Standby Timer Efterlyses

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TrueBlue

Standby Timer Efterlyses

Inlägg av TrueBlue »

Hej,

En kompis har köpt en smart grej som man sätter mellan vägguttaget och tex tv apparaten. den stänger ner strömmen till tv apparaten om tv:n drar väldigt lite ström(StandBy). Den har dessutom en ir mottagare så när man drar igång tv:n med fjärren så reagerar grejen o slår på strömmen igen.

Perfekt för att slippa onödig Standby el...

Dock så efterlyser jag en liknande produkt men med en Timer inbyggd så att den bara stänger ner strömmen mellan vissa klockslag (På natten).
Jag har en dator som jag vill kunna väcka från Standby via nätverket och så måste ju datorn vara i standby för att det ska fungera.

Önskvärt är ju att man ska kunna ställa in intervall samt dom strömnivåer den ska reagera på samt att den ska klara ett flertal apparater(dvs mkt ström)

Någon som vet av ngt i den stilen ?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Då du pratar om standby och datorer så antar jag att du menar en helt avstängd dator och inte Windows standby-läge?
TrueBlue

Inlägg av TrueBlue »

ja, jag vill inte ha datorn i windows standby.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

TrueBlue, menar du att det är en timer du vill ha så finns de i 3-pack på Ikea/Biltema/Classe/Kjell/ICA... för en femma och en fimp.

Funkar bra om det är fasta tider du vill ha.
Finns även i lyxigare, digitala varianter med veckoschema.
TrueBlue

Inlägg av TrueBlue »

Njae, Jag vill ha en pryl som slår av strömmen helt om det är lite strömåtgång. men den ska bara göra det inom ett visst inställbart intervall (timerfunktion).
Skriv svar