Tända lysdiod över viss spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AfTech54

Tända lysdiod över viss spänning

Inlägg av AfTech54 »

Jag tänker under våren bygga en batteriladdare med hjälp av två solceller om 4V/200ma som jag ska kunna köra separat, i serie eller parallellt. Jag avser ladda 2st AA batterier direkt via diod samt kunna försörja en USB-port reglerad av en LM7805. det blir Således kommer batterierna att laddas med ca 3V då dioden stjäl ca 1V.

Jag skulle emellertid vilja ha en lysdiod som tänder när batterispänningen är över ca 2,4 V (fulladdade batterier). Är det någon som har förslag på en enkel och utrymmessnål lösning på detta och där ingen yttre spänningskälla behövs?

Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en referensspänning , föreslår lm4040, en komperator , några motstånd och avstörningskondingar, går att få ihop ganska smått med ytmonterat

välkommen till forumet med
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns en nästan exakt likadan tråd ganska nära i tiden. Bara lite andra spänningar är det fråga om. Har du läst i övrigt här på forumet.
AfTech54

Inlägg av AfTech54 »

OK och tack!

Jag har läst och sökt men inte lyckats hitta aktuell tråd. Tacksam för tips!

//R
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Lyckades hitta den:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=24593
Där ser du vilka misstag du ska undvika. Lösningen är lätt att omarbeta till din situation.
AfTech54

Inlägg av AfTech54 »

OK!
Vad jag kan förstå av tråden bör jag kunna använda en OP som komparator. Jag hittade en artikel om LM741, här är problemet kravet på drivspänning > 4,5V. Finns någon OP som klarar en lägre drivspänning på ett par volt??
Om inte, går det här att lösa med en NPN-transistor?

//R
Skriv svar