacket (som alla här logiskt trodde, eftersom ingångslinan teoretiskt sett borde ligga på där, men det gör den altså inte, tydligen)... :(

Men samtliga ovan beskrivna problem försvinner helt om splittern kopplas på rätt jack då?

Ok, men går kanske att dra en lös fyrapetare ifrån det andra "huvudmisstänkta" jacket och testa om det löser problemet...
:humm:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/teleuttag/

Står det hur man får reda på första jacket och hur svenska uttag är kopplade.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det där fungerar dock inte alltid då många telefoner idag inte bryter slingan när man lyfter luren.

Så jag skulle inte lita på det.

Nej enda sättet att kolla är att bryta manuellt, antingen lossa kabeln eller peta in en plastplugg i uttaget, sedan lyfta på luren i alla uttag å se om man får kopplingston. Får man det i något så ligger det uttaget självklart före det man bröt.

Givetvis måste då uttagen vara seriekopplade för att detta skall fungera...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Oblivion man får köra med gamla hederliga telefoner och inte någon trådlös historia...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Inte många som har det nuförtiden.

Dessutom nämner inte texten något om det, så det är ju allt ifrån en självklarhet att man ska göra så

eller hur?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Japp visst håller jag med om att det är dumt att inte nämna att det inte funkar med alla telefoner. Det kan man inte räkna med att alla ska förstå heller. Men med en gammal telefon så funkar den metoden iaf.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jodå, sitter faktiskt en gammal herderlig med nummerskiva och backelitlur på det uttaget, den bryer allt, så tror problemet nu är löst vad gäller lokaliseringen av jacket. :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag hade det problemet när jag installerade en splitter ny D-Link hos en god vän.
Hur jag än gjorde så bröts förbindelsen. Problemet löstes genom att ladda ner en ny FW till den så var problemet löst.
Per
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jo jag satt just och funderade om det verkligen var linan det berodde på att det bryter korta stunder, använder man (den gamla)telefonen på det "nya" huvudjacket bryts som väntat hela linjen, men borde inte tamparna till efterliggande jack förbli obrutna, så länge ingen telefon på jacket före används (verkar bli samma även då man drar ur jacket till den telefonen, därav frågan...), tycker man?

Det går nämnligen fint att surfa även när de andra telefonerna används, men blir sas ett "hack" vid "just vid start och stopp" så att säga...

Modemet ligger före dessa på linan.

Edit: Det är ett nytt D-link kabel (ADSL)modem
Skriv svar