Från 3 volt till 9 volt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Från 3 volt till 9 volt.

Inlägg av hassefikonkasse »

Hej.

Finns det något enkelt sätt att höja spänningen från två batterier på 1.5 volt till c:a 9 volt? Håller på att modifiera en liten radio och behåller gärna batteripaketet intakt. Det finns minimalt med utrymme att jobba med.

MVH
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Juste nick! Välkommen till forumet!

Hur mycket ström behöver du? Är det inte mycket effekt så kan du nog köra med en liten flyback tex LM5000.

EDIT: LM2733 är nog bättre. Klarar ner till 2.7V och ger max 1.8A. Dessutom i SOT23 kapsel :D
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Hej rehnmaak.

Sorry, har tyvärr inte mätt upp förbrukningen ännu. Har inte pysslat med speciellt mycket elektronikprojekt på många år så "flyback tex LM5000" är okända begrepp. Men det kanske klarnar om man läser databladet. Finns det inget enkelt sätt utan IC t.ex.?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Drar det inte mycket ström kan man i princip använda en cockroft-walton spänningsmultiplicerare (link) och driva med någon NE555 eller så....
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Hej igen.

Nu har jag mätt strömförbrukningen. Max 75 mA med full volym vilket man inte använder pga distorsionen. Vid normal lyssning krävs upp till 50 mA. Det är en radiomottagare med ett litet slutsteg. Kanske det kan hjälpa till att bestämma vilken metod som är bäst att genomföra. men vänligen kom ihåg, jag är långt ifrån så avancerad som ni andra som postar i detta forum! Vilket gör att jag är mycket tacksam för er hjälp

MVH
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tror att det är för stor ström för att effektivt stega upp den med en cockroft-walton-omvandlare... ...tipset är att köra med LM2733 som rehnmaak nämner...
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

OK. Men med V in 2.7 V tar det väl inte lång stund innan kretsen lägger ner trots att spänningen räcker för radion? Finns det inte någon med lägre V in?

MVH
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

LM2578A finns dessutom som DIL för mig som hellre löder socklar :-)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ska väl finnas nått här:
http://para.maxim-ic.com/cache/en/results/4631.html

Tror inte den länken fungerar... Men kör parametersök på maxim-ic.com, step-up. Max608 kanske?
Skriv svar