Knivigt problem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Knivigt problem.

Inlägg av DjAlbert »

God kväll.

Sitter här o funderar på hur man ska lösa följande:

Ska dra ett relä med en spänning på 13.8 V~

Problem: Hittar inget relä med 12V växelspänningsspole.

Kan det gå att likrikta och sen hänga på reläet?
Eller finns det någon stans reläer med 12V~ spole ? Hittar iaf inget på Elfa, Kjell&Co , Clas Ohlson eller Biltema.

Har ni nått tips på hur man kan göra?

Ska styra ca 150W 12V DC med reläet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vilken frekvens rör det sig om?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag skulle sätta en likriktarbrygga på reläet. om det är känsligt så ska man sätta en kondensator på det också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En likriktare ensam har ingen betydelse! AC-reläer har oftast större spola så att den håller "emot" vid noll-genomgångarna.

Alltså måste man ha BÅDA likriktare OCH kondensator.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vissa AC-kontaktorer brukar ha en diod i serie med spolen, någon kondensator har jag inte sett.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hur fungerar egentligen ett relä med AC-spole? Kommer AC-spolen (elektromagneten) att dra till sig metall fastän magnetfältet alternerar fram och tillbaka?
Ja, jag har glömt bort allt grundläggande om magnetism.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

mri: Japp, järn dras ju mot bägge poler av magneten så den attraherande kraften kommer att vara proportionerlig mot absolutvärdet av spänningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AC-reläer är "vanliga" reläer, om en reläspole får spänning med ena eller andra polaritet drar den fortfarande då magnetfältet bildas likaväl.

Problemet är INTE spänningspulserna, det är nollgenomgångerna och där brukar AC-reläer ha större massa i spolkärnan för att det ska "hålla kvar" magnetfältet under nollgenomgången.

Om man då ska använda ett "vanligt" DC-relä måste man alltså öka "tyngden" i reläet med en kondensator efter likriktaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, men det finns en bieffekt med växelströms relän eller kontaktorer, en öppen magnetkrets så är kontaktorn relativt resistiv last men när man dragit den så får man en nästan helt induktiv last, så strömmen sjunker, perfekt för då får man stor kraft att dra kontaktorn och en mindre hållström

till den egenteliga frågan, ta ett 12v likströms relä och koppla med en likriktarbrygga, det funkar, sätt gärna en avstörningskondensator över spolen

ett annat sätt är att prova med ett likströmsrelä med växelspänning, kolla så den inte har några skyddsdioder först

har gjort tvärt om många gånger, kört växelströmskontaktorer på likström
110v kontaktorer brukar funka bra på 24v , men man vill ha något som begränsar hållströmmen för värmen skull
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

AC-reläer och kontaktorer har en kopparring som gör att det fortsätter gå en fasförskjuten ström sm ger ett magnetfält som räcker för att hålla det draget i nollgenomgångarna.

Titta på ett AC-relä så är kärnan delad närmast ankaret och i hacket ligger en "D"-formad ring av koppar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Har testat tre ( 3 ) olika reläer , men inget drar. Ett "fladdrar" det i o dom två andra är totalt väck. Det som "fladdrade" var ett No-Name 24V~ jag testade , men kom fram till att spänningen var för låg.

Men jag funderar på en transistor ?! Kan det funka ? Att jag sätter en transistor som matas med växelspänningen via en resistor , sen på ermittern lägger jag reläet i serie med en resistor och kopplar till +12VDC ?! O sen via det reläet matar belastningen ? Kan detta fungera månne ? Eller kommer transistorn tjura p.g.a växelspänningen ? Tänkte då på en vanlig NPN-transistor. Eller det kanske räcker med att köra belastningen genom transistorn direkt ?

Vet inte frekvensen , men detta kan gå att ta reda på relativt enkelt.

Är inte så hemma på detta med elektronik. Min specialite är starkström.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En transistor styr ut samma "fladder" som den får in.
Ett 12VDC relä kan bli varmt om man kör via likriktare och konding, det kan bli nästan 19V om det är 13,8VAC in.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Då avlivar vi idén med transistor. Kan gå att köra på ett 24V relä om man kan få 19V ut från likriktaren. Tål att tänkas på.

Jobbar på att få fram frekvensen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag kanske har missat något, men var kommer de 13.8V AC ifrån? Ääär det från en trafo som matas med nätspänning, eller alstras den elektroniskt?

Det går alldeles utmärkt att ha ett 12V relä, sätt bara ett lagom motstånd i serie med spolen så blir spänningen rätt och inget blir för varmt.

Gör det inte krångligare än det är. Lite mera info om exakt vad det handlar om så kan Du få mycket bättre hjälp.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Det är en generator som alstrar 13.8 V~ . Det skulle gå med ett 12V relä , OM det hade funnits med växelspänningsspole , men nu finns det bara med 24V~-spole där jag har tittat , Elfa t.ex . Annars hade nog saken vart biff nu.
Men blir nog likriktare och ett 24V relä.
Skriv svar