A:Partner till planerat Projekt sökes *AVSLUTAD*

Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

A:Partner till planerat Projekt sökes *AVSLUTAD*

Inlägg av MrMister »

Söker efter en ärlig och flexibel person till en affärsidé som jag har funderat på.

Själva grundidén är inget banbrytande, men jag tror att det finns vissa fördelar som kan ge oss ett försprång gentemot ev. konkurrenter.
Din ekonomiska insats blir minimal.
du bör ha en del kunskap/intresse inom elektronik, teknik ur ett brett perspektiv.
Hellre lite kunskap inom många områden än expert inom ett smalt område.

Socialt kompetent, och ansvarsfull är två viktiga egenskaper.

Ålder spelar ingen roll, men du bör vara över 18 år.
Du bör även vara beredd att offra lite fritid på detta.

Kunkaper inom SQL och PHP är välkommet, men absolut inget krav.

Kontakta mig med lite information om vem du är, och med dina frågor.

Jag finns att nå på följande vis:

Telefon:
08-559 26 081 (Skype-nr, kan ta några signaler innan det kopplas vidare)
+86 1371 0162 037 (SMS)

Epost:
editor (alfakrull) chinglish-daily (punktum) com

Eller PM här på forumet.

Väl Mött!

/Mattias

EDIT:Stavning
EDIT2: Ändrade rubriken från "HB" till "Projekt", det passar nog bättre
Senast redigerad av MrMister 11 april 2008, 08:39:18, redigerad totalt 2 gånger.
Willow

Inlägg av Willow »

Kanske lite off-topic, men...

Jag skulle inte rekommendera att ni startar ett HB tillsammans utan t.ex. ett AB eller möjligtvis ett Kommanditbolag för att minimera riskerna för alla inblandade.

Lite info:

I handelsbolag finns det bara en viss skiljelinje mellan företaget och delägarna. Handelsbolag är visserligen en juridisk person, men som delägare i ett handelsbolag, påtar ni er ändå ett privat ekonomiskt ansvar. Detta kan vara förenat med stora risker. Ni är inte bara personligen utan också solidariskt ansvariga för rörelsens skulder (med hela er förmögenhet). Detta innebär att den som har en fordran på bolaget kan kräva betalning på hela beloppet hos vem som helst av bolagsmännen. Sen är det upp till denne att i sin tur kräva bolaget eller övriga delägare på deras del av skulden.

Det som gäller för handelsbolag gäller också för kommanditbolag – med några undantag. Den största skillnaden är att kommanditbolag har minst en (1) bolagsman med begränsat ansvar. Det innebär att den som är kommanditdelägare endast ansvarar för den kapitalinsats han/hon utlovat i bolaget. Övriga bolagsmän (komplementärerna), ska vara minst en (1) och ansvarar för bolagets skulder med hela sin förmögenhet.

Dvs. Om man har ett HB ihop med någon så delar man på risken (eller, den med mest pengar/den som går att få tag på får betala skulder m.m) men med ett KB så får man fördelarna med HB och en delägare riskerar bara insatt kapital.

http://bolagsverket.se/vill_du/starta_f ... index.html
http://bolagsverket.se/vill_du/starta_f ... index.html
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men av vad jag förstod där så är det *en* person som tar hela risken och det är kanske inte så kul att vara den personen om allt går åt helvete alt den andre (han som inte är ansvarig) sätter företaget i skiten(i kommanditbolag alltså).

Skulle nog satsa pengar till ett AB om man skall vara någotsånär "säker".
Willow

Inlägg av Willow »

Jo, det är det som är grejen. Den som startar företaget (och antagligen känner till riskerna bäst) tar nästan hela risken. Kommanditdelägare får inte företräda företaget. Vinsten delas upp enligt avtal mellan delägarna, skulle jag tro.

AB är nog "säkrast" men kanske lite dyrare/krångligare i uppstart?
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Jag förstår vad ni menar, och var nog lite kvick att tänka på Handelsbolag. Har ändrat rubriken till "Projekt" nu istället, så blir det mer passande. INget är bestämt i nuläget ang. bolagsform osv.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Blev lite nyfiken på Guangzhou och kikade lite på Google Maps. Otroligt vad husen ligger tätt i ett "kvarter" jag hittade: Google Maps
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Spooky, du landade väldigt nära vår lägenhet!, det där området har jag cyklat förbi några gånger. det "tomma" området till vänster (inte särskilt tomt längre) är Zhujiang new town, där bor många rikingar (många föräldrar till mina elever också)

Om du letar lite åt öster från där du tittade, så ser du en hyfsat stor park. söder om den bor jag.
Bild

EDIT: Jäklar vad det blev dåligt komprimerat...5:e Våningen ska det stå iallafall
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ja det var ju lite lustigt att jag råkade hamna så där pass nära. :shock:

Nåja, nu ska jag sluta spamma din jobbtråd.
Användarvisningsbild
unix

Inlägg av unix »

Lustigt att just det stället kom upp.
Jag känner en fabriksansvarig där
och vi gör B2B :)
Apropå tråden hm. Får sla PM:a då.
Bara det att när det gäller elektronik
om det nu är så, så finns det förvisso
många billiga producenter men även
oerhört mycket skräp.
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Jasså? intressant, en svensk? kanske en gemensam bekant?
Fast vad menar du med där? Guangzhou?
Jo vet att det finns mycket skräp, därav vikten av kvalitetskontroll på plats.
Skriv svar